Kun toteuttaa valtavirrasta poikkeavaa markkinointia ja uskaltaa nostaa itsensä framille, on varauduttava mutinoihin. Muutosvastarinta on yksi ihmisen perusominaisuuksista, jolle jokainen meistä joskus antautuu.
Jos ottaa oikein koville, avaan Sissimarkkinointi-kirjan ohella toisen raamattuni, Gurumarkkinoinnin ja lukaisen nopeasti sivut 107-109, jonka jälkeen olen taas oikeilla junaraiteilla. Markkinoinnin on nimittäin kuljettava eteenpäin kuin juna, vaikka joku yrittäisi välillä heitellä kapuloita raiteille.
Tiivistettynä sanoma on tämä:
- Uskalla toimia valtavirrasta poikkevasti. Tiedät onnistuneesi, kun joku suuttuu tai alkaa vähätellä tuloksiasi.
- Olet oikealla tiellä, kun kilpailijasi alkavat ennustaa tuhoasi ja kertovat muillekin, että olen markkinahäirikkö. Markkinahäirikkö on vuorineuvostakin merkittävämpi arvonimi. Vain häiriköt ovat koskaan uudistaneet toimialan jämähtäneitä käytäntöjä.
- Kun joku kollegasi kyselee närkästyneenä, ”edustaako tämä mauttomuus todella yrityksemme arvoja?”, tiedät saaneesi aikaa jotain sellaista, jolla on merkitystä. Muuten kukaan ei jaksaisi protestoida.
- Rohkea kampanja synnyttää aina soraääniä. Tavoitteena on, että kännykästäsi alkaa kuulua huutoa. Se on rokkaavan projektin tunnusmerkki.
Viesti, joka miellyttää kaikkia on harvoin tehokas.
Lähde: Apunen & Parantainen: Gurumarkkinointi