Insinöörin myyntipuhe

Yritän aina keksiä blogiteksteille hauskan otsikon, mutta tuo ylläoleva ei ole mikään vitsi, vaan nykypäivää.

Suomessa ollaan perinteisesti nöyriä seinäruusuja, eikä myyntihenkisyyttä luonnostaan ole. Elämme kuitenkin sellaisia aikoja, että jokaisen, joka haluaa pysyä mukana kilpailussa, on astuttava ulos mukavuusalueeltaan.

Tämä koskee myös insinöörejä, jotka on aina tunnettu rautaisina tekniikan ammattilaisina. Ja vain tekniikan. Tämän päivän yritysmaailmassa sunnittelijakin saattaa joutua myyntihommiin ja silloin on oltava sanat valmiina.

Valveutunut bloginlukija lähetti minulle artikkelin Insinöörin on opittava myymään, jossa kerrotaan insinööreille suunnatun myyntikoulutuksen olevan kovassa huudossa. Juttelin aiheesta Ferroplanin senior designer Jarno Tyyskän kanssa, joka vahvistaa, että insinöörit toimivat päivittäin asiakasrajapinnassa. Ennen Ferroplanille tuloaan Jarno työskenteli useita vuosia myyntihommissa rautakaupassa.

–  Olen ollut tuosta työkokemuksesta erittäin iloinen. Insinöörien myyntikoulutuksesta olen kahta mieltä. Se on toisaalta tarpeellista, mutta totuus on, että kaikista ei ole myyntimiehiksi. Silloin on parempi pysyä suunnitteluhommissa, Jarno toteaa. Olen joskus kohdannut teknisiä henkilöitä, jotka eivät myyntitilanteessa edes katso päin, puhumattakaan, että kättelisivät tai esittelisivät itsensä. Onneksi Ferroplanin suunnittelijat ovat fiksua porukkaa, Jarno lisää.

Allekirjoittanut vahvistaa, että myöskään kaikista myyntimiehistä tai –naisista ei ole suunnittelijoiksi. Mitä mieltä olette, löytyisikö rohkeutta lähteä uusille urille?

Kategoria(t): Ei kategoriaa Avainsana(t): . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

5 vastausta artikkeliin Insinöörin myyntipuhe