Pyörät pyörimään

Kun aurinko on sulattanut kadut ja polkupyörät pörräävät liikenteessä, muistuu mieleeni Göteborgilaiselle polkupyöräliikkeelle kehitetty onnistunut sissimarkkinointikampanja:

Polkupyöräliikkeen asiantuntijat kiersivät kaupungin katuja ja tarkastivat telineistä löytämiensä polkupyörien kunnon. Mekaanikot täyttivät havaitsemansa puutteet raportointilomakkeeseen, jonka he ripustivat minigrip-pussissa pyörän ohjaustankoon. Pyörän omistaja sai samalla tarjouksen, joka lupasi 20 prosentin alennuksen huollosta tai varaosista. Uuden pyörän ostajalle alennus olisi kymmennen prosenttia. Pyöräliikkeen myynti nousi kampanjan ansiosta 24 prosenttia verrattuna edellisvuoteen.

 

 

Kampanja oli onnistunut, vaikka rahaa ei tuhlattu. Sen sijaan aikaa, energiaa ja mielikuvista käytettiin. Markkinoija pysyi tiukasti oman liiketoimintansa ytimessä ja muisti, että asiakas on aina ihminen, ei yritys tai organisaatio. Kun asiakkaan hyödyt vielä ilmaistiin harvinaisen selkeästi, tulos oli taattu.

Onko siis vedettävä tuulipuvut päälle ja lähdettävä ihmisten pariin vai voiko onnistuneen kamppiksen tehdä muutenkin, miten on?

 

Lähde: Parantainen: Sissimarkkinointi, AdForum.com 10.9.2005

 

Kategoria(t): Ei kategoriaa Avainsana(t): . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Yksi vastaus artikkeliin Pyörät pyörimään