Ruma on kaunista

Back on track! Täällä ollaan taas. Toivottavasti kesä sujui kuumissa tunnelmissa ja rusketusraitoja saatiin hankittua sopivasti talven varalle.

Täällä syksy (saako näin sanoa jo?) on käynnistynyt aktiivisesti ja markkinoinnissa on taas tavan mukaan kymmenen rautaa tulessa. Tampereen Alihankintamessut siintävät syyskuun lopussa aivan umpihullulla idealla, joka ei taatusti jätä ketään kylmäksi. Lisäksi vuositolkulla työn alla olleet uudet kotisivut ovat vihdoin koodausvaiheessa. Ensi vuoden markkinoinnin teemaa pyöritellään jo mielessä ja luvassa on ihan jiihaaa-meininkiä.

Mutta aloitetaan kotisivuista. Niitä on hierottu ja ideoitu ties kuinka kauan ja tuntuu, että erilaisen idean löytäminen siltä saralta on kiven alla. Olen benchmarkannut muiden sivuja, pöllinyt ideoita, keksinyt omia, tyrmännyt leiskoja ja kuvia toisensa jälkeen. Sitten on otettava huomioon hakukoneystävällisyys, mobiiliversiot ja muut tekniset asiat. Vihdoin tuntuu, että pakka on kuitenkin jotenkin kasassa. Kunnes…

Googletin pinkkejä työhaalareita (???!!!), kun törmäsin näihin sivuihin:

http://www.aries.fi/haalarit.htm

Tuntui, että meikäläisen kuukausien luovalta työltä putosi pohja. Luulin aluksi, että sivusto oli vitsi tai olin päätynyt väärään osoitteeseen. Tutustuin sivustoon ja kohta jo huomasin nauravani ääneen; enkä edes ilkeää naurua, vaan nimenomaan ihailevaa, iloista naurua.

Koko sivusto on luotu – ei mitään valmista kaavaa käyttäen tai kopioimalla – vaan persoonallisella ja selvästi tekijän omalla tyylillä. Fonttien valintaan, kuvien laadun pohdintaan, otsikoiden sijoitteluun ja teknisten ominaisuuksien hiomiseen on tuhlattu aikaa luultavasti alle viisi minuuttia. Kuitenkin sivusto vastasi kaikkiin mielessäni olleisiin kysymyksiin ja onnistui vielä saamaan hyvälle tuulelle. Siinäpä on kaksi ominaisuutta, joita ei juuri mikään sivusto nykyään täytä. Tuleeko mieleen yhtään?

Nyt sitten näppiksen ääressä istuva henkilö miettii, että kuinka paljon rahaa ja aikaa on tähän mennessä käytetty keskeneräisiin sivuihin. Onko kaikki työ ollut turhaa?

Mielestäni tärkeintä sivustolla kuin sivustolla on olla joku idea. Teema, punainen lanka tai johtava ajatus. Ihan sama sitten onko siihen käytetty 50 000 euroa vai 5 euroa, jos se ei herätä kenessäkään mitään tuntemuksia. Edelleen ja taas kerran peräänkuulutan rohkeutta erottautua ja antaa kasvot yrityksen toiminnalle. Kaiken toiminnan takana on ihminen ja kun ihmiset niitä sivuja käyttävät, olisi mukavaa tuntea toimivansa inhimillisen tekijän kanssa.

Tämä teksti ja esittelemäni sivut kasvattavat entisestään paineitani julkaista uudet sivumme. Kaiken maailman tempausten jälkeen ympäristö alkaa olla odottavalla kannalla tajunnanräjäyttävien toteutusten suhteen. Toivottavasti olen sen luottamuksen arvoinen.

Kertokaa, mikä teidän mielestänne tekee hyvistä sivuista hyvät tai huonoista huonot?

Kategoria(t): Ei kategoriaa Avainsana(t): , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Kommentointi on suljettu.