Erotu massasta!

Jokainen markkinoija, oli viestintäkanava mikä tahansa tuntee samaa tuskaa: Kuinka erottautua muista tai massasta edes jotenkin? Sähköposti, kirjeposti, blogit, kotisivut, some… Kaikki tuntuu olevan jo keksitty. Kun epätoivo oikein ottaa syleilyynsä, on aika palata juurille ja lukaista vaikkapa Gurumarkkinointi-kirjan sivut 174-175, joissa esitetään kahdeksan kohdan lista aiheesta Kuinka personoit viestisi tehokkaasti? On oikein hyvä muistilista myyjälle tai markkinoijalle alalla kuin alalla!

  1. Viestissä ei ole itsestäänselvyyksiä tai käsittämättömyyksiä. Asiantuntijalle ei kannata jaaritella perusasioista. Hän kyllästyy muutamassa sekunnissa, jos et tarjoa mitään uutta. Jos taas viestisi on aivan käsittämätön, vastaanottaja ei jaksa selvittää, mistä on kyse. Hän ajattelee, ettei viesti ole hänelle.
  2. Muista mitä olet sanonut. Jos olet aiemmin luvannut jotakin, älä unohda lupaustasi. Jos olet esimerkiksi puhelimessa luvannut toimittaa näytekappaleen tuotteestasi, älä lähetä seuraavalla viikolla kampanjakirjettä, jossa tarjoat näytekappaleita.
  3. Älä puhuttele kolmannessa persoonassa. Älä sano viestissäsi: “Teemme asiakkaillemme.” Sano mieluummin: “Teemme sinulle.”
  4. Puhu vain sellaisista asioista, joilla on vastaanottajalle merkitystä. Tunnistaako lukija viestistäsi ongelman, johon olet tarjoamassa ratkaisua? Vai onko viestisi täynnä ominaisuuksia, joiden hyödyistä asiakkaalla ei ole harmainta aavistusta?
  5. Älä jaarittele itsestäsi. Vältä puheita tuotteidesi laadusta ja asiantuntijoidesi erinomaisuudesta. Käytä mieluummin konkreettisia esimerkkejä, jotka kertovat tuloksista. Esimerkiksi: “Kaksinkertaistamme Yritys X:n katteet kuudessa kuukaudessa.”
  6. Viittaa sellaisiin henkilöihin, joita asiakkaasi arvostaa. Ostaja etsii referenssejä ja kysyy kokemuksia. Osoita asiakkaallesi luotettavia henkilöitä, jotka kertovat palvelusi tuloksista.
  7. Tarjoile kallisarvoista tietoa. Jos et kerro päättäjälle tuotteestasi tai sen toimintamallista mitään, hänen on vaikea ostaa hyötyjäkään. Kun tarjoat asiakkaallesi arvokasta tietoa, hän jää kiitollisuudenvelkaan.
  8. Auta sisäisessä markkinoinnissa. Ota huomioon vastaaottajan organisaatio ja päätöksentekomalli. Painota esimerkiksi sitä, miksi ratkaisusi soveltuu nimenomaan pörssiyhtiöille tai leipomoyrittäjille.

Mitä mieltä olet, erottuuku näillä massasta? Entä oletko törmännyt erityisen hienosti erottuvaan viestiin? Sellaiseen varmaan ainakin, joka ei erotu… 😉

Lähde: Apunen & Parantainen, Gurumarkkinointi 2011

Kategoria(t): Ei kategoriaa Avainsana(t): . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

4 vastausta artikkeliin Erotu massasta!