Kuinka kulkee, Dream Team?

Dream Team eli DT, kuten se on jo puheessa muokkaantunut kokoontui ensimmäisen kerran melkein puoli vuotta sitten. Nyt on aika kysellä, että kuinkas kulkee ja miltä näyttävät statistiikat?

Tilanne 21.5.2014

  • Ensimmäinen kokous: 11.12.2013
  • Jäsenten määrä (kpl): 7
  • Kokousten määrä (kpl): 8
  • Keskimääräinen kokouksen kestoaika (h): 2
  • Tehtäviä työlistalla (kpl): 42
  • Valmiiksi saadut tehtävät (kpl): 24

Siinä tilastot, mutta tärkeämpää on tarkastella, mitä lukujen taakse kätkeytyy. Analyysina voidaan todeta, että ryhmä on ollut aktiivinen ja kokoontunut useammin kuin kerran kuussa. Tavoitteena oli, että yksi kokous kestäisi tunnista kahteen, mutta kaksikin tuntia on käynyt lyhyeksi ryhmän päästyä vauhtiin. Olemme kuitenkin pitäneet maksimissaan kahden tunnin palaveriajasta kiinni.

Kokouspaikkoina on pyritty pitämään aina muuta kuin työpaikkaa. Olemme saaneet tutustua ryhmän jäsenten koteihin (tästä on aiheutunut hurja kilpavarustelu kahvileipien kesken ja olemme harkinneet omaa reseptikirjaa), erilaisiin lounaspaikkoihin ja viimeksi erään yhteistyökumppanimme tiloihin, joihin pääsimme pitämään kokousta.

Tavoitteemme vaihtuvasta puheenjohtajuudesta on toteutunut erinomaisesti. Voin vannoa, että puheenjohtajana toimiminen on kasvattanut ryhmän jäseniä oikein mukavasti. On silmiä avaavaa toimia roolissa, jossa ei yleensä ole ja laittaa itseään tuleen. Siinä oppii uutta ja katselemaan asioita eri kulmasta kuin normisti.

Sitten se tärkein eli tehtävät. Minulle henkilökohtaisesti on ollut yllätys, kuinka paljon työlistalla on tehtäviä, jotka liittyvät tiedottamiseen. Vaikka tiedän, että liian vähäinen tiedottaminen on yritysten helmasynti, silti se yllätti. Tiedotusta on lisätty ainakin kansainvälisistä projekteista, tuotekehityksestä ja asiakaspalautteesta, ja paljon on vielä listallakin: erilaisia yrityksen tavoitteita, ohjelmistoihin liittyvien projektien tila ja monia tulevaisuuden suunnitelmia. Ymmärrän oikein hyvin, että ihmisten työhön ja tulevaisuuteen liittyvät asiat kiinnostavat, joten avoimmuutta parannetaan edelleen jatkossa.

Alussa huolenaiheena oli, millaisia tehtäviä listalle tulee. Ovatko ne lampuvaihtoa vai uuden vision luomista koko yritykselle? Ja molempia löytyy. Tehtävinä on ollut yksittäisiä yhteydenottoja määrätyille henkilöille, sähköpostilla tai suullisesti tiedotettu asia ja toisaalta taas DT on vääntänyt läpi kokonaisen Ferroplania käsittelevän SWOT-analyysin (siihen meni 6-8 tuntia), suunnitellut uuden vision lanseerausta ja käynnistänyt ostojen kilpailutuksen. Listalla on vielä isoja juttuja, kuten työtyytyväisyys- ja motivaatiokartoitus, kilpailija-analyysi ja sisäistä ohjelmistokoulusta koko henkilökunnalle (jonka koulutuksen DT itse toteuttaa). Osa jälkimmäisistä on jo hyvässä vauhdissa. Pakko sanoa, että aikamoinen juttu.

Eräs uusiin toimintatapoihin liittyvä tehtävä oli ideoita muutamaa asiaa flocking-metodilla eli parveilemalla. Siinä tehtävän vastuullinen ottaa muutamaa henkilöä hihasta ja johtaa aiheen ideointia porukalla ilman ennakkovaroitusta. Ei palaveriaikaa, ei tuoleja ja kokouspullaa, vaan nopeaa ja äkkinäistä brainstormingia. Vielä parempaa on, jos pystyy parveilemaan sellaisten henkilöiden kanssa, joiden kanssa ei normipäivänä tee läheistä työtä. Koskaan ei tiedä, millainen uusi oivallus uusilla silmillä voidaan saada aikaan.

Ja sitten vielä yksi juttu ja tämä on minun henkilökohtainen viestini DT:lle ja samalla koko maailmalle. Pitäessämme kokousta yhteistyökumppanillamme ja juteltuani DT:stä eri tahojen kanssa viime aikoina, olen törmännyt erääseen kysymykseen. Se kuuluu: Eikö teillä ole tämän ryhmän lisäksi oikeaa johtoryhmää? Kysymys ei haittaa minua yhtään, se vain innostaa kertomaan ryhmästä lisää. Sen sijaan minua haittaa, jos ryhmämme kokee itsensä jonkun oikean johtoryhmän varjoksi. Lukekaa uudelleen alusta asti tämä kirjoitus ja miettikää vielä kerran, onko Dream Teamin olemassaoloa oikean johtoryhmän rinnalla syytä kyseenalaistaa?

Minä tiedän, että Dream Team on miljoona kertaa parempi kuin yksikään oikea johtoryhmä, ja tunne kasvaa koko ajan, kun homma etenee. Meidän ryhmämme on juuri se oikea johtoryhmä, jossa on juuri oikea kokoonpano. Minä tulen puolustamaan ryhmäämme ja sen jokaista jäsentä kuin verikoira hamaan loppuun saakka, jos sitä vaaditaan. Toivon samaa ylpeyttä jokaiselta ryhmän jäseneltä nyt ja tulevaisuudessa. Amen.

Ferroplan PROUDLY presents: Dream Team. Edessä alhaalla vas. työnjohtaja Petri Kuittinen ja markkinointipäällikkö Minna Patosalmi. Takana vas. senior designer Jarno Tyyskä, myyntipäällikkö Jari Mäkipää, projekti-insinööri Janne Penttilä, kokoonpanija Juha Johansén ja automaatioasentaja Sami Heikkilä.

Ferroplan PROUDLY presents: Dream Team. Edessä alhaalla vas. työnjohtaja Petri Kuittinen ja markkinointipäällikkö Minna Patosalmi. Takana vas. senior designer Jarno Tyyskä, myyntipäällikkö Jari Mäkipää, projekti-insinööri Janne Penttilä, kokoonpanija Juha Johansén ja automaatioasentaja Sami Heikkilä.

Kuva: Tarmo Valmela / Photodance Valmela

Kategoria(t): Ei kategoriaa Avainsana(t): , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

4 vastausta artikkeliin Kuinka kulkee, Dream Team?