Pikku juttu: Ferroplanin visio

Otetaas tähän väliin sellainen kevyt teema kuin Ferroplanin visio. Sen perään on täällä meilläkin huudeltu ihan syystä ja kyllä visio pitäisi jokaisella yrityksellä ollakin.

Wikipedia määrittelee vision näin: (onneksi katsoin sen vasta nyt, olisi muuten tullut aivan hillittömät paineet tehdä tämä)

Visiota voidaan arkikielellä kutsua myös unelmaksi. Visio on arkijohtamisen peruskivi. Sen avulla pyritään luomaan jokaiselle työntekijälle kuva tulevaisuudesta, joka vetoaa sekä ajatteluun että tunteisiin. Visio on jotakin, jonka yksilö haluaa saavuttaa ja joka innostaa häntä. Useimmille ihmisille se on pohjimmiltaan pyrkimys luoda jotakin taloudellista voittoa suurempaa ja merkityksellisempää. Ilman visiota työssä ei ole merkitystä, suuntaa eikä ohjetta esimerkiksi siihen, miten tehtäviä ja kehitystoimintaa priorisoidaan.

Visio on myös osa yrityksen strategiaprosessia. Strategia on yhteistä tietoa yrityksestä ja sen toimintatavoista, ja se myös syntyy yhdessä tekemällä. Kun henkilöstö halutaan saada mukaan visiointiin, johdon tärkeimmiksi työkaluiksi nousevat tarinat ja kieli, joiden avulla luodaan innostusta. Tarinoiden voimaa hyödynnetään organisaatioiden visiointityössä vasta vähän. Tämä on eräs syy siihen, miksi visio on jäänyt monissa tapauksissa pelkäksi hokemaksi, jolla ei ole käytännön merkitystä.

Alun perin visio on tarkoittanut näkyä tai harhanäkyä, erityisesti uskonnollisessa tai huumavilla aineilla saavutetussa hurmostilassa koettua.

 

Myös Ferroplanin vision taakse kätkeytyy tarina. Ja tämä tarina on tosi. Toimitusjohtajamme Pentti Patosalmi väänsi erästä kauppaa ja lopulta asiakas soitti: Ferroplan oli voittanut kaupan. Asiakas perusteli valintaa kertomalla, että Ferroplanin tarjous oli samanhintainen kuin kilpailijan, mutta ratkaisu oli ollut parempi.

Tarinasta juontui kirkas tavoite, jonka eteen haluamme joka päivä tehdä duunia ja joka ohjaa tekemistämme. Haluamme tarjota asiakkaallemme parhaan mahdollisen ratkaisun eli visiomme on OLLA PARAS RATKAISU.

Ferroplanin visio käytiin läpi tarinoineen päivineen koko henkilöstön tilaisuudessa ja se sai paikkansa myös huoneentauluna yrityksen aulassa, jossa sen näkevät niin oma henkilöstö kuin asiakkaatkin.

004

002

Kun mietitään, miten jokainen voi päivittäisessä työssään toteuttaa visiota ja pyrkiä sitä kohti, tullaan Ferroplanin tapaan toimia eli VPK:hon (voit tsekata VPK:n syntyhistoriaa edelläolevasta linkistä). VPK juontuu sanoista Vastuu, Palaute ja Kehitys. Ottamalla vastuu muustakin kuin omasta tontista, antamalla avoimesti palautetta kaikille ja kehittymällä palautteesta pystymme tuottamaan asiakkaallemme parhaan ratkaisun. Nämä päätökset toimia kohti visiota tehdään pienissä arkipäivän toimissa aivan niin kuin isoissa päätöksissäkin ja niihin voi jokainen vaikuttaa.

Jokainen voi miettiä vision toteutumista kysymällä itseltään, toiminko nyt niin, että menen kohti visiota vai siitä pois päin? Tämä pätee ihan kaikkiin visioihin kaikissa yrityksissä.

Tehdään se siis tässä vielä kerran oikein julkisesti:

Ferroplan Oy:n visio on OLLA PARAS RATKAISU. Lupaan, että toimimme sen mukaisesti ja tiedän, että takanani seisoo koko jengi.

 

P.S. Bloggaaja viilettää ensi viikolla työmatkalla Brasiliassa (lähdetään taklaamaan maailman jäte- ja energiahaasteita, ei sen isompi juttu kyseessä 😀 ) eli kahden viikon päästä luvassa on kuulumiset toiselta puolelta maailmaa!

Kategoria(t): Ei kategoriaa Avainsana(t): , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Kommentointi on suljettu.