Brändinrakennus on maraton, ei satasen sileä

 

 

 

Yrityksestä on olemassa mielikuva, halusit tai et. Kysymys kuuluu, että haluatko yrittää vaikuttaa tuohon mielikuvaan? Ehkä kannattaisi, niin mekin teemme. Brändi on asia, jota kannattaa siis pohtia myös B2B-maailmassa.

Jos lähdetään siitä, että brändi on se, mitä asiakkaasi sinusta sanovat, kun sinä poistut huoneessa, on helppoa lähteä työstämään asiaa. Sinusta puhutaan joka tapauksessa, joten pitäisikö miettiä, miten tuohon puheeseen voi vaikuttaa? Suoraa dataa kahvihuonepuheesta on kuitenkin vaikea saada. Ja jos joku nyt toteaa, että mielikuvilla ei ole väliä, niin tasaväkisen tarjouskilpailun saattaa voittaa se, joilla on kiiltävin tarjousdokumentin kansi. Päätöksentekijän tausta saattaa olla tekninen, kaupallinen tai jotain muuta: erilaiset ihmiset huomaavat erilaisia asioita.

Ajattele ainakin näitä

Brändi vaatii raakaa peiliin katsomista. Miksi olet olemassa, miksi olet erilainen kuin muut, minkä ongelman ratkaiset? Viime kädessä: miksi kenenkään pitäisi kiinnostua sinusta?

Brändi vaatii tosiasioiden tunnustamista. Olemme jo jotain – ja meistä puhutaan jo jotain maailmalla. Luultavasti joitakin näistä puheenaiheista voidaan käyttää brändin rakennuspalikoina: logo, palvelut, värit, tuotteet, lentävät lauseet ovat kaikki potentiaalisia brändipalikoita.

Brändi vaatii pokerinaamaa. Ei muututa muutoksen takia, vaikka kilpailijat muuttuvat. Jos asiakas tilaa, koska joku tekee halvemmalla, annetaan tilata. Jos asiakas tilaa ulkomailta, annetaan tilata. Ympyröillä on taipumus sulkeutua. Kymmenen vuoden päästä saattaa ”liian kallis” brändisi olla ”laadukas, toimitusvarma kotimainen”. Toki maailma muuttuu myös ympärillä, joten jääräpäisesti vastatuuleen ei kannata puskea, mutta se onkin toinen juttu.

Brändi vaatii kilpailijoiden tarkastelua. Katso kilpailijoita, ja löydä tapa erottua. Aluksi se voi olla erilainen värimaailma. Ja jos rehellisiä ollaan, sieltä maailmasta saattaa saada ajatuksia myös oman brändin kehittämiseen, mutta ei kuitenkaan kopioimiseen, muista se.

Brändäys ei ikinä lopu. Tai ainahan sen voi lopettaa, mutta asiakkaat ja sidosryhmät puhuvat silti jatkossakin sinuun liittyvistä mielikuvista. Brändin tulee vähitellen näkyä kaikessa, mitä asiakas voi nähdä, lukea, kuulla, haistaa, maistaa ja tuntea – mutta luonnollisestikaan kaikkea ei kannata yrittää kehittää kerralla.

Mitä jos brändäys ei kiinnosta? Olet siis kenties kasvoton, hajuton ja mauton, tai sinut ehkä muistetaan vääristä asioista. Jos kilpailijoitakaan ei brändäys kiinnosta, olette samassa veneessä, mutta jos yksikin heistä päättää alkaa brändinrakennukseen, olet jo häviämässä huomiokilpailun.

Kenties se tärkein viimeisenä: brändi näkyy viivan alla. Erityisesti kuluttajapuolen brändejä on tutkittu paljon, ja esimerkiksi eräs vihreävalkoinen kahvilaketju saattoi muutama vuosi sitten hinnoitella kahvinsa $3.25, kun bränditön kilpailija hinnoitteli lähes täysin vastaavan tuotteensa $1.20.

Kategoria(t): Ei kategoriaa Avainsana(t): . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Kommentointi on suljettu.