Mitä jos yrityskulttuuri rohkaisee kaikkia miettimään brändiä?

Särmät miehemme, sekä pakasta vedetty särmäyspuristin. Tilanne luonnollisesti hymyilyttää.

Kun markkinointi-ideoita alkaa tulla myös markkinointiosaston ulkopuolelta, jotain on tehty oikein. Miten tähän tilanteeseen päästään? Ei ainakaan vaatimalla ideoita. Sen sijaan esimerkkiä näyttämällä päästään pitkälle: jos jokainen työntekijä pohtii ainakin välillä, minkälaista yritysmielikuvaa hän edustaa, näkyy se ulospäin myös asiakkaille, mutta ennen kaikkea sisäisesti myös työkavereille. Tämä ei siis ole pelkästään markkinoinnin ja myynnin hommaa, vaan läpäisee koko organisaation: sitoutuminen on kiinnostavaa ja innostavaa.

HBR kirjoitti yrityskulttuurin ja brändin yhteensopivuudesta:

  • Jos työntekijät käyttäytyvän kovin eri tavalla sisäisesti, kuin asiakkaiden seurassa, yrityksellä saattaa olla ongelma brändiarvojen ja kulttuurin yhteensovittamisessa.
  • Työntekijöiden tulee ymmärtää asiakkaan näkökulmaa: miksi yrityksen brändi erottuu kilpailijoista asiakkaan silmissä? Täytyy siis ymmärtää, ketkä ovat yrityksen kohdeasiakkaat, sekä heidän tarpeensa. Jokaisella työntekijällä on merkitystä, kun brändiä rakennetaan, eli se on kaikkien työtä.
  • Sen, miten toimitaan sisäisesti, tulisi olla sidoksissa siihen, miten yritys haluaa tulla tunnetuksi ulkoisesti. Kun brändi ja kulttuuri ovat linjassa, tehokkuus, tarkkuus ja laatu kasvaa. Uusia työntekijöitä on helpompi houkutella ja asiakasuskollisuus kasvaa. Brändi on kilpailuetu, jota ei voi tuosta vain kopioida.

Käytännön esimerkki yrityskulttuurista: uusi särmäyskone saapui toissa päivänä Ferroplanille. Sain kahvitauolla vinkin, että aiheesta voisi tehdä juttua seuraavaan Ferronews-lehteen, joka onkin mainio idea. Seuraavana päivänä idea jalostui toiseksi ideaksi, ja totesin, että tässähän on nyt myös valmis blogiaihe, jonka saa heti ulos. Muutama kuva, ja ytimekäs kiteytys uuden särmäyskoneen hyödyistä asiakkaille, ja blogi on valmis. Miksi tämä on kiinnostavaa? Tuotantopäällikkömme Timo Jantunen kiteyttää: ”Kotimaisella särmäyspuristimella särmätään kotimaisia kuljettimia. Se on iso juttu sekä meille, että asiakkaille.”

Kategoria(t): Ei kategoriaa Avainsana(t): . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *