Metsät ja sahat, nuo uudet aluevaltauksemme

Ferroplan kuljetin

Kuljetin messuilla, ilveskin ihmettelee

 

Kun yritys lähtee uusilla tuotteilla uudelle toimialalle, markkinointi saattaa tulla hieman jälkijunassa, varsinkin jos myynti lähtee heti vetämään. Mikäs siinä: kun homma menee näin päin, on markkinoinnilla aikaa pohtia omia liikkeitään. Kun kauppoja syntyy, alkaa yrityksellekin selkenemään, millaisia tuotteita ollaan kehittämässä ja mitä niistä kannattaa kertoa maailmalle.  Tässä pari oppia matkan varrelta.

  • Odota, kunnes on jotain kerrottavaa. Yhden otsikon, yhden lauseen ja yhden kuvan esite ei ehkä vielä vakuuta potentiaalista asiakasta, eikä kotisivuilla kävijää. Ei kannata myöskään lupailla liikoja uutena toimijana. Joskus on syytä luottaa myyntiin ja odottaa ensimmäistä kauppaa, saada pää niin sanotusti auki. Miksi näin?  Kun kauppa on saatu, on helpompi tietää mitä asiakkaaan tarpeet ovat, koska ne on kirjattu ylös. Nyt markkinoniti tietää jatkossa, mistä ja miten puhua.
  • Opi peliliikkeet. Tämä edellyttää, että yrityksessä on tekijämies tai -nainen, joka vinkkaa oikeita myynninedistämisliikkeitä. Esimerkki: tietyillä toimialoilla tarkasti suunniteltu lehtimainoskampanja toimii edelleen.
  • Älä unohda. Uudet tuotteet tai palvelut syntyvät ja kehittyvät omaan tahtiinsa. On syytä kuitenkin hahmotella to do -listaa: mitä markkinoinnissa ja myynnissä sitten tapahtuu, kun uusi tuote on myytävässä kunnossa? Tekstit, kuvat, videot, verkkosisällöt, hyödyt, hinnat, jakelut ja vastuut. Tiedä mitä teet seuraavaksi.
  • Kuuntele ja aisti. Myyntiä ja asiakasrajapintaa kannattaa kuulostella, koska markkinoinnissa on usein kyse siitä, että puhutaan asiakkaan kieltä. Omat ideat ovat aina omasta mielestä hyviä, mutta sanallinen, rehellinen palaute asiakkaan maailmasta on tärkeää: miksi kauppa käy tai miksi kauppa meni ohi? Tarkoittaa sitä, että numerot kertovat toki kovaa faktaa ja toimivat palautteena (esim: hävitään hinnalla), mutta mittaristoa on hyvä täydentää asiakkaiden mielipiteillä (voitetaan, koska myyjä on niin luotettava/mukava/hauska). On vielä hyvä muistaa, että kohteliaisuuksia ja aitoja kehuja ei kannata sekoittaa toisiinsa. Omaa brändiä voi pohtia näin: mitä asiakas todennäköisesti ensimmäisenä sanoo, kun olet juuri poistunut  huoneesta?

Ai niin, se tärkein: mekaanisen metsäteollisuuden sekä sahateollisuuden tuotteillamme on nyt nettisivut, joten tästä pääset tutustumaan tuotevalikoimaamme!

Kategoria(t): Ei kategoriaa. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *