The Smart Marketing Book -teoksessa esitellään bränditähti, josta voi pienellä muokkauksella tehdä brändihammaspyörän. Keskellä on asiakas, ja hammaspyörässä listataan asioita sekä ilmiöitä, joiden avulla yritys voi pohtia oman brändinsä rakentamista.
Hampaat ovat: tarkoitus, tieto, tarve, mielikuvat, referenssit ja varat, asiakas sijaitsee pyörän keskellä.
Näitä jokaista hammasta olisi sitten syytä pohtia, kun mielikuvaa lähdetään tietoisesti rakentamaan.
- Tarkoitus = miksi yritys ja sen brändi on olemassa?
- Tieto = fakta, jonka takia asiakas tietää tarvitsevansa yritystä.
- Tarve = tilanne, jossa asiakas yhtäkkiä ymmärtää tarvitsevansa yritystä.
- Mielikuvat ja referenssit = mitä mielikuvia ja tarinoita tulee mieleen, kun asiakas. ajattelee yritystä.
- Pääoma = yrityksen ilme, sanat, tavat, kulttuuri, logo, vaatetus, tuoksu.
Kun jokaiseen kohtaan saa lisättyä jotain, alkaa haluttu yritysmielikuva välittyä väkisinkin maailmalle ja asiakkaille.