Se on kaksi kolmesta: laatu, nopeus tai hinta

On olemassa ikivanha, saavuttamaton kolmio: voit saada tuotteen tai palvelun nopeasti, halvalla tai laadukkaasti, mutta et voi saada kaikkea yhtä aikaa. Voit valita kaksi kolmesta. Tätä kuviota kutsutaan tavoittamattomaksi kolmioksi. Kolmiota voit tarkastella täällä.

Teoria siis sanelee, että yrityksen on mahdotonta tuottaa laatua nopealla toimitusajalla ja matalalla hinnalla. Ihannemaailmassa yritykset tuottaisivat korkealaatuisia tuotteita murto-osalla kustannuksista ja ajasta, Jokaista osa-aluetta voikin parantaa, mutta kaikkien kolmen tavoittelu menee hankalaksi. Kuluttajat yhdistävät korkeat hinnat korkeaan laatuun ja halvat hinnat huonoon laatuun, oli todellinen laatu hyvää tai ei.

Myyntivolyymiin luottaminen ja matalalla hinnalla kilpailu ei toimi kaikissa olosuhteissa. Liian hyvää ollakseen totta -käsite nousee esiin. Kuvittele, että saksalainen, tunnettu autonvalmistaja alkaisi myydä 50 000 euron autojaan 20 000 eurolla. Herää epäilys: onko tuote viallinen? Mistä on säästetty? Kuluttajina olemme tottuneita yhdistämään hinnan laatuun ja palveluun. Saat sen mistä maksat, joten on valittava kaksi kolmesta (laatu, nopeus tai hinta).

Yrityksen näkökulmasta panostus riippuu viime kädessä arvoista ja missiosta. Kolmion avulla voidaan ottaa askel taaksepäin ja analysoida tavoitta, prosesseja ja sitä, mitä kohdeyleisö haluaa. Jos yrityksen kohderyhmä etsii laadukasta tuotetta ja tavoitteena on luoda laadukas tuote, kaikki on hyvin. Jos kohdeyleisösi kuitenkin etsii keskilaatuista tuotetta nopealla toimituksella ja alhaisella hinnalla, on pohdittava, kannattaako juuri tähän kohderyhmään panostaa, sillä alkuperäiset tavoitteet ja arvot ovat vaakalaudalla.

Kaikkien kolmion pisteiden tavoittelu on todennäköisesti huonoa liiketoimintaa. Jos yrityksellä on hämmästyttävän hyvä, laadukas tuote, miksi haluaisit myydä sitä halvalla? Tai jos yritys pystyy toimittamaan nopeasti, miksi myydä samaan hintaan kuin kilpailijat, jotka ovat hitaampia toimituksissaan? Asiakkaat yhdistävät hinnan laatuun, oli se totta tai ei.

Kategoria(t): Ei kategoriaa Avainsana(t): , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Kommentointi on suljettu.