Se on syksy nyt!

Kalenteri näyttää, että ollaan kesäkuussa, mutta täällä ollaan jo syyskuisissa tunnelmissa. Ei viileän kelin takia (suomalainenhan pukeutuu sen mukaan, mitä kalenteri sanoo, ei sen mukaan mitä lämpömittari sanoo), vaan koska Alihankinta 2014 -messujen suunnittelu on täydessä käynnissä.

Kukaan ei voine unohtaa viime vuotista Suomen Pinkein Tehdas -hypeä, ja tänä vuonna mennään laukka-askelin eteenpäin. Messuorganisaation edustajia on jo peloteltu kysymällä, miten he suhtautuvat eläimiin ja aseisiin messuosastoille ja kuulemma yöunet ovat tamperelaisilla taas menetetty, kuten viime vuonnakin. 🙂

Messuvalmistelut ovat toistaiseksi enemmän henkisellä kuin fyysisellä puolella, joten tässä kohtaa on hyvä palauttaa mieliin, miten messuista saa kaiken irti. Nämä vinkit löytyvät Messukeskuksen Kasvokkain -asiakaslehdestä nro 2/2014:

  1. Ole luova. Sido osastosi teema pääteemaan. Tee se luovasti omista lähtökohdistasi. Saat messuista enemmän irti ja omalle messukampanjallesi paremmin näkyvyyttä. Minnan kommentit: Tämä kohta on CHECK! Erityisesti panostamme Ole luova ja tee se omista lähtökohdistasi -kohtiin. Minun mielestäni osaston teemaa ei tarvitse sitoa messujen pääteemaan. Nimim. Haaveilen kuljetinosastosta Häämessuilla.
  2. Ole eturivissä. Osastolla yhtä aikaa esiinnytään ja kohdataan tuttuja ja tuntemattomia. Muista, että asiakas kuulee, näkee ja huomaa kaiken. Iloinen asenne houkuttelee. Älä lähetä osastolle ihmistä, joka ei sinne halua. Minnan kommentit: Samaa mieltä. Meillä on tapana huutaa: Rintamasuunta, rintamasuunta!, jos esittelijät töröttävät selkä käytävälle päin. Mikään ei ole niin luotaantyöntävää kuin tylsän osaston kyllästynyt esittelijä.
  3. Pidä taukoja. Messutyö on intensiivistä, kohtaat kymmeniä ihmisiä tunnissa. Älä säästä osastohenkilökunnan määrässä. Jo parin tunnin osastovuoron jälkeen hymyileminen käy työstä. Tauota ja kierrätä väkeä. Minnan kommentit: Usein tulee lähdettyä messuilla minimimiehistöllä, joka sisseilee messut läpi syömällä messukarkkeja. 
  4. Ota oppia. Tee kilpailijaseurantaa. Käy kurkkaamassa, miten naapuri toimii ja ota siitä sopivasti opiksi. Messuilla on hyvä olla kasvokkain viestinnässä hieman kilpailijoita taitavampi. Minnan kommentit: Tämä on hyvä idis! Aion siis benchmarkata muita messuosallitujia tulevilla messuilla entistä enemmän.
  5. Kuuntele. Älä ala myydä ennen kuin tiedät, mikä asiakasta kiinnostaa. Kysy vaikkapa “Mitä järjestelmää olette tähän saakka käyttäneet?”. Minnan kommentit: Meillä keskustelut asiakkaan kanssa alkavat yleensä niin, että asiakas kysyy, miksi teillä on tällainen osasto ja miten se liittyy teidän toimintaanne. 😉
  6. Jaa kokemuksia. Jos osastolla esitellään uutta palvelua tai tuotetta, käytä sitä yhdessä asiakkaan kanssa. Jakakaa yhdessä myönteisiä kokemuksia. Minnan kommentit: Kaikki toiminnallisuus osastolla vetää puoleensa. Kaikki mikä liikkuu, tekee jotain tai mitä pääsee itse kokeilemaan.
  7. Ole aito ja avoin. Kanna messuasusi siten, että olet aidosti sinut sen kanssa. Osoita, että asiakas on sinulle tärkeä. Nyökkää ja hymyile heti, kun saat asiakkaaseen katsekontaktin. Ole oma itsesi. Minnan kommentit: Kanna messuasusi ylpeydellä, vaikka se olisi pinkki ja kireä. 😉
  8. Asenne auttaa. Hyvää osastotyöskentelyä leimaa hyväntuulisuus – sopiva sekoitus ammatillisuutta ja omaa persoonaa. Messuosastolla et voi olla huolestunut isä tai väsähtänyt tiiminvetäjä. Minnan kommentit: Enemmän kuin huolestuneita isiä, osastoilla näkee krapulaisia isiä (ja äitejä), mikä sekään ei noin niin kuin periaatteessa ole oikein hyvä juttu…
  9. Opi palautteesta. Pidä palautekokous pian messujen jälkeen. Käykää läpi onnistumiset ja kehityskohteet. Minnan kommentit: Listasta puuttuu kokonaan yrityksen liiketoiminnan kannalta messujen tärkein asia eli tavoitteenasetanta. Mitä messuilta halutaan saada? Tavoitteet voivat olla konkreettisia kuten 50 käyntikorttia/asiakaskontaktia päivässä. Tähän aiomme itse panostaa tänä vuonna. Palautekokouksessa on sitten hyvä käydä tavoitteet ja niiden toteutuminen läpi.

Mitäs mietitte? Vieläkö listasta puuttuu jotain ja millainen on sinun mielestäsi hyvä messuesittelijä?

Kategoria(t): Ei kategoriaa Avainsana(t): . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

2 vastausta artikkeliin Se on syksy nyt!