FERRONEWS 1/2020

PÄÄKIRJOITUS LUOTTAMUS – MIKÄ KLISEE! Mitä luottamus merkitsee, mitä se käytännössä tar- koittaa? Yritysten välisessä kaupassa se tarkoittaa, että pidetään, mitä luvataan. Silloinkin, kun alle- kirjoituksen korvaa kädenpuristus ja silmiin katso- minen. Se tarkoittaa, että jos paha paikka tulee, ei hävitä jälkiä jättämättä, vaan hoidetaan homma maaliin. Luottamus tarkoittaa, että autetaan kaveria, kun apuja tarvitaan. Se tarkoittaa myös sitä, että tek- niseen ratkaisuun voi luottaa: tämä tuote toimii niin kuin on ajateltu, tai paremmin. Ferroplan toimii toimitusketjussa monissa rooleissa. Olemme päätoimittaja, alihankkija, asiakas, yhteis- työkumppani, työnantaja, verkoston jäsen. Luotta- mus yhdistää näitäkin rooleja. Ilman luottamusta emme voisi toimia suurten suoma- laisten yritysten alihankkijana. Siinä roolissa luottamus on kaikki kaikessa. Asiakkaan pitää pystyä luottamaan siihen, että oikeat tavarat tulevat oikeaan aikaan oi- keaan paikkaan ja toimivat siellä, kuten on sovittu. Ja jos joku näistä asioista uhkaa vaarantua, siitä kerrotaan heti. Luottamus ei merkitse, että kaikki sujuu aina kuin rasvattu, vaan sitä, että otetaan vastuu omista tekemi- sistä ja tarvittaessa keskustellaan asiat halki. Luottamus vapauttaa energiaa muihin asioihin kuin sen kyttäämiseen, että asiat hoituvat niin kuin on sovittu. Työtehtävät tehdään, aikataulu pitää, tavarat saapuvat perille. Kun luottamus pelaa, jää aikaa tär- keämmille asioille. Voitte kutsua minua naiiviksi puhuessani luottamuk- sesta tähän sävyyn. Henkilökohtainen paatokseni nousee siitä, kun olemme remontoineet kotiamme viimeiset pari vuotta. Oman arvioni mukaan ”Ei luo- tettavien” palveluntuottajien lista on pidempi kuin ”Luotettavien”. Tällä viittaan kykenemättömyy- teen pitää kiinni ensimmäisestäkään aikataulusta tai muusta sovitusta asiasta ja tiedän, kuinka paljon aikaa ja energiaa asioiden perässä juoksemiseen menee. Se on arvokas opetus, koska en halua koh- della asiakkaitamme samalla tavoin. Yrityskaupassa se tie tosin on niin lyhyt, ettei toista mahdollisuutta usein tule. Luottamuksen voi menettää vain kerran. Hyvät asiakkaat ja yhteistyökumppanit, hyvä sinä: Kuljemme kanssasi läpi yhteisen projektin, emme jätä yksin tai pulaan. Meihin voit luottaa. Minna Patosalmi, CEO ”Olemme luotettavia” lukee monen suomalaisen yrityksen kotisivuilla ja saa sen kuluneisuudessaan kuulostamaan kliseeltä. Luottamus on kuitenkin yksi suomalainen perus- arvo, suuri pieni asia. FERRONEWS 3 INVESTMENT IN THE FUTURE 01

RkJQdWJsaXNoZXIy NDM0Mw==