Mätä markkinointi

Markkinoinnin maailma on mahtava, mutta välillä törmään asenteisiin, joita kohdatessani tekee mieli – ei nauraa – vaan pelkästään itkeä.

Olemme mukana muutamassa säännöllisesti ilmestyvässä julkaisussa. Mielestäni jokainen mahdollisuus näkyä mediassa pitää hyödyntää täysillä. Kaikki julkaisumme, ilmoituksemme ja mainoksemme suunnitellaan siis niin, että ne varmasti huomataan. Tässä kohtaa alkavat ongelmat. Julkaisut, joissa olemme mukana eivät salli kenenkään erottuvan. Tapani mukaan taistelen tällaista periaatetta vastaan ja olenkin saanut vastaani upeita perusteluja.

Ensimmäisen julkaisun edustaja kertoi, ettei heidän kataloginsa tarkoitus ole missään nimessä olla myyntihenkinen. Kyseessä on kaupallista toimintaa harjoittava, voittoa tavoitteleva suomalainen yritys. Toisen julkaisun edustaja kertoi, ettei heidän painotuotteessaan saa erottua, koska he ovat tarkoituksella valinneet tylsän linjan. Molemmat kieltäytyivät julkaisemasta aineistoamme ilman täydellistä muutosta.

Tarjoamani aineistot eivät sisältäneet mitään kovin ihmeellistä. Toinen oli eläväisellä, mutta täysin asiallisella kielellä kirjoitettu, asiakkaan hyväksymä referenssijuttu. Toinen taas tuotteitamme esittelevä mainos, jossa oli käytetty tehokeinona tyhjää tilaa. Tuomio on selvä. Kenestäkään ei saa erottua. Ei saa tehdä eri tavalla kuin muut. Joku saattaa tulla kateelliseksi, jos sinut huomataan.

Asian tekee vielä vähän pahemmaksi se, että molempien julkaisujen edustajat ovat arviolta 30-40 vuotiaita miehiä. Tämä seikka saa minut vaipumaan lopulliseen epätoivoon. Jos suomalaisen markkinoinnin tulevaisuus on tämä, onko sillä tulevaisuutta?

Tietyllä tavalla ymmärrän julkaisujen yksioikoisen linjan: kaikkia asiakkaita pitää kohdella samalla tavalla, juttujen linjan on säilyttävä yhdenmukaisina ja tasavertaisina. Kysymys kuuluu, mikseivät kaikki jutut voisi olla tasavertaisesti kiinnostavia? Olisiko aika tehdä toisin: antaa juttujen olla yritysten näköisiä, eikä vain hajutonta ja mauonta mössöä, joka ei kiinnosta ketään? Miten on yleensä mahdollista, että jonkun tavoitteena on olla ei-myyntihenkinen tai tylsä? Mistä tällainen asenne markkinointia kohtaan on saanut alkunsa?

Kuulin tällä viikolla eräässä seminaarissa, että suomalaiset ovat ainoita maailmassa, jotka yrittävät tehdä markkinointia niin kuin muut. Ajatus on surullinen, koska markkinoinnin tarkoitus on juuri päinvastainen: erottautua muista tekemällä jotakin paremmin ja vielä uskaltaa kertoa siitä. Omaa kieltään puhuu myös se, että markkinoinnin työpaja oli lisätty seminaarin aiheisiin aivan viimetingassa. Kukaan ei ollut muistanut koko asiaa, se ei ollut tärkeää ja sai kunnian olla esittelyvuorossa vihoviimeinen.

Nyt on aika herätä. Markkinointi ei ole välttämätön paha, eikä silloin, kun on aikaa (eli ei koskaan) tehtävä toimenpide, vaan elintärkeä strateginen työkalu kaikille yrityksille. Markkinointi ei ole suuryritysen asia, vaan mitä suuremmissa määrin myös pk-sektorin asia. Uskon jopa, että pienet ja keskisuuret yritykset ovat ainoita, jotka voivat nostaa Suomen ylös markkinointisuosta tekemällä ennakkoluulotonta, kaavoihin kangistumatonta ja oman näköistään markkinointia, jota ei ulkomaalainen emoyhtiö sido tai rajoita.

Tämä vaatii ennennäkemätöntä rohkeutta ja asenteen muutosta, jonka haluan uskoa olevan mahdollinen. Sen on oltava mahdollinen, koska siitä voi tulla maamme suurin kilpailuetu. Osaamista meillä on mielettömästi, nyt on aika kertoa siitä koko maailmalle. Aivan varmasti koirat haukkuvat, mutta karavaanin on kuljettava eteenpäin siitä huolimatta.

Tässä jokanaisen ja -miehen To do list for Marketing:

  1. Raivaa kalenterista jokaviikkoinen aika vain markkinointiasioita varten ja pidä kiinni siitä. Aina.
  2. Ensimmäisen viikon tehtävä: etsi markkinointia ja markkinointiviestintää käsittelevä koulutus ja ilmoittaudu siihen. Suosittelen jotain, joka sisältää myös sosiaalisen median keinojen käsittelyä. Jos se pelottaa, hyvä. Olet oikealla tiellä, menossa kohti uutta.
  3. Laadi koulutuksen perusteella toimintasuunnitelma, jota toteutat joka viikko markkinointiasioille varattuna aikana. Kun suunnitelmallista toimintaa on tehty vuosi, tuloksia näkyy varmasti.

Mars markkinointitalkoisiin kaikki!

Kategoria(t): Ei kategoriaa Avainsana(t): , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

17 vastausta artikkeliin Mätä markkinointi