Kolme kovaa

Olen tykästynyt kovasti kuvien käyttöön mainoksissa myös täällä tylsän teollisuuden puolella. Kuva kertoo juuri niin paljon kuin sananlasku sanoo. Se herättää parhaimmillaan tunteen (oli se sitten positiivinen tai negatiivinen) ja saa asian jäämään mieleen paremmin kuin kauneinkaan korulause.

Kun valitsen kuvia mainokseen, huomaan rullaavani tiettyä tuttua rataa, vaikken sitä tiedostanutkaan. Asia avautui minulle, kun kuulin Seedin toimitusjohtajan Marko Parkkisen muistilistan markkinoinnin vaikutustekijöistä. On nimittäin olemassa kolme teemaa, joilla voidaan myydä melkein mitä tahansa kenelle tahansa. Jokin niistä kolmesta asiasta herättää tunteita kaikissa ihmisissä. Markkinointiviestinnän kolme kovaa ovat:

  1. Seksi
  2. Pikkulapset
  3. Koirat

Ensimmäinen on helppo ja se tehoaa lähes kaikkiin. Tämä ei tarkoita, että kaikki pitäisivät vihjailevista mainoksista, vaan sitä, että ne herättävät jonkin tunteen. Ihastuksen lisäksi se voi olla myös ärtymys, suuttumus tai ällötys. Tunne on tärkein ja se saa mainoksen jäämään mieleen. Taitoa on tietää, missä menee raja hyvän maun suhteen. (Okei okei, myönnetään, että pinkki peppukuva Alihankintamessujen uutisessa oli siinä ja siinä, mutta enpä kuullut siitäkään yhtään pahaa sanaa!)

Vaikka ei olisi krooninen vauvakuume päällä, saavat ylisöpöt tai hassunhölmöt pikkumukuloiden kuvat hymyn melkein kaikkien kasvoille. Sydän sulaa ainakin vähän, vaikkei sitä ulospäin näyttäisikään.

Loppuihin kivikasvoihin tehoaa sitten hauvat. Juoksevat, hyppivät, syövät, juovat ja leikkivät koirat aiheuttavat suhteellisen harvoin negatiivisia tunteita ainakaan koiranomistajissa. (Tämän voisi ehkä nykyään vaihtaa jo kissoiksi, koska ne ovat selkeästi vallanneet ruutuaikaa koirilta ainakin netissä).

Tätä samaa kaavaa kelattiin taas tällä viikolla, kun suunnittelimme Design Kuminan Annan kanssa uuden vesiliiketoimintamme roll-uppeja messuja ja muita tapahtumia varten. Kieliversioita sattui sopivasti olemaan kolme. Ensimmäinen oli helppo hoitaa kuvahaulla mermaid ja kyllä sieltä kaikkea löytyikin! Lapsia läträämässä veden kanssa löytyi myös ja koiria oli tarjolla vesipullon kanssa ja ilman.

Kuvamateriaalia oli vaikka minkälaista, muuta päädyimme valitsemaan vain kaksi päälinjaa. Hieman rohkeamman suomi- ja englantiversion ja neutraalimman kiinankielisen. Vaikkei minulta rohkeutta puutu, en uskalla lähteä täysin vieraaseen kulttuuriin liian avoinaisella delkolteella. Lisäksi tuo kiinalainen toistaa mukavasti kotisivujen teemaa. Koiran karvaiset tassut puhtaassa vedessä taas aiheuttivat vähän ristiriitaisia tunteita.

Mutta hei, tässä ne nyt ovat ja odotan innolla, että pääsen katsomaan noita ihan livenä parimetrisinä! Mitä mieltä olette, vetoaako kolme kovaa teihin yleensä ja mitä tykkäätte rolleista?

ferroplan_vesi_ymparisto_xstand ferroplan_vesi_ymparisto_xstand2 ferroplan_vesi_ymparisto_xstand3

Kategoria(t): Ei kategoriaa Avainsana(t): . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Kommentointi on suljettu.