Mikä ihmeen Kaupallinen tuottaja?

Olen markkinointisuunnittelija Sini Saares ja olen tuota pikaa työllistymässä rekrykoulutuksen kautta Ferroplanille vakituiseen työsuhteeseen. Mikä ihmeen rekrykoulutus, saattaa moni kysyä. Kyseessä on Hämeen ELY-keskuksen ja TE-palveluiden yhteistyössä konsulttifirma Creamentorsin kanssa järjestämä Kaupallinen tuottaja –koulutus. Ohjelmassa noin 15 Lahden seudun yritystä etsii itselleen vakituista työntekijää viiden kuukauden työssäoppimis- ja koulutusjakson kautta. Tavoitteena on siis rakentaa itselleen työpaikka sadassa päivässä.

Suurin osa, 70 %, koulutuksesta tapahtuu työssäoppimisen kautta eli minäkin aloitin hommat täällä Ferroplanilla jo maaliskuun alussa. Normaali perehdytys hommiin, käyntikortit kehiin ja ei kun markkinointisuunnittelijan tehtäviä hoitamaan. Työssä oppimista tukevat noin neljänä päivänä kuukaudessa järjestettävät koulutuspäivät, jotka ovat keskittyneet kaupalliselle tuottajalle olennaisten kokonaisuuksien pariin. Ohjelmassa on ollut somestrategiaa, ostopolkua, SWOT-analyysiä, after salesiä, sisäistä yrittäjyyttä, yrityksen tavoitteiden määrittelyä, itsensä analysointia työntekijänä ja näiden ohella ihan käytännön tehtäviä ja case-esimerkkejä.

Omalla kohdallani koulutus on ollut tervetullutta perehdytystä yksityisen sektorin toimintatavoista. Olen toki opiskellut markkinointia osana viestinnän yliopistotutkintoani, mutta sittemmin työskennellyt kymmenen vuoden ajan julkisen sektorin viestintätehtävissä, ensin maa- ja metsätalousministeriössä ja sittemmin Lahden kaupungilla. Hyppy julkisen sektorin puolelle ei kuitenkaan tuntunut vieraalta, jo työilmoituksessa kerrotut työtehtävien kuvaukset kuulostivat niin pitkälle tutuilta.

Viestintä ja markkinointi eri maailmoista?

Sisällöntuotanto on sisällöntuotantoa, oli sitten kyse julkisesta sektorista tai yksityisestä perheyrityksestä. Tämän olen huomannut näiden neljän kuukauden aikana, jotka olen ehtinyt näissä töissä viettää. Ennen väänsin esitteitä kansallisesta metsäohjelmasta, nyt aiheeksi ovat vaihtuneet kuljettimet. Ennen uutiskirjeideni aiheena oli elintarvikkeiden laatu tai asumisolosuhteiden erinomaisuus Lahden seudulla, nyt kirjoittelen uusista upeista jätelaitoksista, joihin yrityksemme on toimittanut kuljetinjärjestelmät.

Mikä sitten on muuttunut, jos sisällöntuotannossa kaikki on ennallaan? Ennen julkishallinnon viestintätehtävissä perimmäisenä tavoitteena oli ihmisten mielenkiinnon herättäminen ja tietotason nousu monissa yhteiskunnallisissa asioissa. Nyt kuvaan ovat astuneet myös myyntiluvut. Pienessä (tai no, onhan meitä noin 45) perheyrityksessä kaikkien työpanoksen taustalla korostuu myös yrityksen menestys, onko minun työpanoksellani vaikutusta siihen, että kauppaa syntyy ja yritys on voimissaan. Tiivis yhteistyö myynnin kanssa on oleellista, markkinointi ei voi elää omassa kuplassaan.

Piirre, josta Ferroplanin markkinoinnissa pidän, on pyrkimys erottautumaan massasta. Suoraan sanottuna metallikonepajasektorilla se ei edes ole kovin vaikeaa… 😉 Jo sillä, että aktiivisesti tekee, kirjoittaa blogia, päivystää somessa, tuottaa uutiskirjeitä ja esitteitä, pääsee askeleen edelle kilpailijoista. Hyvänä esimerkkinä erottautumisesta toimii yksi ensimmäisistä työtehtävistäni Ferroplanilla, kirjoittaa toimistosihteerin työnhakuilmoitus Tinder-muotoon: ” Vähän yli kolmekymppinen, orimattilalainen teollisuusfirma, Ferroplan, etsii tositarkoituksella kumppania pitkäaikaiseen suhteeseen. Olen nuorekas, urheilullinen, huumorintajuinen ja harrastan raudan nostoa. Ei mikään rimpula!” Hakuilmoitus oli menestys, se sai Facebookissa ja muissa somekanavissa reilusti yli 10 000 näyttöä ja 1000 visiittiä verkkosivuillemme. Ja kaiken kukkuraksi niitä hyviä työnhakemuksia tuli ja loistava sihteeri löytyi!

No niin, nyt täytyy lopettaa tämä blogin naputus ja keskittyä vaihteeksi uutiskirjeen kokoamiseen. Hyvää kesää ja juhannuksen odotusta kaikille lukijoille!

Kategoria(t): Ei kategoriaa. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Kommentointi on suljettu.