Innostu vaan!

Pientä hypeä ilmassa taas, kun tuore FerroNews putkahti painosta viime viikon torstaina. Ja voi hitto, kun se on hieno, vaikka itse sanonkin! Sähköisen version pääset selaamaan tästä, mutta halutessasi postitan sinulle oman (henkisesti) hevosenhajuisen ja (oikeasti) luodinreikäisen kappaleen, jos viskaat sähköpostiini osoitetietosi: minna.patosalmi@ferroplan.fi

Lehden julkaisun kunniaksi tarjoilen tässä pääkirjoituksen, jonka sanomaa en kylliksi voi korostaa: Innostu vaan!

 

Yksi parhaista työhön liittyvistä tunteista on se, kun idea vie mennessään. Pääsee tilaan, jossa kalenterimerkinnät, kello ja nälkä eivät merkitse mitään. Tilaa voi kutsua myös innostumiseksi, joka ihan muutenkin kuuluu elämän parhaisiin fiiliksiin. Innostumisen tilassa saa aikaan, kaikki on mahdollista, eikä esteitä tai epätoivoa ole.

Innostus iski minuun, kun näin tämän lehden kannen ensimmäisen kerran, luodinreikineen päivineen. Tiesin, että tästä tulee hyvä, enkä malttanut millään odottaa valmista. Tässä se nyt vihdoin on, kymmenien tuntien kirjoitus- ja suunnittelutyön, hevosenlannanhajuisten jääkylmien kuvausten, haastatteluiden, tarkistusten ja uudelleentarkistusten jälkeen. Tiedän, että tulemme erottumaan joukosta jälleen kerran. Ja olen siitä ylpeä.

Pohdin, miten saisin muutkin teollisuudessa toimivat yritykset innostumaan erottautumisesta. Välillä jopa minut valtaa epätoivo ja maailmantuska. Mikseivät yritykset uskalla erottautua? Sitooko niiden käsiä ulkomainen emoyhtiö, puuttuvatko rohkeus ja ideat vai ovatko ne vain laiskoja?

Suomalaisen mielenlaadun tuntien yritykset eivät ole ainakaan laiskoja. Kyllä suomalaiset töitä osaavat paiskia ja tekevät sen, vaikkei aina olisi onni myötä. Ideoiden puutteen en usko senkään olevan ongelma. Olemmehan teknologian huipulla monella alalla. Ei meitä sisun tai ideoiden puutteesta voi haukkua, mutta mistä sitten?

Uskon, että ongelma piilee itsetunnossa. Siinä osassa suomalaista identiteettiä, joka lapsuudessaan on saanut kolhun. Keneltä kolhu on saatu, sitä on turha tässä pohtia, eli palataan ideaan. Kun uusi idea syntyy, seuraa innostus. Se, että sallii itsensä innostua ja lähteä viemään ideaa eteenpäin, vaatii hyvää itsetuntoa. Hyvä itsetunto ei tarkoita yltiöpositiivista kuvaa omista kyvyistä tai itsensä asettamista toisten yläpuolelle. Se tarkoittaa myönteistä realismia omia mahdollisuuksia ja rajoitteita kohtaan sekä riippumattomuutta muiden mielipiteistä. Hyvä itsetunto merkitsee kykyä sietää epäonnistumisia ja pettymyksiä. Se tarkoittaa luottamusta itseen ja omaan tekemiseen.

Ja siinä se. Hyvän itsetunnon määritelmä täyttää rohkean markkinoijan tunnusmerkit täydellisesti. (Myönnettäköön, että sissimarkkinoijan kuvitelmat omista ideoistaan eivät aina ole realistiset, mutta mitä siitä, realisteja on maailma pullollaan!)

Sinä siinä, joka luet tätä. Olet hyvä. Osaat. Pystyt. Uskalla innostua. Lupaan, et kadu.

Kategoria(t): Ei kategoriaa Avainsana(t): , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Kommentointi on suljettu.