Hissipuheita ja jakkupukuja

Meikämimmi vaikuttaa ensi viikolla Vietnamissa, kun lähden avaamaan ovia Aasiaan. Ja pääsen vihdoin käymään toimittamallamme kompostointilaitoksella, jei! Matkaan ei ole syytä lähteä soitellen, mikä kävi ilmi viime viikolla reissun valmistautumiskokouksessa.

Yksi isoista haasteista on valmistautua esityksiin ja esittelyihin matkalla. Niin kutsuttu hissipuhe on syytä olla valmiina ja selkärangassa, kun esiintymistilaisuus tulee. Hissipuhe on maksimissaan muutaman minuutin mittainen iskevä ja kompakti esittelypuhe. Sen tavoitteena on herättää positiivinen mielikuva yrityksestä, tarjotuista tuotteista ja palveluista. Hyvä hissipuhe innostaa ja herättää halun kysyä lisää.

No niin. Heitäpä minuutin mittainen, kriteerit täyttävä hissipuhe yrityksestäsi nyt. Onnistuiko? Jos lähtee liikkeelle yrityksen perustamisvuodesta, ollaan minuutin kohdalla kertomassa vasta toisesta toimitilojen laajennuksesta ja yleisön huomio on menetetty. Ammattilaisen esityksen aiheesta meille antoi Finpron viestintä- ja markkinointijohtaja Outi Torniainen, joka esitteli myös hyvän hissipuheen perusrungon:

  • Mikä on ongelma tai haaste, johon ratkaisua tarjotaan?
  • Kenellä tällainen ongelma on?
  • Mikä on ratkaisu?
  • Mitä hyötyjä (lisäarvoa) ratkaisusta on sille, jolla esitetty ongelma on?
  • Miksi kannattaisi olla kiinnostunut juuri tästä ratkaisusta?

Kun hissipuhe on rangassa, on aika keskittyä kulttuurin tuomiin haasteisiin. Käyntikortit ojennetaan kahdella kädellä, eikä saatuja kortteja tungeta takataskuun, vaan tutkitaan ja luetaan huolella. Yleensä vain samaa sukupuolta olevat kättelevät. Odota, että nainen tarjoaa ensin kätensä kättelyyn ennen kuin tarjoat omasi (entäs, kun on itse nainen, saako kätellä kaikkia?). Maljaa ei juoda aterialla ennen kuin maljapuhe on pidetty. Hierarkia on tärkeä, vanhin henkilö astuu huoneeseen ensin. Huutamalla menetät kasvosi. (Kun miettii ainoastaan suomalaista normi illanviettoa, kaikki säännöt on rikottu viidessä minuutissa). Kulttuurin saloja meille avasi Vietnamissa vuosia työskennelyt FinnSEA Oy:n  Pietro Karjalainen.

Vielä yksi juttu. Viime viikolla tuli tietoon, että matkagarderobi tulee koota pukukoodin business attire mukaan. Mitä tekee maallikko, kun saa käsiinsä pukukoodin? Googlettaa sen tietenkin. Selvisi, että on lähdettävä jakkupuvun ostoon. Väri: tummansininen tai muuten neutraalin värinen. Helman pituus: ei missään nimessä polven yläpuolelle jäävä. Kengät asialliset, ei solkia tai bling blingejä, korot maksimissaan viisi senttiä. Ei huomiotaherättäviä koruja, laukkua, meikkiä tai hajuvettä. Takin alle paita, joka saa olla värikäs, mutta ei missään nimessä läpinäkyvä.

Hissipuhe: check. Tummansininen jakkupuku: check. Käytöstavat: hiotaan kuosiin.

Vaikka lähtö maailmalle heittää matkaajalle haasteita, ne ovat kaikki positiivisia. Paitsi että opin itse uutta, pääsen esittelemään hienoa Vietnamin kompostointilaitoksen referenssiämme paikallisille toimijoille. Lähden matkaan ilolla ja ylpeydellä!

Kategoria(t): Ei kategoriaa Avainsana(t): , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

4 vastausta artikkeliin Hissipuheita ja jakkupukuja