Meeting to remember

Asiakaspalaveri on tärkeä monella tapaa, eikä vähiten siksi, että sen olisi hyvä jäädä asiakkaan mieleen jollain tavalla. Kun asiakas on kerran saatu yrityksen tiloihin istumaan pöydän ääreen, eikö sen pitäisi olla ensiarvoisen tärkeä tilaisuus tehdä asiakkaaseen vaikutus?

Tästä useimmat ovat varmasti samaa mieltä, mutta silti asiakkaalle tarjotaan usein Domino-keksiä ja joskus, kun laitetaan pöytä oikein koreaksi, tilataan paikalle pullat tai sämpylät ja hörpätään vichyä ja limpparia.

Entä sisustus sitten? Uskallan arvioida, että 99,99 prosentissa neuvotteluhuoneista sisustus käsittää pöydän, jonka ympärillä on tuolit. Seinällä on valkokangas, tilasta löytynee myös fläppitaulu, ehkä näyttö tai white board sekä kasa eri värisiä tusseja.

Ihmiset, jotka näissä paikoissa kokoustavat, näyttävät usein väsähtäneiltä, kyllästyneiltä ja ovat taitavia haukottelemaan sisäänpäin. Miten tilaa ja tilaisuutta voisi muuttaa niin, että se oli mielenkiintoinen ja mieleenpainuva?

Aloitetaan kalusteista. Pöydän ja tuolit voisi korvata riippumatoilla ja sohvilla. Olisi kiva nostaa palaverin ajaksi jalat ylöspäin ja antaa veren virrata aivoihin. Läppäreitä varten on nykyään hyviä sylissä pidettävä alustoja, joten pöytää ei sitä varten tarvittaisi.

Tarjolla voisi aina olla jotain tuoretta ja paljon vettä. Ne pitäisivät aivot paremmin hereillä kuin viineri. Jokainen osallistuja voisi vaikka pyöräyttää kokouksen aluksi itselleen smoothien.

Jos unohdetaan neukkarit kokonaan, koko palaverin voisi siirtää suoraan ulos. Itsekin sitä testanneena voin suositella kävelypalaveria enemmän kuin lämpimästi.

Uskallan jälleen tehdä karkean yleistyksen ja veikkaan, että 99,9 % lukijoista on tekstin lukemisen aikana ajatellut seuraavia lauseita tai niiden johdannaisia: “Ihan lapsellista.” “Ei tuo toimi, koska…” “Ihan turha hukata aikaa tuollaiseen, koska…”

Mietipä kuitenkin siltä kannalta, että sinä astuisit sisään erikoiseen palaveriin, jossa sitten vaikka riiputtaisiin matoissa katosta. Tarjolla olisi jotain hyvää ja terveellistä ja lähtisit tilaisuudesta virkeänä ja pirteänä. Eikä siinäkään vielä se tärkein, vaan uskon, että se jäisi mieleesi ikuisesti, erona 99,99 prosenttiin kaikista maailman palaverista. Eikö se olisi jotakin!

Kategoria(t): Ei kategoriaa Avainsana(t): , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

6 vastausta artikkeliin Meeting to remember