Työelämän ajanhallintaa kenraalipresidentin opeilla

 

Ajanhallintaa voi harrastaa monilla eri tavoilla. Nykymaailmassa pitää osata priorisoida: moni asia vaatii huomiota työpäivän aikana, mutta kaikki asiat eivät ansaitse sitä. Toki ajankäyttöä kannattaa hallita välillä myös vapaa-ajalla. Hypätään kuitenkin tylsimpien ajanhallintametodien yli, ja esitellään Eisenhower-metodi. Eisenhower-metodi perustuu siihen, että ongelmat voidaan sijoittaa nelikenttään: ne ovat tärkeitä ja kiireellisiä, tärkeitä ja kiireettömiä, ei tärkeitä ja kiireellisiä tai ei tärkeitä ja kiireettömiä. Sitten ruudukkoon vain lätkitään päivittäin vastaantulevat ongelmat ja katsotaan, mihin niistä kannattaa keskittyä. Tässä esimerkissä ruudukossa on sekä työ- että vapaa-aikaan liittyviä asioita. Nelikenttä voisi näyttää siis esimerkiksi tältä:

 

 

 

 

 

 

Miten sitten neljän eri ruudun kanssa toimitaan?

Tässä lyhyt opastus:
– tärkeä ja kiireellinen: toimi heti ja henkilökohtaisesti
– tärkeä kiireetön: aseta aikaraja, tee henkilökohtaisesti
– ei tärkeä ja kiireellinen: delegoi, mikäli tilanne sallii
– ei tärkeä ja kiireetön: älä reagoi.

Matriisia katsellessa on helppo huomata, että on tärkeää tunnistaa erityisesti kiireettömät mutta tärkeät asiat: näin iso kuva (työ)elämän merkityksellisistä asioista säilyy. Toisaalta myös aikasyöpöt, eli kiireettömät ja turhat voivat kuitenkin olla tärkeitä: ihminen kaipaa välillä nollausta, eli turhaa, aivotonta ja tuottamatonta puuhaa, joten kaikkia kiireettömän turhia asioita ei tarvitsekaan yrittää eliminoida.

Unohda siis koko ajanhallinta ainakin välillä.

 

 

Kategoria(t): Ei kategoriaa. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Kommentointi on suljettu.