10 totuutta markkinoinnista (joista ainakin pari koskee B2B-maailmaa)

HBR julkaisi juuri 10 totuutta markkinoinnista vuonna 2021 -listauksen, jossa B2B-maailmaa puidaan parissakin kohdassa. Tässä aiheesta lyhyesti.

Vanha totuus: Asiakkaat toivovat, että tarjoat sen mitä he haluavat.

Uusi totuus: Asiakkaat odottavat sinun tarjoavan juuri sitä, mitä he haluavat.

Sekä B2C- että B2B-maailmassa kuluttajat ja päättäjät odottavat nykyään, että kokemukset ovat mahdollisimman kitkattomia, ennakoitavia ja merkityksellisiä. Toisin sanoen: kiinnostunut ihminen tai organisaatio on huolissaan vain siitä, että he saavat sen mitä haluavat, juuri silloin kun he haluavat.

Näiden kokemusten luominen edellyttää, että yritykset hyödyntävät tietoa ja tekniikkaa, tietotekniikkaa. Miksi? Koska tiedon avulla voidaan luoda kokemuksia neljän c:n yhdellä tai useammalla ulottuvuudella: content (sisältö), comunity (yhteisö), commerce (kauppa), convenience (mukavuus).

4C on hyvä viitekehys, koska neljästä vaihtoehdosta voidaan poimia yksittäinen tapa luoda kokemuksia käytettävissä olevien resurssien mukaan. Toisaalta: jos halutaan erottua yksilöllisellä palvelulla, yritysten on käytettävä enemmän tietoa päätöksenteon tueksi ja asiakasymmärryksen lisäämikseksi.

Vanha totuus: Suhteilla on merkitystä.

Uusi totuus: Suhteet ovat kaikki kaikessa.

On selvää, että on välttämätöntä rakentaa luottamukseen perustuvia suhteita asiakkaisiin. Esimerkiksi mainonta antaa brändilupauksen, jonka jälkeen lupauksen täyttäminen tapahtuu tuotteen, palvelun laadun ja asiakaskokemuksen avulla.

Etätyön yleistyminen ja fyysisten vierailujen hankaluus on muuttanut asiakassuhteita, erityisesti B2B-maailmasssa. Virtuaalisessa ympäristössä menestyvät yritykset, joilla on pitkäikäisiä asiakssuhteita jo valmiiksi. Uusien asiakkaiden etsiminen vaatii kuitenkin kehittyneitä ratkaisumyynnin taitoja. On esitettävä vakuuttava ratkaisu, tai seuraava yritys pääsee myymään omaansa etäpalalverissa.

Kuten ennenkin, luottamus ja rehellisyys ovat edellytyksiä menestymiselle. B2B-organisaatioiden myynti- ja markkinointiorganisaatioilta tämä edellyttää kykyä tunnistaa ihmiset, jotka ovat omimmillaan tässä uudessa verkkovuorovaikutuksen maailmassa – jossa mietittyjä ratkaisuja tarjoava voittaa. Luottamuksen saavuttavat ne, jotka kuuntelevat asiakkaiden tarpeita ja kehittävät sitten ratkaisuja. Ei rakettitiedettä.

Kategoria(t): Ei kategoriaa Avainsana(t): . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Kommentointi on suljettu.