Lupausten kate kateissa

Pidetään, se mikä luvataan.

Siinä on selkeä sääntö, jota jokainen suomalainen yritys pitää kunnia-asianaan noudattaa. Törmään kuitenkin päivittäin tilanteisiin, joissa ihmettelen, milloin lupaukset lunastetaan.

Otetaan ensimmäinen esimerkki. Työvaatteita toimittava yritys toi meille vaatteita sovitukseen. Pyysimme saada muutaman mallin lisää. Vaatteet luvattiin toimittaa heti seuraavalla viikolla. Kolme viikkoa myöhemmin soitin yritykseen ja kyselin, missä vaatteet ovat. Asiaa jäätiin selvittämään.

Toinen esimerkki. Otimme yhteyttä atk-tukitoimistoomme, koska meillä oli kysyttävää eräästä järjestelmämme osasta. Asiasta tiennyt henkilö ei ollut enää toimiston palveluksessa. Muu henkilöstö ei osannut auttaa, mutta lupasivat, että uusi yhteyshenkilö ottaa pian yhteyttä. Kun henkilö soitti, hän lupasi tulla käymään yrityksessämme seuraavana perjantaina klo 8.30. Perjantaina klo 15.00 hän soitti ja sanoi, ettei päässytkään tulemaan. Kysyi vielä, että missähän meidän yrityksemme sijaitsee. Teki mieli sanoa atk-tukihenkilölle, että K V G. 

Kolmas tilanne. Otimme yhteyttä puhelinoperaattoriin puhelinpaketteihin liittyen. Kysymyksiä oli paljon ja yhteyshenkilö jäi niitä selvittämään. Hän lupasi soittaa seuraavana maanantaina ja pyysi ottamaan sähköpostilla yhteyttä, jos kysyttävää tulisi aikaisemmin. Sitä maanantaina ei koskaan tullut, eikä sähköposteihin vastattu. Kun olimme valmiit vierailemaan yrityksessä puhelinlinjoja pitkin, asiat alkoivat luistaa.

Vielä yksi. Ostaessani uuden puhelimen sain kylkiäisenä puolen tunnin ilmaisen teknisen tuen puhelimen toimintoihin liittyen. Halusin synkronoida puhelimeni ja sähköpostini kalenterit. Tätä ei saatu puolessa tunnissa onnistumaan ja neuvoja antanut henkilö lupasi soittaa vielä takaisin ja selvittää asiaa. Voitte arvata, tuliko luvattua puhelua koskaan.

Esimerkkejä on kuin voikukkia nurmikolla. Asiakkaan mitta alkaa täyttyä. Mitä palvelua se sellainen on, että asiakkaan pitää pitää omat puolensa saadakseen edes jonkinlaista palvelua? Jos yrityksessä on liikaa töitä ja liian vähän henkilöstöä tai osaamaton kesätyöntekijä, se ei ole minun ongelmani. Minun ongelmakseni jää etsiä uusi palveluntoimittaja.

Jos yrityksen lupaukset ovat katteettomia, niin pian on pankkitilikin.

Kategoria(t): Ei kategoriaa Avainsana(t): , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Kommentointi on suljettu.