Yritysblogi vai blogiyritys?

Yritysbloggari haahuilee edelleen vuonna 2014 Suomessa melko yksinään. Palvelupuolella ja b-to-c-yrityksissä ollaan näppäimistöllä aktiivisia, mutta etenkin teollisuudessa on hiljaista kuin Ruotsin kultajuhlissa. Jokainen tekstikäsittelyohjelma alleviivaa kirkuvan punaisella yhdyssanan teollisuusblogi ja Google kyselee kohteliaasti, että Tarkoititko teollisuus blogi?

Ferroplanin blogi – Suomen ainoa teollisuusblogi täyttää tämän vuoden toukokuussa kolme vuotta ja ilmassa on selkeää uhmaa. Missä ovat kaikki kaverit? Missä piileksii yritysblogien läpimurto ja varsinkin ne muut teollisuuden edustajat? Tahtoo nyt heti!

Pari vuotta sitten kuulin eräästä suomalaisesta teollisuusyrityksestä, joka aikoi aloittaa bloggaamisen. Lähetin siltä istumalta sähköpostia henkilölle, jonka olin kuullut ottavan homman hyppysiinsä, toivotin tervetulleeksi teollisuusbloggaajien hiekkalaatikolle ja tsemppasin olemaan yhteydessä, jos vertaistukea tai ajatustenvaihtoa haluaisi tehdä. Vastauksena oli syvä hiljaisuus. Blogia ei koskaan ilmestynyt verkkoon. Toivottavasti postini ei kuitenkaan suistanut henkilöä pois bloggausraiteilta.

Jos tunnistit itsesi – sinä, jolle postia lähetin, olet haaveillut yritysblogin perustamisesta tai tiedät jonkun, jonka pitäisi aloittaa, heitän tähän oman listani, miksi ja miten voisi aloittaa:

  1. Naama on kiva. Yritysblogi antaa yritykselle kasvot ja tekee siitä inhimillisen. Isolla yrityksellä voi olla useampiankin kasvoja eli eri kirjoittajia. Pienemmät voivat olla täysin tyytyväisiä, jos saavat edes yhden aktiivisen.
  2. Kaksisuuntainen katu. Blogiin kommentointi on helppoa ja usein niin epävirallista, että se käy helpommin kuin sähköpostin lähettäminen tai soitto. Yritysblogissa voi esitellä onnistuneita asiakasprojekteja, pyytää lukijoilta kommentteja ja herätellä keskustelemaan rennommin kuin yritysviestinnässä yleensä.
  3. Hakukone, my friend. Hakukoneet rakastavat päivittyvää sisältöä ja aktiivista kommentointia. Blogi on hakukoneen paras kaveri, koska se edustaa aitoa sisällöntuottamista ja nostaa näin sivun tuloksissa muita ylemmäksi. Jos saat vielä valjastettua kiinnostavat avainsanat ohjaamaan liikennettä blogiin, homma alkaa todella pelittää. Tällä kaikella ei tosin ole merkitykstä, jos tuloksia ei seurata. Ilmainen ja hyvä seurantatyökalu on esim. Google Analytics.
  4. Sisus on tärkein. Ei ole mitään väliä, mikä viestintäkanavasi on, kunhan sisältö on merkityksellistä. Kukaan ei jaksa lukea teknisiä tuotekehitysuutisia, pökkelöä yritysjargonia tai katsella kiillotettua yrityskilpeä viikosta toiseen. Kun mietit, mistä kirjoittaisit, kirjoita siitä, mistä itsekin haluaisit lukea. Tekstistä huomaa kyllä, milloin kirjoittaja on innostunut ja saa silloin muutkin innostumaan. Oppaissa varoitetaan usein kirjoittamasta liian pitkiä tekstejä, mutta uskon pitkänkin pätkän olevan kiinnostava, kunhan teksti tulee suoraan sydämestä. Kerro vaikeuksien kautta voittoon-tarinoita tai tarinoita yleensä. Tarjoa valituksen sijaan ratkaisuja, ole positiivinen, innostava ja rohkea. Liian rohkeaa yritysblogia en ole vielä nähnyt.
  5. Julkinen lupaus on hyvä piiska. Anna julkinen lupaus julkaista teksti joka viikko tai joka toinen viikko. Siitä on huomattavasti vaikeampi luistaa kuin itselle tehdystä lupauksesta. Sitten on aivan pakko raivata tilaa kalenterista kirjoittamista varten.
  6. Rimaa hipoen on ihan ok. Älä hyvä ihminen aseta rimaa liian korkealle. Jollain viikolla julkaisu voi olla kuvakollasi, toisella runo ja kolmannella video. Kunhan annat kuulua itsestäsi, sinut muistetaan. Muista jakaa postaukset aina kaikkiin mahdollisiin medioihin ja lähetä painettuihin lehtiinkin välillä tekstejäsi. Älä myöskään ole turhan vaatimaton.
  7. Anna mennä. Voit aloittaa vaikka nyt heti aiheella: Miksi kesti näin kauan, että aloitin yritysblogin? Kerro erityisesti peloista ja esteistä, joiden takia projektin aloitus viivästyi. Kerro sitten syistä, miksi päätit kuitenkin aloittaa. Sen tarinan minä lukisin aivan varmasti.

Bloggaamaan! 🙂

Kategoria(t): Ei kategoriaa Avainsana(t): . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Kommentointi on suljettu.