Ovatko B2B- ja B2C-bisnes eri asioita? Kyllä ja ei. Täältä löytyy hieno tiivistelmä kuluttaja- ja yrityspuolen eroista ja yhtäläisyyksistä. Listoista voi oppia, että välillä kannattaa napata keinoja myös aidan toiselta puolelta, mutta muistaa samalle ne erot.
Tässä B2B- ja B2C -maailman yhtäläisyydet listattuna:
- Ostotpäätöksen tekee ihminen tai ihmiset.
- On ansaittava luottamus, jotta kaupat syntyvät.
- On tehtävä selväksi, että pystyt ratkaisemaan asiakkaan ongelman.
- On annettava asiakkaille mahdollisuus ottaa yhteyttä eri kanavien kautta.
- On ylläpidettävä asiakassuhdetta jollakin tavalla myös myynnin jälkeen.
- Markkinointi toimii käsi kädessä myynnin kanssa.
- On muistettava, että ihmiset ovat yksilöitä.
- Potentiaaliset asiakkaast ovat halukkaita käyttämään rahaa juuri tietyn laiseen tuotteeseen tai palveluun.
- Tunnistetaan ja määritellään ostajapersoonat ja ihanteelliset asiakasprofiilit, jotta tiedetään kenelle ollaan myymässä ja markkinoimassa.
Tässä puolestaan B2B- ja B2C-maailman erot:
- B2B-maailmassa on ryhmä käyttäjiä ja päättäjiä, B2C-maailmassa yksittäinen ihminen voi päättää ja ostaa.
- Yksityiskohtaiset tiedot ovat tärkeitä B2B-maailmassa, kuluttjamaailmassa yleisempi kuvaus riittää.
- Rationaalinen B2B-maailma vs. emotionaalisempi kuluttajamaailma, vaikka kaikki ihmiset ovatkin sekoitus molempia.
- Hintojen suuruusluokat: B2B-maailmassa hinnoissa on enemmän nollia perässä.
- Laajaa käyttääryhmä vs. henkilökohtainen käyttö.
- Pidempi myyntisykli vs. lyhyempi myyntisykli.
- Tieto, hyödyt ja ratkaisut vs. viihdyttävä markkinointi.
- Pidemmät asiakassuhteet vs. lyhyemmät asiakassuhteet, vaikka bärndilojaalisuutta voi syntyä molemmissa.
- Korkeammat hankintakustannukset vs. matalammat hankintakustannukset.