B2B vs B2C

black metal empty building

Ovatko B2B- ja B2C-bisnes eri asioita? Kyllä ja ei. Täältä löytyy hieno tiivistelmä kuluttaja- ja yrityspuolen eroista ja yhtäläisyyksistä. Listoista voi oppia, että välillä kannattaa napata keinoja myös aidan toiselta puolelta, mutta muistaa samalle ne erot.

Tässä B2B- ja B2C -maailman yhtäläisyydet listattuna:

  • Ostotpäätöksen tekee ihminen tai ihmiset.
  • On ansaittava luottamus, jotta kaupat syntyvät.
  • On tehtävä selväksi, että pystyt ratkaisemaan asiakkaan ongelman.
  • On annettava asiakkaille mahdollisuus ottaa yhteyttä eri kanavien kautta.
  • On ylläpidettävä asiakassuhdetta jollakin tavalla myös myynnin jälkeen.
  • Markkinointi toimii käsi kädessä myynnin kanssa.
  • On muistettava, että ihmiset ovat yksilöitä.
  • Potentiaaliset asiakkaast ovat halukkaita käyttämään rahaa juuri tietyn laiseen tuotteeseen tai palveluun.
  • Tunnistetaan ja määritellään ostajapersoonat  ja ihanteelliset asiakasprofiilit, jotta tiedetään kenelle ollaan myymässä ja markkinoimassa.

Tässä puolestaan B2B- ja B2C-maailman erot:

  • B2B-maailmassa on ryhmä käyttäjiä ja päättäjiä, B2C-maailmassa yksittäinen ihminen voi päättää ja ostaa.
  • Yksityiskohtaiset tiedot ovat tärkeitä B2B-maailmassa, kuluttjamaailmassa yleisempi kuvaus riittää.
  • Rationaalinen B2B-maailma vs. emotionaalisempi kuluttajamaailma, vaikka kaikki ihmiset ovatkin sekoitus molempia.
  • Hintojen suuruusluokat: B2B-maailmassa hinnoissa on enemmän nollia perässä.
  • Laajaa käyttääryhmä vs. henkilökohtainen käyttö.
  • Pidempi myyntisykli vs. lyhyempi myyntisykli.
  • Tieto, hyödyt ja ratkaisut vs. viihdyttävä markkinointi.
  • Pidemmät asiakassuhteet vs. lyhyemmät asiakassuhteet, vaikka bärndilojaalisuutta voi syntyä molemmissa.
  • Korkeammat hankintakustannukset vs. matalammat hankintakustannukset.
Kategoria(t): Ei kategoriaa Avainsana(t): , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Kommentointi on suljettu.