Periaatepäätöksiä, päättämättömyyttä, pihtailua?

Maaliskuun lopussa julkaistiin suomalasien teknologiapolitiikan periaatepäätös, jossa linjataan ensimmäistä kertaa Suomen teknologiapolitiikan päämäärät ja tavoitteet. HS kirjoitti kiinnostavasti periaatepäätöksistä.

Käytännössä päätöksessä on lista tavoitteita, kuten kilpailukykyisin valtio, maailman paras paikka teknologiayrityksille, houkutteleva koulutus, innovaatiomyönteinen julkinen sektori ja globaaleihin haasteisiin vastaavien rohkeiden teknologioiden kehittäminen. Tämän lisäksi luetellaan konkreettisia keinoja, miten nämä tavoitteet saavutetaan. Kuulostaako tutulta? Olisi yksi mutta.

Periaatepäätöksessä todetaan kuitenkin, että rahoitusta vaativat toimenpiteet päätetään erikseen. Voidaan kysyä, onko periaatteista hyötyä, jos niiden toteuttamiseen ei ole budjettia. Homma jää puolitiehen. Koko teknologiaekosysteemi odottaa kieli pitkällä periaatepäätöksiä, keinoja ja rahoitusta, mutta saa vain puolet.

Rahoituksen pitäisi olla tehokasta, eikä riskinottoa saa pelätä. Suomessa linjana on ollut teknologianeutraalius: esimerkiksi Business Finland ei ota kantaa, onko teknologia oikea markkinoille, vaan markkinoiden pitää näyttää, että kysyntää on olemassa. Toisin on maailmalla.

Neutraalius on ihan hyvä periaate, mutta disruptoivien teknologioiden (vakiintuneita toimintatapoja murtavien liiketoimintamallien ja tuotteiden) kysyntä on aluksi usein nollassa, koska markkinaa ei ole. Tulee rakentaa teknologian lisäksi myös markkinat.

Voi pohtia, olisivatko täysin uudenlaiset yritykset, kuten Space X tai Tesla, saaneet Suomessa valtiolta rahoitusta samalla tavalla kuin ne saivat Yhdysvalloissa? Los Angeles Timesin mukaan Muskin yritysimperiumi oli saanut vuoteen 2015 mennessä yhteensä 4,6 miljardia euroa erilaisia tukia. Kuulostaa paljolta, mutta ei ole sitä, jos pitää rakentaa sekä teknologia, tuote että markkinat.

Teknologiaan ja liiketoimintaan liittyviä periaatepäätöksiä on EU-tasolla tehty monesta asiasta. Tiedosta ja periaatteista ei siis ole puutetta. Joskus rahaa pitää syytää tietoisesti myös markkinoiden synnyttämiseen, eikä vain uuden tuotteen luomiseen. Vaatii ajattelutavan muutosta monella tasolla.

Kategoria(t): Ei kategoriaa Avainsana(t): , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Kommentointi on suljettu.