Viisi avainta parempaan esitykseen

https://hbr.org/2013/06/how-to-give-a-killer-presentation

Useimmat tietävät TED-talk -konseptin: lyhyitä puheenvuoroja kiinnostavista aiheista teknologian, viihteen ja designin maailmasta, jotka voi katsoa jälkikäteen videona. Puhumaan ei pääse kuka vain, sillä idean pitää olla aidosti kiinnostava. Tätä samaa kriteeriä voi käyttää, kun työn alla on oma powerpoint-esitys: jos ei ole kiinnostavaa sanottavaa, kannattaa antaa jonkun muun hoitaa esitys. Tässä viisi ajatusta HBR:ä  mukaillen.

  • Kehystä tarinasi (selvitä mistä aloittaa ja mihin lopettaa). Ihmisiä eivät yleensä kiinnosta tarinat organisaatioista, elleivät he ole itse sen jäseniä. Ideat ja tarinat ovat paljon kiehtovampia; ratkaisumyynninkin voi rakentaa tarinaksi.
  • Suunnittele esitystapa: päätä, opetteletko esityksen sanasta sanaan vai käytätkö esim. luettelosanoja. Harjoittele sujuvaksi.
  • Työstä lavakarismaa, mutta muista, että tarinallasi on enemmän merkitystä, kuin sillä miten seisot tai puhut.
  • Suunnittele äänen ja kuvan käyttö viisaasti: mitä ikinä teetkin, älä lue suoraan dioista.
  • Rakenna esitys ajatuksella: käytä vahvuuksiasi ja ole aito. Ei ole yhtä oikeaa tapaa rakentaa hyvää esitystä.

Esityksen onnistuminen perustuu pitkälti ajatuksen, kertomuksen ja intohimon yhdistelmään. Kyse on lopulta aina sisällöstä – ei tyylistä. On suhteellisen helppoa työstää ongelmia itse puhutussa esityksessä, mutta ei ole mitään tapaa “hioa” perustarinaa – esittäjällä on oltava raaka-aineet valmiina, oli kyse sitten yritysesittelystä tai ratkaisumyynnistä. Joten: jos et ole vielä saanut koottua ajatuksiasi, kannattaa ehkä jättää esiintyminen jollekin muulle. Hyvä uutinen on, että kun jatkaa sitkeästi perustarinan ja siihen liittyvien ajatusten ja tunteiden työstämistä, löytyy ennen pitkää kiinnostava idea ja näkökulma, joka kannattaa jakaa muillekin.

Kategoria(t): Ei kategoriaa Avainsana(t): . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Kommentointi on suljettu.