Lomalta palatessa on jälleen syytä katsoa, mitä maailmalla on tällä välin ajateltu. HBR tiivistää artikkelissaan pandemia-ajan vaikutukset muutamaan esimerkkiin ja tarjoaa lisäksi muutaman ratkaisuehdotuksen, jolla nykytilanteessa pärjää hieman helpommin.
Empatia ja avoimuus
Ihmiset kaipaavat yrityksiltäkin empatiaa. Brändipuheen vivahteet huomataan herkemmin: kannattaa siis pohtia, kannattaako nyt edistää puhtaasti omaa liiketoimintaa vai tarjota muuta ajateltavaa. Esimerkiksi panimojätti Guinness teki Pyhän Patrickin päivän lähestyessä linjauksen: se ei puhunutkaan totutusti juhlimisesta ja ihmisiä täynnä olevista pubeista, vaan viestitti, että oman kodin sisälläkin voi olla hauskaa juhlapyhinä. Jos brändi tekee lupauksia epävarmoina aikoina, ne on kyettävä lunastamaan.
Ketterä brändi näyttää esimerkkiä
Esimerkiksi Nike muutti pandemian myötä sloganinsa muotoon: “Play inside, play for the world.” Chiquita puolestaan poisti Miss Chiquitan logostaan saatesanoilla: “I’m already home. Please do the same and protect yourself”.
Tee jotain vilpittömän hyvää, brändisi kiittää
Ihmiset muistavat tuotemerkit hyvistä teoistaan kriisin aikana, varsinkin jos ne tehdään aidosti sydämellä. Tämä voi tapahtua lahjoittamalla tai tarjoamalla ilmaisia tuotteita esimerkiksi terveysalan organisaatioille. Esimerkiksi Adobe asetti Creative Cloudin kuvankäsittelyohjelmistot maksuttomasti tarjolle tietyille organisaatioille. Myös teollisuus sopeutuu: esimerkiksi Ford, GE ja 3M sopeuttivat tuotantolinjastojaan ja ryhtyivät tuottamaan hengityssuojaimia ja hengityskoneiden komponentteja. Myös alkoholijuomien valmistajat sopeutuivat: Diageo ja AB InBev ryhtyivät tuottamaan käsien desinfiointiaineita viestillä “Meidän käsissämme on muutos”.
Hyvän teot, jotka lievittävät ahdistusta ja auttavat yhteiskuntaa parantavat brändiä. Yritysten on kuitenkin osoitettava teoillaan, että heidän panostuksensa ovat aitoja.
Artikkeli tarjoaa vielä lopuksi kolme asiaa, joiden avulla voi varautua tulevaan:
- Liiketoimintaympäristö voi muuttua jatkossakin yllättäen, joten kehitä arvioinnista säännöllinen rutiini.
- Ota digitaaliset työskentelytavat osaksi kulttuuria ja asiakastyötä, sillä ne eivät ole ainakaan vähenemässä tulevaisuudessa.
- Pohdi millainen asiakkaan kokemus on toistaiseksi, jos paluuta normaaliin pitää vielä odottaa, ja luo olosuhteet mahdollisimman hyvälle asiakaskokemukselle.