10 tapaa vaikuttaa lukijaan ja vakuuttaa ostaja

black Fayorit typewriter with printer paper

Maailmassa on liikaa keskinkertaisia tekstejä, joilta puuttuu vaikutus. Täältä löytyy 10 toimivaa vinkkiä, joilla on tieteellinen perusta.

Illusorinen totuusvaikutus

Illusorinen totuusvaikutus on hieno sana sille, että toistamalla yhtä asiaa saa kuulijan uskomaan mitä vain. Eli: kerro yleisölle, mitä aiot sanoa, sano se ja lopuksi kerro sitten heille, mitä sanoit. Toisto vakuuttaa potentiaalisen asiakkaan.

Riimittely

Riimi, kuten edellä mainittu toistokin, tekee lauseista helpommin mieleen jääviä, joka puolestaan saattaa saada lukijan uskomaan, että tuotteesi on paras.

Sujuvuus

Kognitiivinen sujuvuus liittyy siihen, miten aivot ymmärtävät asioita. Jos teksti on helppo ymmärtää, on sitä mielekkäämpää myös lukea. Jos aivot ymmärtävät helposti jotain, se uskotaan todennäköisemmin kuin vaikeaselkoisempi teksti. Kannattaa siis unohtaa liiallinen jargon.

Positiiviset tunteet

Yritä luoda positiivisia emotionaalisia siteitä tekstin avulla. Kannattaa keskittyä tuotteen etuihin sen ominaisuuksien sijasta. Käytä otsikoissasi helposti ymmärrettävää kieltä. Ole aito ja uskottava.

Tarinaan uppoutuminen

Tarinankerronta on itsessään taidemuoto, ja sen soveltaminen käytännön teksteihin parantaa todennäköisesti kaupantekomahdollisuuksia.

Olet vapaa kokeilemaan muita ratkaisuja

“Mutta olet vapaa” on tapa houkutella asiakas toimimaan. Voit sanoa suoraan, että asiakas voi tarkastella muita vaihtoehtoja: näin osoitat epäsuorasti, että vaikka asiakas vertailee vaihtoehtoja, tiedät että hän palaa lopulta luoksesi. Tämä antaa myös asiakkaalle miettimisaikaa.

Sijaintiefekti

Sarjan sijaintiefekti viittaa siihen, että sanojen paikka lauseessa vaikuttaa suuresti siihen, kuinka hyvin ne muistetaan. Sanojen, jotka on sijoitettu lauseiden alkuun ja loppuun, on osoitettu jäävän paremmin lukijan mieleen.

Parittomat luvut

On todistettu, että aivomme keskittyvät parittomiin lukuihin, koska parittomien numeroiden käsittely kestää keskimäärin jopa 20 % kauemmin kuin parillisten.

Perustelu auttaa kaikessa

On olemassa kuuluisa kopiokonetutkimus. Henkilö seisoo kopiojonossa toimistolla, ja esittää kolme erilaista repliikkiä eri kerroilla testaten mikä toimii ja mikä ei:

“Anteeksi, minulla on viisi sivua kopioitavaa. Voinko etuilla, koska minulla on kiire? ”

“Anteeksi, minulla on viisi sivua. Voinko etuilla?

“Anteeksi, minulla on viisi sivua. Voinko etuilla, koska minun on otettava kopioita? ”

94 % jonossa olevista vastasi myöntävästi ensimmäiseen kysymykseen, 60 % vastasi myönteisesti toiseen ja 93 % vastasi hyvin kolmanteen kysymykseen. On järkevää käyttää perusteluja aina, jos halutaan myönteisiä vastauksia.

Viimeinen rivi

“P.S.” on viimeinen rivi, jonka yleisösi näkee kopiossa, ja siksi se on täydellinen paikka esimerkiksi toimintakehotukselle. Joskus kiireinen lukija selaa teksti läpi, ja P. S. -tekstiin hän saattaa kiinnittää huomiota hetkeksi.

Kategoria(t): Ei kategoriaa Avainsana(t): , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Kommentointi on suljettu.