Määrittele kohteliaisuus

HBR käsittelee käytöstapoja. Kaikkihan osaavat käytöstavat, itsestään selvää. Vai onko? Toisten huomioiminen on asia, jonka jokaisen aikuisen oletetaan tietävän ja osaavan. Ihmisten odotukset kuitenkin saattavat olla erilaisia. Ehkä juuri tämän takia niistä tulisi keskustella ääneen.  Kun määritetään tiettyjä periaatteita, koko työyhteisölle, on hyödyllistä keskustella siitä, mitä kohteliaisuus käytännössä tarkoittaa.

On tärkeää määritellä tarkasti, mitä huomaavaisuus tarkoittaa jokapäiväisessä työssä. Tämä ei onnistu sanelemalla. Koko organisaation on keskusteltava siitä, miltä huomaavaisuus näyttää. On myös osattava vuorovaikutustaitoja: kuinka antaa ja vastaanottaa palautetta, kuinka kuunnella ja kuinka säilyttää maltti hankalissa tilanteissa.

Kalifornialaisen asianajotoimisto Bryan Cave & Partners kysyi henkilöstöltään, minkälaiset normit sopisivat heidän organisaatiolleen. Henkilöstö sai nimetä nimesi säännöt, joita he olivat valmiita noudattamaan. Yritys nivoi nämä “käytöskoodiksi”. Tämän normiston käyttöönotto vaikutti positiivisesti työntekijöiden hyvinvointiin.

Yrityksen yhdessä sovitut käytösnormit näyttivät tältä:

Tervehdimme toisiamme.

Sanomme kiitos.

Kohtelemme toisiamme tasapuolisesti ja kunnioittavasti olosuhteista riippumatta.

Ymmärrämme käyttäytymisemme vaikutuksen muihin.

Otamme mielellämme palautetta toisiltamme.

Olemme helposti lähestyttäviä.

Olemme suoria, empaattisia ja rehellisiä.

Tunnustamme muiden työpanoksen tärkeyden.

Kunnioitamme toistemme aikasitoumuksia.

Käsittelemme myös hankalat asiat.

Kategoria(t): Ei kategoriaa Avainsana(t): . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Kommentointi on suljettu.