Erottautuminen onnistuu – ja siihen kannattaa panostaa – jos erottava tekijä täyttää vähintään yhden seuraavista kriteereistä (huomio: asiakkaan täytyy kokea nämä, ei riitä että erottautumistekijät näkyvät yrityksen seinällä):
- Arvokas: koettu hyöty ylittää kustannukset
- Tärkeä: tuottaa kriittisen edun, joka varmistaa asiakkaan menestymisen
- Erottuva: ainutlaatuinen, kukaan muu ei tarjoa samaa
- Ylivoimainen: parempi teknologinen ratkaisu, tuottavampi
- Emotionaalinen: herättää himoa, halua, intoa, vaatii paljon asiakassuhteiden ylläpitoa
- Viestivä: ymmärrettävä ja näkyvä, selkä ja ennakoitava palvelu
- Ennalta ehkäisevä: jos ratkaiset ongelmia ennalta, kun muut tarjoavat korjauksia, sinua ei voida helposti kopioida
- Edullinen: vaarallinen, koska asiakkaat voivat maksaa korkeamman hinnan paremmasta ratkaisusta jollekkin muulle, mutta saalsitat kenties uusia asiaakkaita
- Kannattava: säädetään hintoja asiakas- ja tilannekohtaisiksi, vaatii jatkuvaa tilannekuvan hallintaa ja pokerivainua