Työelämän ajanhallintaa kenraalipresidentin opeilla

 

Ajanhallintaa voi harrastaa monilla eri tavoilla. Nykymaailmassa pitää osata priorisoida: moni asia vaatii huomiota työpäivän aikana, mutta kaikki asiat eivät ansaitse sitä. Toki ajankäyttöä kannattaa hallita välillä myös vapaa-ajalla. Hypätään kuitenkin tylsimpien ajanhallintametodien yli, ja esitellään Eisenhower-metodi. Eisenhower-metodi perustuu siihen, että ongelmat voidaan sijoittaa nelikenttään: ne ovat tärkeitä ja kiireellisiä, tärkeitä ja kiireettömiä, ei tärkeitä ja kiireellisiä tai ei tärkeitä ja kiireettömiä. Sitten ruudukkoon vain lätkitään päivittäin vastaantulevat ongelmat ja katsotaan, mihin niistä kannattaa keskittyä. Tässä esimerkissä ruudukossa on sekä työ- että vapaa-aikaan liittyviä asioita. Nelikenttä voisi näyttää siis esimerkiksi tältä:

 

 

 

 

 

 

Miten sitten neljän eri ruudun kanssa toimitaan?

Tässä lyhyt opastus:
– tärkeä ja kiireellinen: toimi heti ja henkilökohtaisesti
– tärkeä kiireetön: aseta aikaraja, tee henkilökohtaisesti
– ei tärkeä ja kiireellinen: delegoi, mikäli tilanne sallii
– ei tärkeä ja kiireetön: älä reagoi.

Matriisia katsellessa on helppo huomata, että on tärkeää tunnistaa erityisesti kiireettömät mutta tärkeät asiat: näin iso kuva (työ)elämän merkityksellisistä asioista säilyy. Toisaalta myös aikasyöpöt, eli kiireettömät ja turhat voivat kuitenkin olla tärkeitä: ihminen kaipaa välillä nollausta, eli turhaa, aivotonta ja tuottamatonta puuhaa, joten kaikkia kiireettömän turhia asioita ei tarvitsekaan yrittää eliminoida.

Unohda siis koko ajanhallinta ainakin välillä.

 

 

Kategoriat: Ei kategoriaa | Kommentit pois päältä artikkelissa Työelämän ajanhallintaa kenraalipresidentin opeilla

Töissä, mutta kuitenkin etätöissä

Töissä työkaveria autetaan, kun tarvetta ilmenee. Näin myös Ferroplanilla. Esimerkiksi myynnin, projektoinnin, suunnittelun, markkinoinnin, tuotannon, automaation ja ostojen täytyy toimia yhteen: joskus naapuriosastolta täytyy siis kysyä apua tai pyytää mielipidettä.

Näihin tilanteisiin liittyy joskus tehtävänvaihtokustannus.

Tiedät varmaankin tilanteen: teet kaikessa rauhassa keskittymistä vaativaa työtä työpisteelläsi. Työkaveri tulee ja pyytää apuasi: luonnollisesti autat kollegaa, ja palaat sitten oman työsi pariin. Joudut kuitenkin hetken miettimään, että mihin jäitkään, kun työsi keskeytyi. Tehtävänvaihtokustannuksilta ei voi välttyä välttämättä etätöissäkään, mutta avokonttorilla se on ehkä hieman yleisempää. Selvää tähän asti, eikö?

Nyt tulee kiinnostava osuus: jos teet toimistotyötä, keskeytyksen jälkeen menee keskimäärin noin 25 minuuttia, ennen kuin saat taas kunnolla ajatuksen tasolla kiinni siitä, mitä olit aiemmin tekemässä ja ajattelemassa – vaikka tässäkin voi kehittyä, ja vaihdella eri tehtävien välillä paljon nopeamminkin. 25 minuuttia on kuitenkin jäätävän pitkä aika, joten mitä voimme tehdä keskeytyksille? On hyvä huomata, että tehtävänvaihtokustannus ei ole kenenkään syy, vaan moderniin työelämään vääjäämättä liittyvä ilmiö, jota on hyvä välillä tarkastella ja pohtia, millä työskentelytavoilla kustannukset saisi minimoitua. Terveeseen yrityskulttuuriin kuuluu, että kollegaa autetaan, kun hän apua tarvitsee, joten miten löytää rauhallinen piilopaikka silloin kun täytyy keskittyä?

Vaikka pelkkä mitattu ajallinen vaihtokustannus kahden tehtävän välillä voi olla ajallisesti suhteellisen pieni (vaihdat sähköpostin kirjoittamisen puhelimeen vastaamiseen) – joskus vain muutama kymmenesosasekunti – keskeytykset kasaantuvat pitkin työpäivää. Lyhyet siirtymähetket voivat joidenkin tutkimusten mukaan syödä jopa 40 prosenttia tuottavasta työstä.

Ratkaisu on yksinkertainen: häivy työpisteeltäsi, mutta älä toimistolta. Mene vapaaseen neukkariin, tai hyökkää lomalla olevan työkaverin työpisteelle. Olet tavallaan töissä etätöissä; tavoitettavissa mutta et työpisteellä. Jos saat painettua keskeytyksettä hommia puolikin tuntia, olet voittaja. Jos haluat varmistaa säännöllisen keskeytyksettömän työajan, merkkaa itsellesi kalenteriin joka viikolle ”etätöissä töissä” -tuokio. Älä kerro tästä kuitenkaan työkavereille.

Kategoriat: Ei kategoriaa | Avainsanoina , , | Kommentit pois päältä artikkelissa Töissä, mutta kuitenkin etätöissä

Yritys kehittyy ja kasvaa, jos mukana on asiantuntijoita sekä yleisneroja

Hyvät ideat syntyvät spontaanisti, kuten esimerkiksi messuilla

Ferroplanin henkilöstö koostuu tasaisesta sekoituksesta yleisneroja ja superasiantuntijoita. Tällä hetkellä maailmalla ovat pinnalla termit generalisti ja spesialisti, jotka tarkoittavat lähes samaa asiaa. Tämä on lyhyt tiivistelmä, mutta aiheesta voi lukea lisää esimerkiksi tästä HBR:n artikkelista.

Itse lukeudun generalisteihin: monet asiat kiinnostavat, niin töissä kuin vapaalla. Nautin vapaudesta kokeilla ja ideoida. (Yritys)maailma tarvitsee onneksi kuitenkin monenlaisia ihmisiä. Ja toisaalta, kyseinen luokittelu ei ole loppuelämän leima, jonka taakse voi piiloutua, vaan pelkästään yksi tapa hahmottaa ihmisen taipumuksia.

Monissa tutkimuksissa on havaittu, että parhaat ideat syntyvät yhdistämällä oivalluksia aloilta, jotka eivät suoranaisesti liity toisiinsa. Esimerkiksi Charles Babbagen keksintö reikäkorteilla toimivista laskentakoneista (tietokoneen prototyyppi), perustui Babbagen tietämykseen silkkikudontateollisuudesta, jossa reikäkorttien avulla luotiin kuvioita silkkikankaaseen. Henry Fordin vallankumouksellinen ajatus kokoonpanolinjasta sai puolestaan inspiraationsa Singerin ompelukonetuotannosta ja lihanpakkaamoista.

Miten tämä liittyy yritystoimintaan? Tiimeistä voi yrittää tehdä luovempia kannustamalla ihmisiä tutkimaan uusia aloja tai palkkaamalla enemmän generalisteja eli ihmisiä, joilla on monipuolista kokemusta ja kiinnostusta eri asioihin. He näkevät yhteyksiä eri alojen välillä, joita spesialisti eli asiantuntija ei välttämättä näe.

Pelkillä yleisosaajilla ja ideoiden yhdistelijöillä ei pötkitä vielä kuitenkaan pitkälle. Jos hallitset hieman kaikkea, et ole mestari missään. Voidaan väittää, että spesialistit ymmärtävät tiettyä aihetta syvemmin ja pystyvät paremmin havaitsemaan ja tarttumaan vastaantuleviin pieniinkin kehittämismahdollisuuksiin. Spesialistien voi olla myös helpompaa tehdä yhteistyötä keskenään, koska asiantuntijoiden roolit ja sen myötä työnjako on selkeämpää.

Tämä etiketti syntyi, kun muutama ihminen istui pitkän pöydän ääreen ideoimaan

Joku voisi ajatella, että on vain parempi palkata työntekijöitä, joilla on syvällistä asiantuntemusta tietyllä tärkeällä alueella, sekä myös kannustaa nykyisiä työntekijöitä kasvamaan asiantuntijoiksi omassa työssään. Sekä generalisteja että spesialisteja kuitenkin tarvitaan. Tietyissä tilanteissa generalistit loistavat, ja toisaalta spesialistit taas toisessa.

Generalistit menestyvät, kunhan toimintaympäristön muutosvauhti ei ole liian nopea, mutta heidän tehokkuutensa laskee muutosvauhdin kasvaessa. Toisaalta spesialistit näyttävät pärjäävän paremmin, kun muutosvauhti kiihtyy. Tämä käy järkeen, sillä radikaalit muutokset yrityksen toimintaympäristössä vaativat mahdollisesti nopeita päätöksiä ja toimenpiteitä, jotka näkyvät heti tuotekehityksessä ja itse tuotteissa. Visioinnin ja ideoiden aika tulee hieman myöhemmin, kun toimintaympäristöä voidaan taas paremmin ennakoida.

Pitkällä tähtäimellä kahden tyyppiset ominaisuudet voivat parantaa organisaation luovaa suorituskykyä. Ensimmäinen on kyky yhdistellä ideoita eri aihealueilta. Tämä ei ole helppoa, koska yhdellä alalla menestyvät ideat eivät aina onnistu muilla aloilla, mutta toisaalta yhdistely voi kerrasta maksaa itsensä takaisin, varsinkin jos yrityksen toimintaympäristö on pysynyt suhteellisen stabiilina eikä radikaaleja innovaatioita toimialalla ole nähty pitkään aikaan. Toinen luovuudenparantaja on kyky hyödyntää ja soveltaa tehokkaasti omalla alalla tapahtuvia edistysaskelia ja innovaatioita ja tuotteistaa niitä: tämä voi olla erityisen arvokasta, jos muutosvauhti on nopeaa.

Mitä tästä kaikesta pitäisi ajatella? Luovuutta ja innovaatioita ei voi edistää millään yksittäiselle kikalla. Johtoportaan on kuitenkin hyvä karkeasti arvioida, onko organisaatiossa enemmän generalisteja vai spesialisteja, ja millaisia tiimejä he muodostavat. Jos muutosvauhti on hidasta, yritys todennäköisesti hyötyy generalistien palkkaamisesta, jotka haastavat alan itsestäänselvyyksiä ja tuovat uusia ideoita. Jos muutosvauhti taas on nopea, organisaatio hyötyy spesialisteista, jotka todennäköisemmin auttavat innovaatioissa.

Kategoriat: Ei kategoriaa | Avainsanoina , | Kommentit pois päältä artikkelissa Yritys kehittyy ja kasvaa, jos mukana on asiantuntijoita sekä yleisneroja

Koronavuosi: Miten menee Ferroplanilla?

 

Korona on jonkinlainen maapallon kosto ihmisille, mutta vähintäänkin se on ollut mahdollisuus oppia.

Korona yllätti totisemmin kuin talvi autoilijat. Meillä tilannearvio (voi kai sitä jälkikäteen sellaiseksi nimittää) lähti siitä, että tarkastelimme, saammeko maailmalta komponentteja tarpeeksi ja aikataulussa. Muutama toimittaja ilmoitti viivästyksistä.

Pari asiakasprojektia siirtyi ensi vuodelle, yksi iso peruuntui ja jäi odotustilaan. Luulen, että jotkut hankkeet ovat saaneet koronasta myös toivotun aikalisän. Toisaalta eräillä toimialoilla investointitalouden isot pyörät olivat niin kovassa vauhdissa, ettei niitä pysäyttänyt edes pandemia.

Etätyö alkoi. Myönnän, olin skeptinen, mutta pakko on hyvä muusa. Etätöiden osalta homma on toiminut muutoksista parhaiten, siitä on tullut myönteistä palautetta joka ilmansuunnasta. Opettelimme yhdessä päivässä käyttämään Teamsia, tuli sekin tehtyä, olisi jäänyt muuten tekemättä meistä suurimmalta osalta.

Messut, matkat, koulutukset ja vierailut peruuntuivat yksi toisensa jälkeen. Kotikonttorin järkyttävästä ergonomiasta ja roskapussin viemis-happihyppelystä tuli uusi normipäivä. Kotikoulu-Teams-vanhustenhuolto-Teams-roskapussi-kotikoulu-Teams-Teams-vanhustenhuolto-normipäivä. Kaupunkilaiskoirat ympäri Eurooppaa olivat huippukunnossa, meillä maalla vietiin joskus roskikseen pelkkä pussi. En osaa sanoa, miksei ulos voinut mennä ihan vain ulkoilemaan.

 

Meidän Hannes, Riikka ja Irina ideoivat ja toteuttivat salmiakkipussiyllätyksen kiitoksen kera ferroplanilaisille. Tuli tarpeeseen, ainakin minulle.

 

Palkkasin meille ensimmäistä kertaa henkilön kokonaan etänä. Se oli onnistunut rekry, joten ehkä teen niin jatkossakin, vaikka saisimme taas tavata livenä luvan kanssa.

Perustin Ferroplanille WhatsApp-ryhmän, koska emme voineet enää kokoontua viikoittaiseen koko porukan tapaamiseen ruokalassa. Vähän jännitti, millainen foorumi siitä tulisi viikonloppuisin, mutta se on toiminut hyvin ja asiallisesti, olen siis hillinnyt itseni lähettelemästä ryhmään videoita lauantai-iltaisin.

En olisi uskonut, mutta ihan muutamassa kuukaudessa aloin kaivata ihmisten seuraa. Siis sellaisten ihmisten, jotka eivät huutaneet minulle, että ”En todellakaan aio lukea noin pitkää historian kappaletta/virkata/tehdä temppurataa ulos/syödä taas mikroruokaa (meillä oli samaan aikaan ei toivottu keittiöremontti)/olla hiljaa sun Teamsin aikana/tuu auttaa hetiiii!”  Puheensorinan sävyttämä aikuisten kahvitauko töissä oli kuin saavuttamaton unelma (on se sitä vähän edelleen, kun pitäisi muistaa pitää turvavälit ja hajaantua tarpeeksi laajalle).

Koronanostalgiointia voisi jatkaa loputtomiin, mutta mitä opin? Opin, että kriisi lähentää ihmisiä ja tekee heistä luovia. Opin, että etätyö voi toimia. Opin, että minkä tahansa asian voi hoitaa Teamsissa tai puhelimessa, siirtää tai perua. Opin rakentamaan ergonomisen työpisteen muovilaatikoista. Opin tunnistamaan, missä omat voimavarani menevät. Opin (toivottavasti) näkemään, missä muiden voimavarat menevät. Opin, että ulkoilla kannattaa muutenkin kuin roskapussin takia.

Kaikki sanovat samoin –luultavasti, koska se on totta, että syksy ja loppuvuosi näyttävät sumuisilta ja epävarmoilta. Tänään, tätä kirjoittaessani paistaa aurinko ja myyjät puhua pulputtavat tulevista kaupoista. Teemme kaikkemme, etteivät ne kaupat jää vain puheiksi. Kultakaivosta tästä vuodesta tuskin monelle tulee, mutta jos varpaat pysyvät kuivina, hyvä niin. Sen tiedän, että asioille voi aina tehdä jotain ja lopussa kaikki järjestyy. Jos ei järjesty, ei olla vielä lopussa.

Kategoriat: Ei kategoriaa | Avainsanoina , , | Kommentit pois päältä artikkelissa Koronavuosi: Miten menee Ferroplanilla?

Ferroplanin Alihankintamessut menivät huolella metsään!

Alihankintamessut ja telttaileva toimitusjohtaja

Alihankintamessut on taas messuttu. Aiempien vuosien messuseikkailuista voit lukea lisää aiemmista postauksista, esimerkiksi tässä on viime vuoden messuraportti. Teema oli tänäkin vuonna taas tarkkaan etukäteen hiottu ja huolella toteutettu: osastolle E1000 rakentui ihka-aito metsä maanantaina noin kuudessa tunnissa. Oli kunttaa, joki, metsästystä, laavu, nuotio, kitara, sorsat ja käpyjä. Myös linnunlaulua, makkaraa, kahvia, lettuja ja jätekuljetin. Siis mikä?

No, sellainen rouhea käsinmaalattu nelimetrinen kouruhihnakuljetin tietenkin.

Ferroplan kuljetin

Metsäaiheinen kuljetin koeajossa

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ferroplan kuljetin

Kuljetin messuilla, ilveskin ihmettelee

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Yksityiskohdat herättävät metsän eloon

Messusosaston yksityiskohtia ei voi jättää käsittelemättä – eikä esittelemättä. Kun messuteemaa ryhdytään toteuttamaan, ei hommaa parane jättää puolitiehen rimpuloimaan. Englantilainen sanoisi “The devil is in the detail”.

Sorsat asettuivat jokeen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tämä on nuotiopaikka sekä neuvotteluhuone

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Duck Hunt asennettiin myös osastolle, jotta kävijät pääsevät maistamaan aitoa metsästystunnelmaa. Rankan metsästyssession jälkeen saattoi levähtää ja puhua bisneksiä nuotiopaikalla.

Metsästysdemonstraatio

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kuljetin kuljettaa

Kuljettimella oli myös tarkkaan mietitty rooli messuilla. Koska tarjoilimme nuotiokahveja ja makkaraa sekä lettuja, oli tärkeää saada lautaset ja kupit roskiin: messukävijöitä ohjeistettiin jättämään pahvikupit ja -lautaset kuljettimelle, jonka toisessa päässä odotti roskis. Meillä oli siis osastolla eräänlainen metsässä sijaitseva kuljetin-showroom. Erään messukävijän kommentti lettutarjoilustamme: “ei kiitos minulle, olen autolla”.

Näin toimi metsän jätehuolto

Messuasusta oli helppo tykätä: musta paita ei mitään rimpuloita -tekstillä ja logolla on varma valinta, joka kestää aikaa sekä katseita. Kuvassa paitamallia demonstroivat Janne, Hannes ja Päivi.

Messuvaatetus

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mitä jäi käteen messuilta? Kymmeniä kiinnostuneita kontakteja, huomiota ja ihmettelyä, kovaa ajoa kuljettimella sekä hyvää messumeininkiä. Messuosastomme sai näkyvyyttä myös messujärjestäjän taholta (osastomme vilahtaa videolla kohdissa 0:37 ja 0:43). Myös ainakin yksi blogikirjoitus sisältää pari kuvaa osastoltamme.

Ai niin. Ensi vuoden messuteema on jo mietinnässä; messumenestys ei todellakaan synny siis sattumalta. Kannattaa olla kärppänä paikalla ja katsastaa osasto E1000, kun Alihankinta 2020 käynnistyy.

 

 

 

Kategoriat: Ei kategoriaa | Avainsanoina , , | Kommentit pois päältä artikkelissa Ferroplanin Alihankintamessut menivät huolella metsään!

Terveiset Alihankintamessuilta!

Vuoden isoimmat messut on taputeltu. Tarkoittaa siis että Alihankintamessut 2018 on  messuiltu syyskuun lopussa. Tänäkin vuonna osastomme E1000 erottui edukseen, tällä kertaa tulevaisuusteemalla. Oli teleportit sisäänkäynneillä, LED-valokiskot seinällä ja katossa, jättiscreen osaston keskellä sekä valoa hohtavat kalusteet. Otetaanpa pieni katsaus messu-urakkaan. Aiemmilta messuvuosilta meidät muistetaan tietenkin KesämökistäPinkeimmästä tehtaasta sekä Mustavalkoisesta maailmasta.

Maanantaina rakennettiin

Saavuin itse paikalle maanantaina puoliltapäivin (Hei, olen Hannes, uusi markkinointikoordinaattori, tästä lisää joskus myöhemmin).  Aloittelimme osaston kasaamista. Musta taustakangas ja LED-valot sekä jättiscreen oli toki jo asennettu paikoilleen. Rakennuspäivä sisälsi omalta osaltani logotarrojen liimausta kalusteisiin, teleporttitarpeiden kantamista, ihmettelyä ja osaston rakentajille soittelua. Hieno musta mattomme loppui nimittäin hieman kesken, betoni suorastaan paistoi osaston reunan lattiasta. Onneksi asia ratkesi jämäkällä keskustelulla messurakentajien toimistossa. Kun rakennushommat alkoivat olla paketissa iltapäivällä, huomasin että jo rakennuspäivänä osastomme herätti kiinnostusta. Pari herrasmiestä käveli hallien läpi vilkaisemaan meidän osastoamme, eivätkä messut olleet edes vielä auki. Aiempien vuosien maineenrakennus kantaa selkeästi hedelmää! Kuvassa Wiitta Oy:n Wille ja Hiomapojat Oy:n Mika rakensivat. Tyydyin valokuvaamaan ja dokumentoimaan tapahtumia.

Ferroplan messuilla

Ferroplan messuilla

Tiistaista torstaihin oltiin tulevaisuudessa

Sitten itse messuihin! Tiistaina oli rauhallisempaa, keskiviikkona vilkasta. Torstai oli näiden välistä. Jakotavarana olleet vesipullot ja hopeatoffeet kiinnostivat, kuten myös messuaktiviteettimme “Terveiset tulevaisuuteen”. Messukalusteemme hohtivat valoa. Kunhan ensin vain muisti käyttää valojen kaukosäädintä.

Ferroplan messuilla

Tältä puolestaan näytti messuosaston keskiständi sammmakkoperspektiivistä.

Ferroplan messuilla

Messuaktiviteettimme vaati tällä kertaa paperilentokoneen taittelua ja osumatarkkuutta. Uskomme että tällä tavalla terveiset tulevaisuuteen välittyivät varmasti. Tässä mallisuorituksen näyttää Outi, joka vastasi aktiviteetin käytännön toteutuksesta ja osastomme yleisestä toimivuudesta ja viihtyisyydestä. Toisiaan täydentävästä osaamisesta on aina hyötyä, sillä kerroin vielä hieman raakileen lentokoneidean Outille ja yhtäkkiä ihmiset jo heittelivätkin koneita muovilootaan. Näin se homma etenee.

Ferroplan messuilla

Jakotavarana olleet vesipullot istuivat komeasti teemaamme. Etiketin slogan keksittiin viikko pari ennen messuja.

Ferroplan messuilla

Messut onnistuivat jälleen kerran: luotiin uusia kontakteja, ylläpidettiin asiakassuhteita, saatiin näkyvyyttä ja pidettiin yllä Ferroplanin Alihankinta-mainetta. SUURI kiitos vielä kaikille, jotka olivat mukana ideoimassa, suunnittelemassa ja toteuttamassa sekä rakentamassa ja roudaamassa tämän vuoden messuja! Kiitos kuuluu myös messukävijöille! Tarina jatkuu taas ensi vuoden messuilla uusin visioin.

 

FERRONEWS on ulkona!

Messuilla jaoimme pitkään hiottua (ja himoittua) FERRONEWS-julkaisua, joka oli siis juuri tullut painosta ja on myös saatavana sähköisenä versiona. Lehti sisältää kaiken oleellisen tulevaisuudesta, kuten tulevien viikkojen lottonumerot. Mukana on luonnollisesti myös asiakasreferenssejä, uusien työntekijöiden esittelyä, sekä industrial mindfulness -kokemus. Älä ole rimpula, äkkiä siis lehteä selaamaan siitä!

FERRONEWS

Kategoriat: Ei kategoriaa | Avainsanoina | Kommentit pois päältä artikkelissa Terveiset Alihankintamessuilta!

Mikä ihmeen Kaupallinen tuottaja?

Olen markkinointisuunnittelija Sini Saares ja olen tuota pikaa työllistymässä rekrykoulutuksen kautta Ferroplanille vakituiseen työsuhteeseen. Mikä ihmeen rekrykoulutus, saattaa moni kysyä. Kyseessä on Hämeen ELY-keskuksen ja TE-palveluiden yhteistyössä konsulttifirma Creamentorsin kanssa järjestämä Kaupallinen tuottaja –koulutus. Ohjelmassa noin 15 Lahden seudun yritystä etsii itselleen vakituista työntekijää viiden kuukauden työssäoppimis- ja koulutusjakson kautta. Tavoitteena on siis rakentaa itselleen työpaikka sadassa päivässä.

Suurin osa, 70 %, koulutuksesta tapahtuu työssäoppimisen kautta eli minäkin aloitin hommat täällä Ferroplanilla jo maaliskuun alussa. Normaali perehdytys hommiin, käyntikortit kehiin ja ei kun markkinointisuunnittelijan tehtäviä hoitamaan. Työssä oppimista tukevat noin neljänä päivänä kuukaudessa järjestettävät koulutuspäivät, jotka ovat keskittyneet kaupalliselle tuottajalle olennaisten kokonaisuuksien pariin. Ohjelmassa on ollut somestrategiaa, ostopolkua, SWOT-analyysiä, after salesiä, sisäistä yrittäjyyttä, yrityksen tavoitteiden määrittelyä, itsensä analysointia työntekijänä ja näiden ohella ihan käytännön tehtäviä ja case-esimerkkejä.

Omalla kohdallani koulutus on ollut tervetullutta perehdytystä yksityisen sektorin toimintatavoista. Olen toki opiskellut markkinointia osana viestinnän yliopistotutkintoani, mutta sittemmin työskennellyt kymmenen vuoden ajan julkisen sektorin viestintätehtävissä, ensin maa- ja metsätalousministeriössä ja sittemmin Lahden kaupungilla. Hyppy julkisen sektorin puolelle ei kuitenkaan tuntunut vieraalta, jo työilmoituksessa kerrotut työtehtävien kuvaukset kuulostivat niin pitkälle tutuilta.

Viestintä ja markkinointi eri maailmoista?

Sisällöntuotanto on sisällöntuotantoa, oli sitten kyse julkisesta sektorista tai yksityisestä perheyrityksestä. Tämän olen huomannut näiden neljän kuukauden aikana, jotka olen ehtinyt näissä töissä viettää. Ennen väänsin esitteitä kansallisesta metsäohjelmasta, nyt aiheeksi ovat vaihtuneet kuljettimet. Ennen uutiskirjeideni aiheena oli elintarvikkeiden laatu tai asumisolosuhteiden erinomaisuus Lahden seudulla, nyt kirjoittelen uusista upeista jätelaitoksista, joihin yrityksemme on toimittanut kuljetinjärjestelmät.

Mikä sitten on muuttunut, jos sisällöntuotannossa kaikki on ennallaan? Ennen julkishallinnon viestintätehtävissä perimmäisenä tavoitteena oli ihmisten mielenkiinnon herättäminen ja tietotason nousu monissa yhteiskunnallisissa asioissa. Nyt kuvaan ovat astuneet myös myyntiluvut. Pienessä (tai no, onhan meitä noin 45) perheyrityksessä kaikkien työpanoksen taustalla korostuu myös yrityksen menestys, onko minun työpanoksellani vaikutusta siihen, että kauppaa syntyy ja yritys on voimissaan. Tiivis yhteistyö myynnin kanssa on oleellista, markkinointi ei voi elää omassa kuplassaan.

Piirre, josta Ferroplanin markkinoinnissa pidän, on pyrkimys erottautumaan massasta. Suoraan sanottuna metallikonepajasektorilla se ei edes ole kovin vaikeaa… 😉 Jo sillä, että aktiivisesti tekee, kirjoittaa blogia, päivystää somessa, tuottaa uutiskirjeitä ja esitteitä, pääsee askeleen edelle kilpailijoista. Hyvänä esimerkkinä erottautumisesta toimii yksi ensimmäisistä työtehtävistäni Ferroplanilla, kirjoittaa toimistosihteerin työnhakuilmoitus Tinder-muotoon: ” Vähän yli kolmekymppinen, orimattilalainen teollisuusfirma, Ferroplan, etsii tositarkoituksella kumppania pitkäaikaiseen suhteeseen. Olen nuorekas, urheilullinen, huumorintajuinen ja harrastan raudan nostoa. Ei mikään rimpula!” Hakuilmoitus oli menestys, se sai Facebookissa ja muissa somekanavissa reilusti yli 10 000 näyttöä ja 1000 visiittiä verkkosivuillemme. Ja kaiken kukkuraksi niitä hyviä työnhakemuksia tuli ja loistava sihteeri löytyi!

No niin, nyt täytyy lopettaa tämä blogin naputus ja keskittyä vaihteeksi uutiskirjeen kokoamiseen. Hyvää kesää ja juhannuksen odotusta kaikille lukijoille!

Kategoriat: Ei kategoriaa | Kommentit pois päältä artikkelissa Mikä ihmeen Kaupallinen tuottaja?

Urheiluhuumaa ja huulirasvoja Ferroplanin messuosastolla

Tervehdys Ferroplanin markkinoinnista! Olen uusi markkinointisuunnittelija Sini Saares ja aloitin työni Ferroplanilla maaliskuun alussa. Yksi ensimmäisistä työtehtävistäni täällä oli päästä mukaan suunnittelemaan messuosastoa Yhdyskuntamessuille, jotka pidettiin 10.-11.5. Jyväskylässä. Meillä oli Ladecin koordinoima yhteisosasto kymmenen muun Lahden seudun ympäristöfirman kanssa ja yhteistyö sujui oikein hyvin.

Kevään suunnittelupalaverissa yhteisosaston teemaksi valittiin urheilu – onhan Lahti urheilukaupunki. Osaston keskelle nostettiin podiumi, jossa jengi sai käydä nappaamassa selfieitä urheiluhengessä. VR-laseilla pääsi puolestaan fiilistelemään, miltä tuntuu mäkihyppy.

Oman osastomme jakotavaraksi keksimme heti alkumetreillä huulirasvan. ;)Huulirasva osoittautuikin suosituksi givariksi, 300 pötköä sujahti messuvieraiden matkaan nopeasti. Kehotimme vieraita nappaamaan huulirasvan matkaan, jotta suksi luistaa vielä loppupäivän. Onnistuneeksi läpäksi asiakastilanteissa muodostui myös huulirasvan haju: vaniljantuoksuinen tuubi toi hajumuistissa mieleen aivan selvästi 90-luvun ja teini-Corollan takapenkin, Wunderbaumin tuoksuista ei voinut erehtyä! Toivottavasti kaikki huulirasvan mukaan napanneet muistavat Ferroplanin ja kyseisen keskustelunavauksen aina avatessaan huulirasvatuubin.

Urheiluhengessä osastomme miehet pukeutuivat jääkiekkotuomarin paitoihin ja me likat Minnan kanssa olimme juoksutamineissa. Ladec oli hommannut paikalle Finlandia-hiihtojen vuoronumerolappuja, jotka rinnassa pyörimme koko messujen ajan. Ne herättivät kyllä kiinnostusta, lounastauollakin useampi henkilö tuli kysymään, mihin kisoihin olen oikein osallistumassa.

Juoksukengät jalassa keksimme Minnan kanssa pysäyttää käytävällä ohikulkijoita ja haastaa heitä juoksukilpailuun osaston ympäri. Aluksi juoksijoita ei tuntunut löytyvän, mutta pikku hiljaa puvuntakkimiehet lämpenivät ajatukselle ja lähtivät hölkälle Lahti-osaston ympäri. Palkinnoksi luvattiin aidot Ferro Plan –aurinkolasit, jotka ovat tosi kuumaa kamaa!

Messuosastomme pääteema oli kemikaaliton pohjavedenpuhdistus ja paikalla molempina päivinä oli vesigurumme Jussi, jonka juttusille yritimme ohikulkijoita napata, milloin huulirasva- milloin juoksulenkkitempuilla. Messujulisteessamme komeili vähäpukeinen nainen puhtaan veden roiskeissa. Messujulistetta tehdessä Minna julisti, että tylsä sinivalkoinen on sitten ainoa juttu, jota Ferroplan ei markkinoinnissaan käytä, ja se on sitten pidettävä mielessä!

Vesipuolen porukan lisäksi Yhdyskuntatekniikan messuilla liikkui jätealan ihmisiä. Heitä varten olimme varanneet toki esitemateriaalia, varsinkin uudistetun Environmental Solution Bookin, jossa esittelimme hienoja jätteenkäsittelyratkaisuja, joita on toteutettu ympäri maailman. Tuodaksemme myös konkretiaa jäteasiaan, olimme ottaneet mukaan messuille VR-lasit ja yhteistyökumppanimme Päijät-Hämeen Jätehuollon tuottaman 360-videon Late-jätteenkäsittelylaitoksesta. Omaa tuotantoamme meillä oli mukana myös Mustankorkean jätelaitoksessa kuvattu 2 minuutin 360-videon pätkä, jossa pääsi kurkistamaan bioenergialaitoksen seinien sisälle juuri ennen tuotannon käynnistämistä. Vaikuttavia laitteita! Messuvieraisiin tuntui tekevän vaikutuksen VR-videoiden todenmukaisuus, fiilis oli kuin olisit tosiaan kärpäsenä katossa isossa jätelaitoksessa.

Arvontana meillä oli osastolla 100 euron lahjakortti urheiluliikkeeseen ja sitä kautta keräsimme lisää tilaajia vasta käynnistetyille uutiskirjeillemme. Uutispainotteisten kirjeittemme avausprosentti on ollut yllättävän hyvä ja suorastaan hunjaa korville oli erään messuvieraan kommentti ”Luin uutiskirjeestänne jäteveden puhdistuksesta nanokuplilla ja ajattelin tulla kysymään lisää”. Joku siis lukee kirjettämme oikeasti!!

Keskiviikon näyttelypäivä oli Yhdyskuntatekniikan messuilla verrattain pitkä klo 9-19. Toimistotyöajan jälkeiset tunnit olivat melko hiljaisia ja porukka keskittyi niille osastoille, jotka olivat avanneet oluthanansa. Hiljaisemmalla hetkellä pääsi vähän kiertämään näyttelyä ja toteamaan, että oman osaston toteutus oli muuhun näyttelyyn verrattuna oikein onnistunut. Avajaistilaisuudessa vaan ei turhaan odoteltu parhaan osaston palkintoa, ei sitä kuitenkaan samaan osoitteeseen jaettaisi kahtena kertana peräkkäin.

Minun messurutistukseni rajoittui vain yhteen päivään, vaikka mielelläni olisin jäänyt vielä toiseksikin päiväksi. Tällaisia työpäiviä lisää! Ja innolla suunnittelemaan seuraavia messuja eli syyskuun Alihankintaa!

 

Kategoriat: Ei kategoriaa | Kommentit pois päältä artikkelissa Urheiluhuumaa ja huulirasvoja Ferroplanin messuosastolla

Terkut mökiltä eikun messuilta!

 

Vuoden parhaat kolme päivää ovat taas takana. Kyse ei ole kesälomasta, joulusta eikä edes pitkästä viikonlopusta, vaan Alihankintamessuista. Messuista, joita suunnitellaan ja valmistellaan koko vuosi pitkään ja hartaasti.

No niin ja sitten reality check: oikeasti meillä oli taas viikko ennen messuja kaikki asiat täysin levällään ja ihan epävarmaa, saadaanko puoliakaan suunnitelluista asioista kasaan ajoissa.

Mutta taas ehdittiin, eikä tullut edes yhtään kiire! Messuja edeltävänä maanantaina kello 21.50 kaikki oli valmista eli jäi vielä 10 minuuttia aikaa, hah! (Sunnuntai-iltana klo 20 havaittiin, ettei meillä ole saunan kiuasta, jota sitten haeskeltiin maanantaiaamuna pitkin Orimattilan rajaseutuja, mutta kyytiin se saatiin, kiitos Ketolan Metallin Sami, joka tehtaili meille kiukaan su-ma välisenä yönä 😀 ).

Tämän vuoden teemaa eli suomalaista kesämökkimaisemaa lähdettiin pyörittelemään business or pleasure -ajatuksesta. Kaikkea ihme ideaa aiheesta syntyi, mutta lopulta päädyimme ottamaan kaiken irti pleasure-osiosta ja mikä voisi puhutella syyskuun viimeisellä viikolla suomalaista enemmän kuin kesäinen järvimaisema, kesämökin pihapiiri, kalja, makkara ja sauna.

Kuusi metriä korkea taustalakana on ollut joka vuosi maamerkkimme ja tänä vuonna harjoitimme Ankara Designin Annan kanssa paitsi leiskausta myös hortonomiaa. Meni aika monta kierrosta, että poistimme lumpeita, lisäsimme koivuja, poistimme koivuja, lisäsimme heinää, istutimme kuvaan Heinolan sillan ja muuta pientä. Ja tuloksena oli kuin olikin kaunis suomalainen järvimaisema.
osastoylhaalta

Teemana mökkimaisema oli jälleen kerran hävyttömän helppo. Jokainen pystyy vaikka unissaan luettelemaan 20 asiaa, jotka varmasti löytyvät möksältä. Sitten vaan keräämään tavaroita!

grilli

Grilli: Polar Metalli Oy.

puutarhakalusteet

Kun lähes kaikki romut löytyivät kotoa, suurimman osan kustannuksista muodostivat taustalakanan painatus ja nurtsin vuokra. “Pienen” 72 neliön, 200 kiloa painavan nurmenpalan meille toimitti Tamgreen Oy. Lisäksi rakensimme iltapuhteena mökille saunan, josta kyllä tuli niin hieno, että kelpais varmaan sullekin! Sauna toimi neukkarina, koska saunan lauteillahan tärkeimmät sopimukset solmitaan ja suomalainen sielu avautuu.

saunaennen

saunakiuas

Kiuas: Ketolan Metalli Oy.

saunalauteet

kiulu

Suomalainen maisema -teemassa on se etu, että suomalaista maisemaa on ympärillä ihan luonnostaan ja kun tarvitsimme osastolle koivun rungon, kaadoimme puun Ferron tontilta, kun niitä sattui siinä vielä olemaan. Myös klapit ja halkomispölli löytyivät omista riveistä.

kuljetin

Hirvittävän kätevä klapikuljetin, jolla täydet korit kulkevat saunalle ja tyhjät takaisin työmaalle.

vieraskirja

Puun runko toimi tänä vuonna vieraskirjanamme, siihen sai käydä harjoittamassa kädentaitojaan moralla, omalla vastuulla.

Messujen molemmilla pääovilla jengiä vastassa olivat beach flagit, jotka ohjasivat osaltollemme:

flagi

Autenttinen mökkimaisema käy joka aistiin. Silminnähden kaunis maisema, nurtsin tuntu jalkapohjissa (oli äärettömän suuri nautinto tallustella varvassandaaleissa pehmeällä nurtsilla kolme päivää, kun viime vuonna vedettiin rullaluistimilla sama aika), linnunlaulu korvissa (kaiuttimista “metsän ääniä”) ja aidon tervan tuoksu saunassa. Ja se oli oikeasti oikeaa aitoa itse tehtyä tervaa!

nurtsijavarpaat

terva

Mitäs kaikkea mökillä sitten vois tehdä! Tietenkin heittää tikkaa, pelata mölkkyä, osallistua klapitalkoisiin, kalastella, saunoa ja ottaa aurinkoa tai vaan relata! Ja näin tapahtui:

tikanheitto

Mökkisuihku: IdeaLux Oy (valmistus Hiomapojat Oy).

kalastus

klapitalkoot

kroketinpeluu

Taustalla jokamökin kätevä kahviautomaatti (ja muut teollisuuden automaatioratkaisut): Enekos Oy.

auringonotto

Ihana messutyttömme Outi oli taas messissä, eikä hymy hyytynyt kertaakaan messujen aikana. Outin kunniaksi täytyy sanoa, että hän jakoi messujen aikana 80 isoa muovilaatikkoa, jotka olivat Willen vastaisku ilmaisille ämpäreille. Kaksi ämpäriä nimittäin sujahti laatikkoon suit sait!

outi-ja-laatikot

Tarkkasilmäisimmät huomasivatkin jo, että halkopinoon oli piilotettu jotain. Perinteiseen tapaan sieltä löytyi tietenkin pari kossupulloa. (Oli kova työ löytää tyhjiä vanhanmallisia, lasisia pulloja, mutta kyllä niitä sitten alkoi ilmestyä, kun vähän kyseli 😀 )

halkopino

Messujen toisena päivänä kohtasimme suurimman aineellisen tappiomme, kun joku janoinen sankari pölli toisen kossupullon halkopinosta! Ei siinä muuta, mutta olin täyttänyt pullot maanantaina osastolla olevasta suihkulähteestä (ei varmasti ihan puhtainta vettä) ja lisäksi, kun purimme lähtöpäivänä lähteen, pohjalta ilmestyi ystävämme isomalluainen, joka oli oikeasti ISOmalluainen. Joten terkut vaan sille kaverille, joka varasti p*skavettä täynnä olleen pullon; toivottavasti oli hyvät pileet, eikä tullut masu kovin kipeäksi.

suihkulahde

malluainen

sorsat

Kaikkinensa messut olivat napakymppi, messuilla tehtiin uusi kävijäennätys (loistavaa loistavaa, Suomi ja messut nousuun!), saimme uusia kontakteja, lämmittelimme vanhoja (saunassa) ja pääsimme tarjoamaan suoriltaan uutta kauppaa. Asenne ja tunnelma osastollamme oli kuten arvata saattaa iloinen ja rento läpi koko messujen. Uskomattoman paljon iloa tuottaa nähdä hymy ihmisten kasvoilla heidän nähdessään osastomme ja sen meiningin. Toki hymy saattoi johtua myös “Ei oo totta, mitä tää pelleily taas on” -reaktiosta, mutta yhtä kaikki, se on hymy.

Jälleen kerran ihmiset tulivat “katsomaan, mitä te tänä vuonna olette teksineet”, kuten aikaisempinakin vuosina. Lisäksi ainakin kymmenkunta ihmistä luetteli kuin hihnakuljettimelta kaikki edellisvuosien teemamme (Suomen Pinkein Tehdas, Wild West ja Mustavalko). Se tuntuu oikeasti aivan mahtavalta, enkä itse osaa luetella yhtään kenenkään messuosastojen teemoja neljän vuoden takaa. Jos olemme pystyneet jäämään ihmisten mieliin näin pysyvästi, en kai enempää voi pyytäkään.

rungolla

Jälleen kerran ISO kiitos kaikille, jotka osallistuivat messujen valmisteluihin, kamojen haalintaan ja roudaamiseen, suunnitteluun sekä valmistukseen! Ensi vuonna nähdään ihan taatusti uusin kujein! Juhlimmehan silloin jo 5-vuotista taivaltamme Alihankinnan ikuisena kauhukakarana 😀

Kategoriat: Ei kategoriaa | Avainsanoina , | 4 kommenttia

Minnan matkakertomukset: Yöjunalla Ukrainan halki

 

Ma 20.6. klo 13.00

Matkalla Ukrainaan! Matkareittimme kulkee Helsingistä Riian kautta Budapestiin, sieltä rajan yli Ukrainaan ja Svalyvjaan, jossa yövymme. Tämän jälkeen alkaa se jännä osio. Nimittäin 13 tunnin matka ukrainalaisella yöjunalla Ukrainan halki kohti Kiovaa.

Ypöyksin tehty viikon reissu Kuubaan alkoi juuri tuntua leppoisalta kuin kesäpäivä Orimattilan kotieläinpuistossa. Mielikuvissani kaikki mahdolliset intiaaneista avaruusolioihin hyökkäävät junaamme keskellä Ukrainaa, joten kattokaa, kun mä nukun ukrainalaisessa yöjunassa, kun en muutenkaan nuku vieraissa paikoissa, enkä varsinkaan missään kulkuvälineissä. (Tästä syystä olen aina pitkillä lennoilla valmis kuristamaan kaikki lähimatkustajani, jotka nukkuvat lentokoneessa kuin vauvat kirpsakassa kevätpakkasessa ja heräävät makeasta unestaan silmät kirkkaina).

kartta

Vieno kysymykseni kuuluu, miksei meillä ole uusia bisneksiä esimerkiksi Mauritiuksella, vaan Ukrainassa?

Ti 21.6.2016

Matkasimme autolla viime yönä Budapestistä Ukrainan rajan yli Svalyvjaan. Matkaan meni yli kuusi tuntia ja sinä aikana tuli nähtyä uskomattoman paljon maissipeltoa. Amatöörin silmin katsottuna maissin kasvukausi näyttää olevan hienossa vauhdissa.

maissipelto

Rajan ylitys sujui ongelmitta ja saavuimme illan kohteeseen puolen yön aikoihin. Tämän jälkeen isäntämme halusi tarjota meille vielä illallista, josta emme voineet kieltäytyä ja lopulta yöunet jäivät neljän tunnin mittaisiksi. Mutta ei se mitään, lohdutan itseäni: ehkä nukun yöjunassa ensi yönä kuin tukki!

Päivän ohjelmaan kuuluu tapaamisia paikallisten hallinnon edustajien kanssa. Kun odottelimme pääsyä tapaamiseen, päätin tarjota koko seurueelle kahvit, vaikka paikalliseen tapaan ei naisten kuulukaan tarjota. Maailmannaisen tyyliin menin kahvilan tiskille maksamaan KOKO LASKUA, niin kuin asian esitin ja iskin rahat tiskiin, kun kerran paikallista valuuttaa oli sattunut mukaan. Kahvilan kassa piteli seteliäni kädessään kuin halpaa makkaraa (siinä kohtaa alkoi muutenkin epäilyttää, koska setelit näyttivät olevan aika isoja laskun summaan verrattuna) ja kertoi, ettei niillä rahoilla voi maksaa. En alkanut siinä asiasta kiistellä ja tarjosin korttia. Ei käy. Tämän jälkeen palasin pöytään ei niin Euroopan omistajan elkein ja totesin, että joku muu joutuu maksamaan, koska rahani eivät kahvilaan kelpaa. Seurue pyysi nähdä rahat. Kävi ilmi, että ne olivat Kazakstanin valuuttaa. No mutta hei, ajatushan se on kaunein, eikö! Tarinan opetus: Mikä maa mikä valuutta?!

Lähes kaikki etukäteen sopimamme tapaamiset ovat peruuntuneet, muuttaneet sisältöä, aikaa ja paikkaa tai henkilöitä. Kaikki tapaamisiin liittyvät muutokset ovat tulleet ilmi lyhyellä varoitusajalla tai juuri kun tapaamiseen pitäisi lähteä. Aikakäsitys on Ukrainassa venyvä ja kaikki tämä edellämainittu tuottaa minulle henkilökohtaista tuskaa ja ahdistusta, koska oharit kuuluvat inhokkilistani top kolmoseen. Vaikka suomalaiset olisivat muuten kankeita bisneksessä, tapaamiset pitävät aina ja jos peruutus tulee (mikään akuuttia oksennustautia vähäpätöisempi syy ei kelpaa), varamies järjestyy paikalle tai vähintään ilmoitus peruuntumisesta. Täällä siitä ei ole tietoakaan. *repii hiuksiaan*

Pitkä päivä takana ja se huipentui 13 tunnin matkustamiseen ukrainalaisessa yöjunassa. Lähestyessämme rautatieasemaa olin enemmän utelias kuin varsinaisesti peloissani tulevasta matkasta. Olimme asemalla hyvissä ajoin ja ehdimme katsella ukrainalaisen maalaiskaupungin menoa aseman läheisyydessä useamman tunnin. Asemat vetävät puoleensa paikassa kuin paikassa epämääräisiä porukkaa, eikä tämä asema ollut poikkeus. Ihmiskohtaloiden näkeminen teki surulliseksi, köyhyys oli käsinkosketeltavaa.

asema

aikataulu

heppa

Lopulta matkan kohokohta oli edessä ja junamme saapui raiteelle 3. Ulkopuoleltakaan nähtynä juna ei herättänyt suuria hurraahuutoja. Sisällä odotti oma maailmansa.

juna_saapuu

Paikallinen yhteistyökumppanimme oli ostanut meille etukäteen liput, koska juna oli viimeistä paikkaa myöten täynnä. Minulle oli varattu oma makuuvaunu ja yhteistyökumppanimme oli bookattu samaan vaunuun suomalaisen konsulttimme kanssa. Junan käytävää pitkin kävellessään tämä suomalainen huikkasi minulle nähdessään koppini, että “Sinulla kävi tuuri!” 2 x 1,5 metrin hytissä minua odotti hyttikaverini, intialaisen näköinen miekkonen. Ei kaverissa varmasti mitään vikaa, mutta painalsin sivuilleni katsomatta samaan koppiin suomalaisen kanssa. Ukrainalainen otti urhoollisesti minun paikkani.

Meille oli varattu junasta “parasta, mitä rahalla saa” eli luksus-tason hytit. Yksi paikka maksoi noin 13 euroa, se oli kallein lippu, mitä oli tarjolla. Hintaan sisältyi teetä, jota vaunuemäntä tarjoili.

Olin kuvitellut vaunun olevan jotain ruotsinlaivan tyyppistä, mutta otetaan siitä pois sähköpistokkeet, vessa, suihku ja puolet tilasta, niin aletaan olla lähellä. Käytävällä oli kaikille yhteinen vessa, jonka lattiassa oli reikä ja pönttö johti perinteisesti suoraan raiteille (näin se on Suomessakin jossain junissa edelleen, joten se ei ollut järkytys). Vessaan kannatti mennä heti alussa, kun lattia oli vielä melko kuiva ja vessapaperia oli tarjolla (sen jälkeen en sitä nähnytkään). Käsienpesusysteemi aukesi toisella vessareisulla ja se olikin ainoa juokseva vesi koko junassa. Vessaa en kuvannut, se olisi voinut järkyttää herkimpiä lukijoita.

hytti

tee

Loppujen lopuksi olin tyytyväinen hyttikaverista, joka toi henkistä turvaa (vaikka vaunun ovi oli niin outo, etten saanut sitä auki sisä- enkä ulkopuolelta, joten ei ehkä kukaan muukaan), eikä viiden millin paksuisen seinän takana kuorsaava naapurihytin kaveri tuntunut olevan hänkään kaukana. Yllättäen nukkuminen oli matkan helpoin osuus, koliseva juna peitti alleen ihmisten äänet ja oli yllättävän rahoittava taustaääni. Juna pysähtyi matkalla kymmeniä kertoja asemille ja hiljaisuuteen heräsin silloin monesti.

näkymä toiseen junaan

yöllä junassa

Ke 22.6.2016

Aamulla vastassa oli helteinen Kiova ja olo oli melko nihkeä, koska junassa mitään pesumahdollisuutta ei ollut sen paremmin kuin juoma- tai ruokatarjoiluakaan. Vasta viimeisen minuutin aikana annoin itseni ajatella, että pian pääsen tästä junasta pois, eikä ikävä ole takaisin.

421

Vieraanvarainen ukrainalainen yhteistyökumppanimme tarjosi meille mahdollisuuden käyttää Kiovassa hänen kotinsa suihkua ja tarjosi vielä aamiaista, sen jälkeen olo oli todellakin kuin uudella ihmisellä.

426

Päivän ohjelmassa oli tapaamisia valtionhallinnon tasolla, ympäristöministeriössä. Olimme saaneet parissa päivässä kasaan uskomattoman määrän korkeatasoisia tapaamisia aluehallinnon, valtionhallinnon, rahoittajien ja muiden päätöksentekijöiden kanssa, mistä kiitos kuuluu aktiivisille paikallisille toimijoille.

Minulla on tunne, että olemme asian ytimessä, keskustelemassa asioista juuri oikeiden ihmisten kanssa ja joka paikassa meidät otettiin vastaan suurella mielenkiinnolla ja apua luvattiin antaa joka taholta. Olen erittäin tyytyväinen matkan tuloksiin.

ministry

Iltapäivällä suunnatessamme vihdoin kohti Kiovan lentokenttää alkoi takki olla tyhjä. Heikosti nukutut yöt painoivat reippaammankin reilaajan askelta. Kun pääsimme sisään kentän loungeen, söin mahan täyteen ja painelin suihkuun, jossa valutin kuumaa vettä huonoa omatuntoa kokien: olkoon klisee, mutta hitto, miten onnekkaita me kaikki suomalaiset olemme, meillä on oikeasti asiat hyvin, eikä väsymyksestä huolimatta tehnyt mieli valittaa yhtään.

Toinen matkani Ukrainaan alkaa olla lopuillaan. Lennämme tänään illalla Riian kautta Helsinkiin. Minulla on tunne, ettei tämä ole viimeinen Ukrainan reissuni, päin vastoin, tämä on vasta alkua. Ukrainalaiset kumppanimme alkavat tuntua ystäviltä ja tulivat Suomeen käymään juhannuksen jälkeen.

pilvi

Tässä kohtaa pitää miettiä, onko tämä sen kaiken arvoista. Vastaus tulee heti: On. Meidän on pystyttävä olemaan paikan päällä ja luomaan suhteita tehdäksemme uutta bisnestä.

Jos se on siitä kiinni, olen valmis tekemään tämän uudelleen niin monta kertaa kuin tarvitsee. Ensi kerralla lataan vain mukaan täydellisen Ukrainan yöjuna -survival bagin!

Kategoriat: Ei kategoriaa | Avainsanoina , | Kommentit pois päältä artikkelissa Minnan matkakertomukset: Yöjunalla Ukrainan halki