Vedätkö tiedolla vai tunteella?

Sinulla on kaksi vaihtoehtoa. Valitset niistä nopeasti toisen, mutta pohdittuasi hetken vaihdat valinnan toiseen. Silloin huomaat, että valinta oli väärä. (Tämä voisi olla tosielämän esimerkki siitä, kun yritän suunnistaa autolla tuntemattomassa paikassa).

Otetaan toinen vastaava tilanne. Pelaat lapsen kanssa muistipeliä. Hän voittaa sinut joka kerta ja mitä enemmän analysoit korttien paikkoja, sitä varmemmin häviät. (Kyllä, 3-vuotias voittaa minut joka kerta).

Seurattuani lapsen muistipelilogiikkaa olen huomannut hänen valitsevan oikeat parit aina, kun hän tekee valinnan miettimättä hetkeäkään. Heti, kun alkaa arpominen kahden kortin välillä, valinta osuu väärään.

Intuitio. Sen on pakko olla olemassa, koska se toimii niin kauan kuin järki ei ala sanella, mitä pitäisi tehdä. Wikipedia sanoo, että intuitio on tiedostamatonta tiedettyä tietoa. Se edustaa ihmislajin toista tiedonkäsittelyjärjestelmää, vaistoa, kun taas analyyttinen järjestelmä perustuu järkeen.

Olen pohtinut viime aikoina eri yhteyksissä intuition ja suunnitelmallisen toiminnan välistä eroa, hyötyjä ja haittoja. On ollut suunnitteilla erilaisia kokoonpanoja, jotka auttaisivat toiminnan systemaattisessa kehittämisessä niin, ettei intuition varaan tarvitsisi laskea niin paljon. Jään kuitenkin pohtimaan, onko se oikea tapa toimia?

Sana intuitio on muodostettu latinan sanasta intueor, joka tarkoittaa `katsoa`, `nähdä`. Monet tutkimukset osoittavat, että savupiipun päältä maailmaa katselevat ja näkevät yritysjohtajat tukeutuvat intuitiiviseen päätöksentekoon todellisissa tilanteissa. He kuitenkaan eivät läheskään aina tunnista intuitiota. Usein ajatellaan hyvien päätösten pohjautuvat lähinnä elämänkokemukseen ja järkisyihin kuin vaistoon.

Uskon, että intuitiota käytetään yritysmaailmassa päätöksenteossa enemmän kuin arvaammekaan. Toinen asia on, kuka uskaltaa myöntää käyttävänsä päätöstensä pohjana sitä. Intuitio nimittäin perustuu alitajuiseen ajatteluun luottamiseen. Jos siihen ei luota, ei voi hyödyntää intuitiota.

Intuitiota pidetään tärkeänä osana luovuutta. Sitä ei ole syytä täysin erottaa analyyttisesta järkiajattelusta, mutta mielestäni intuitiolle voisi antaa enemmän tilaa ja arvostusta. John Locken sanoin:

Ajatukset, jotka usein tulevat etsimättä, ikään kuin tipahtavat päähän, ovat tavallisesti kaikkein arvokkaimpia.

Jos näin on, ei kai ole mitään järkeä yrittää toimia toisin. Mitä mieltä olette, voiko intuitioon luottaa?

Lähde: Wikipedia.

Kategoriat: Ei kategoriaa | Avainsanoina , | 3 kommenttia

Saunailta Cheekin kanssa

Muistatteko vielä Orin hampaissa -yritysideakilpailun? Kisa saatiin päätökseen ja sille hienot voittajat ja minä selvisin hengissä ekoista tunneista yläasteella. Mieleen jäi kova työ, jonka kaikki osapuolet projektin eteen tekivät, mutta ennen kaikkea erään ryhmän markkinointisuunnitelma.

Semifinaali- ja finaalivaiheessa pääsin sparraamaan erästä ryhmää, joka oli keksinyt liikeideakseen bussin, joka kiertää ympäri pikku paikkakuntaamme ja kerää nuoret kyytiin tarjoten heille vapaa-ajan ohjelmaa. Perimmäisenä ajatuksena oli saattaa pienissä sivukylissä asuvat nuoret toistensa pariin, koska mahdollisuuksia siirtyä paikasta toiseen ei välimatkojen takia aina ole. Hieno idea tänä päivänä, kun syrjäytymisestä puhutaan paljon, eikö!

Mutta vielä hienompi oli ryhmän markkinointisuunnitelma. Minä ohjeistin porukkaa laittamaan pläniin kaiken peliin, olemaan rohkeita, erottumaan muista, harjoittamaan raakaa sissimarkkinointia pienin kustannuksin ja suurella huomioarvolla. Ja katsokaa, mitä sain, kun kerran pyysin!

Upea markkinointipläni!

Ette usko, kuinka vanhan sissimarkkinoijan sydän lämpeni, kun tämän näki! Ryhmä koostui neljästä peruskoulun kahdeksasluokkalaisesta ja väitän, ettei 99 % suomalaisista yrityksistä pystyisi koskaan keksimään mitään näin repäisevää. Jos tulevaisuuden markkinointi-ideat ovat näiden toivojen harteilla, ei meillä ole mitään hätää! 😀 Ja kyllä, minä osallistuisin kilpailuun ja syöttäisin tietoni mihin vaan, jos palkintona olisi saunailta Cheekin kanssa.

P.S. Ryhmä sijoittui Orin hampaissa- kilpailussa toiseksi ja pokkasi vähän myöhemmin 4 H -yhdistyksen pääpalkinnon kansallisessa kisassa. ONNEA! Hyvää työtä, olen teistä niin ylpeä!

Kategoriat: Ei kategoriaa | Avainsanoina , | 2 kommenttia

Se on syksy nyt!

Kalenteri näyttää, että ollaan kesäkuussa, mutta täällä ollaan jo syyskuisissa tunnelmissa. Ei viileän kelin takia (suomalainenhan pukeutuu sen mukaan, mitä kalenteri sanoo, ei sen mukaan mitä lämpömittari sanoo), vaan koska Alihankinta 2014 -messujen suunnittelu on täydessä käynnissä.

Kukaan ei voine unohtaa viime vuotista Suomen Pinkein Tehdas -hypeä, ja tänä vuonna mennään laukka-askelin eteenpäin. Messuorganisaation edustajia on jo peloteltu kysymällä, miten he suhtautuvat eläimiin ja aseisiin messuosastoille ja kuulemma yöunet ovat tamperelaisilla taas menetetty, kuten viime vuonnakin. 🙂

Messuvalmistelut ovat toistaiseksi enemmän henkisellä kuin fyysisellä puolella, joten tässä kohtaa on hyvä palauttaa mieliin, miten messuista saa kaiken irti. Nämä vinkit löytyvät Messukeskuksen Kasvokkain -asiakaslehdestä nro 2/2014:

  1. Ole luova. Sido osastosi teema pääteemaan. Tee se luovasti omista lähtökohdistasi. Saat messuista enemmän irti ja omalle messukampanjallesi paremmin näkyvyyttä. Minnan kommentit: Tämä kohta on CHECK! Erityisesti panostamme Ole luova ja tee se omista lähtökohdistasi -kohtiin. Minun mielestäni osaston teemaa ei tarvitse sitoa messujen pääteemaan. Nimim. Haaveilen kuljetinosastosta Häämessuilla.
  2. Ole eturivissä. Osastolla yhtä aikaa esiinnytään ja kohdataan tuttuja ja tuntemattomia. Muista, että asiakas kuulee, näkee ja huomaa kaiken. Iloinen asenne houkuttelee. Älä lähetä osastolle ihmistä, joka ei sinne halua. Minnan kommentit: Samaa mieltä. Meillä on tapana huutaa: Rintamasuunta, rintamasuunta!, jos esittelijät töröttävät selkä käytävälle päin. Mikään ei ole niin luotaantyöntävää kuin tylsän osaston kyllästynyt esittelijä.
  3. Pidä taukoja. Messutyö on intensiivistä, kohtaat kymmeniä ihmisiä tunnissa. Älä säästä osastohenkilökunnan määrässä. Jo parin tunnin osastovuoron jälkeen hymyileminen käy työstä. Tauota ja kierrätä väkeä. Minnan kommentit: Usein tulee lähdettyä messuilla minimimiehistöllä, joka sisseilee messut läpi syömällä messukarkkeja. 
  4. Ota oppia. Tee kilpailijaseurantaa. Käy kurkkaamassa, miten naapuri toimii ja ota siitä sopivasti opiksi. Messuilla on hyvä olla kasvokkain viestinnässä hieman kilpailijoita taitavampi. Minnan kommentit: Tämä on hyvä idis! Aion siis benchmarkata muita messuosallitujia tulevilla messuilla entistä enemmän.
  5. Kuuntele. Älä ala myydä ennen kuin tiedät, mikä asiakasta kiinnostaa. Kysy vaikkapa “Mitä järjestelmää olette tähän saakka käyttäneet?”. Minnan kommentit: Meillä keskustelut asiakkaan kanssa alkavat yleensä niin, että asiakas kysyy, miksi teillä on tällainen osasto ja miten se liittyy teidän toimintaanne. 😉
  6. Jaa kokemuksia. Jos osastolla esitellään uutta palvelua tai tuotetta, käytä sitä yhdessä asiakkaan kanssa. Jakakaa yhdessä myönteisiä kokemuksia. Minnan kommentit: Kaikki toiminnallisuus osastolla vetää puoleensa. Kaikki mikä liikkuu, tekee jotain tai mitä pääsee itse kokeilemaan.
  7. Ole aito ja avoin. Kanna messuasusi siten, että olet aidosti sinut sen kanssa. Osoita, että asiakas on sinulle tärkeä. Nyökkää ja hymyile heti, kun saat asiakkaaseen katsekontaktin. Ole oma itsesi. Minnan kommentit: Kanna messuasusi ylpeydellä, vaikka se olisi pinkki ja kireä. 😉
  8. Asenne auttaa. Hyvää osastotyöskentelyä leimaa hyväntuulisuus – sopiva sekoitus ammatillisuutta ja omaa persoonaa. Messuosastolla et voi olla huolestunut isä tai väsähtänyt tiiminvetäjä. Minnan kommentit: Enemmän kuin huolestuneita isiä, osastoilla näkee krapulaisia isiä (ja äitejä), mikä sekään ei noin niin kuin periaatteessa ole oikein hyvä juttu…
  9. Opi palautteesta. Pidä palautekokous pian messujen jälkeen. Käykää läpi onnistumiset ja kehityskohteet. Minnan kommentit: Listasta puuttuu kokonaan yrityksen liiketoiminnan kannalta messujen tärkein asia eli tavoitteenasetanta. Mitä messuilta halutaan saada? Tavoitteet voivat olla konkreettisia kuten 50 käyntikorttia/asiakaskontaktia päivässä. Tähän aiomme itse panostaa tänä vuonna. Palautekokouksessa on sitten hyvä käydä tavoitteet ja niiden toteutuminen läpi.

Mitäs mietitte? Vieläkö listasta puuttuu jotain ja millainen on sinun mielestäsi hyvä messuesittelijä?

Kategoriat: Ei kategoriaa | Avainsanoina | 2 kommenttia

Johda pomoasi

Luin lehdestä naisesta, joka istui pomonsa huoneessa ja kyseli, pitääkö hänen vielä kymmenen vuoden kuluttuakin tehdä samoja hommia kuin nyt. Todellisuudessa nainen halusi kysyä, eikö voisi saada ylennystä.

Nainen ei uskaltanut tunnustaa haluavansa ylennystä edes itselleen saati muille. Hän toivoi kuitenkin, että esimies olisi osannut lukea hänen ajatuksensa ja toteuttaa toiveensa.

Eräänä päivänä nainen sisuuntui ja päätti alkaa toimia toisin. Hän alkoi johtaa pomoaan. Vaikka ei saanutkaan haluamiaan kehuja tai ylennystä esimieheltään, hän muutti omaa käytöstään ja alkoi asettaa itseään pomonsa asemaan. Naisen ja esimiehen suhde muuttui rennomaksi ja asioiden hoitaminen helpottui.

Se, että ryhtyy itse toimimaan toisin on usein nopein tai jopa ainoa tapa muuttaa työelämäänsä. Vain omaan toimintaansa ja itseensä voi vaikuttaa. On turhaa jäädä odottamaan, että muut ympärillä muuttuisivat.

Hommahan ei suinkaan päde vain pomojen koulimiseen, vaan se toimii joka suuntaan. Kun auttaa esimiestään, alaistaan ja kollegaansa, saattaa huomata nopeasti, että se kantaa hedelmää. Autettavat alkavat tukea auttajaa takaisin.

Empatiasta on työpaikalla pelkkää hyötyä, vaikkei se aina helppoa ole. Olisi hyödyllistä yrittää asettua toisen asemaan ja pyrkiä näkemään asiat toisen kannalta. Se helpottaa omaa oloa, yhteistyötä muiden kanssa ja auttaa löytämään uusia ratkaisuja.

Vaikka otsikko kehotti johtamaan pomoa, voimme jokainen itse vaikuttaa siihen, miten asiat ja yhteistyö työpaikoilla sujuvat. Tässäkin asiassa jokainen on oman onnensa seppä. Aletaan johtaa toinen toisiamme, ohjataan auttamalla ja ottamalla huomioon.

Mitä mieltä olette, onko toisten – kenen tahansa johtaminen mahdollista omaa käytöstään muokkaamalla ja voiko siitä syntyä pysyvä muutos?

 

Innoitus juttuun: Olivia 6/14, Osaatko johtaa pomoasi?

Kategoriat: Ei kategoriaa | Avainsanoina , | 2 kommenttia

Kuinka kulkee, Dream Team?

Dream Team eli DT, kuten se on jo puheessa muokkaantunut kokoontui ensimmäisen kerran melkein puoli vuotta sitten. Nyt on aika kysellä, että kuinkas kulkee ja miltä näyttävät statistiikat?

Tilanne 21.5.2014

  • Ensimmäinen kokous: 11.12.2013
  • Jäsenten määrä (kpl): 7
  • Kokousten määrä (kpl): 8
  • Keskimääräinen kokouksen kestoaika (h): 2
  • Tehtäviä työlistalla (kpl): 42
  • Valmiiksi saadut tehtävät (kpl): 24

Siinä tilastot, mutta tärkeämpää on tarkastella, mitä lukujen taakse kätkeytyy. Analyysina voidaan todeta, että ryhmä on ollut aktiivinen ja kokoontunut useammin kuin kerran kuussa. Tavoitteena oli, että yksi kokous kestäisi tunnista kahteen, mutta kaksikin tuntia on käynyt lyhyeksi ryhmän päästyä vauhtiin. Olemme kuitenkin pitäneet maksimissaan kahden tunnin palaveriajasta kiinni.

Kokouspaikkoina on pyritty pitämään aina muuta kuin työpaikkaa. Olemme saaneet tutustua ryhmän jäsenten koteihin (tästä on aiheutunut hurja kilpavarustelu kahvileipien kesken ja olemme harkinneet omaa reseptikirjaa), erilaisiin lounaspaikkoihin ja viimeksi erään yhteistyökumppanimme tiloihin, joihin pääsimme pitämään kokousta.

Tavoitteemme vaihtuvasta puheenjohtajuudesta on toteutunut erinomaisesti. Voin vannoa, että puheenjohtajana toimiminen on kasvattanut ryhmän jäseniä oikein mukavasti. On silmiä avaavaa toimia roolissa, jossa ei yleensä ole ja laittaa itseään tuleen. Siinä oppii uutta ja katselemaan asioita eri kulmasta kuin normisti.

Sitten se tärkein eli tehtävät. Minulle henkilökohtaisesti on ollut yllätys, kuinka paljon työlistalla on tehtäviä, jotka liittyvät tiedottamiseen. Vaikka tiedän, että liian vähäinen tiedottaminen on yritysten helmasynti, silti se yllätti. Tiedotusta on lisätty ainakin kansainvälisistä projekteista, tuotekehityksestä ja asiakaspalautteesta, ja paljon on vielä listallakin: erilaisia yrityksen tavoitteita, ohjelmistoihin liittyvien projektien tila ja monia tulevaisuuden suunnitelmia. Ymmärrän oikein hyvin, että ihmisten työhön ja tulevaisuuteen liittyvät asiat kiinnostavat, joten avoimmuutta parannetaan edelleen jatkossa.

Alussa huolenaiheena oli, millaisia tehtäviä listalle tulee. Ovatko ne lampuvaihtoa vai uuden vision luomista koko yritykselle? Ja molempia löytyy. Tehtävinä on ollut yksittäisiä yhteydenottoja määrätyille henkilöille, sähköpostilla tai suullisesti tiedotettu asia ja toisaalta taas DT on vääntänyt läpi kokonaisen Ferroplania käsittelevän SWOT-analyysin (siihen meni 6-8 tuntia), suunnitellut uuden vision lanseerausta ja käynnistänyt ostojen kilpailutuksen. Listalla on vielä isoja juttuja, kuten työtyytyväisyys- ja motivaatiokartoitus, kilpailija-analyysi ja sisäistä ohjelmistokoulusta koko henkilökunnalle (jonka koulutuksen DT itse toteuttaa). Osa jälkimmäisistä on jo hyvässä vauhdissa. Pakko sanoa, että aikamoinen juttu.

Eräs uusiin toimintatapoihin liittyvä tehtävä oli ideoita muutamaa asiaa flocking-metodilla eli parveilemalla. Siinä tehtävän vastuullinen ottaa muutamaa henkilöä hihasta ja johtaa aiheen ideointia porukalla ilman ennakkovaroitusta. Ei palaveriaikaa, ei tuoleja ja kokouspullaa, vaan nopeaa ja äkkinäistä brainstormingia. Vielä parempaa on, jos pystyy parveilemaan sellaisten henkilöiden kanssa, joiden kanssa ei normipäivänä tee läheistä työtä. Koskaan ei tiedä, millainen uusi oivallus uusilla silmillä voidaan saada aikaan.

Ja sitten vielä yksi juttu ja tämä on minun henkilökohtainen viestini DT:lle ja samalla koko maailmalle. Pitäessämme kokousta yhteistyökumppanillamme ja juteltuani DT:stä eri tahojen kanssa viime aikoina, olen törmännyt erääseen kysymykseen. Se kuuluu: Eikö teillä ole tämän ryhmän lisäksi oikeaa johtoryhmää? Kysymys ei haittaa minua yhtään, se vain innostaa kertomaan ryhmästä lisää. Sen sijaan minua haittaa, jos ryhmämme kokee itsensä jonkun oikean johtoryhmän varjoksi. Lukekaa uudelleen alusta asti tämä kirjoitus ja miettikää vielä kerran, onko Dream Teamin olemassaoloa oikean johtoryhmän rinnalla syytä kyseenalaistaa?

Minä tiedän, että Dream Team on miljoona kertaa parempi kuin yksikään oikea johtoryhmä, ja tunne kasvaa koko ajan, kun homma etenee. Meidän ryhmämme on juuri se oikea johtoryhmä, jossa on juuri oikea kokoonpano. Minä tulen puolustamaan ryhmäämme ja sen jokaista jäsentä kuin verikoira hamaan loppuun saakka, jos sitä vaaditaan. Toivon samaa ylpeyttä jokaiselta ryhmän jäseneltä nyt ja tulevaisuudessa. Amen.

Ferroplan PROUDLY presents: Dream Team. Edessä alhaalla vas. työnjohtaja Petri Kuittinen ja markkinointipäällikkö Minna Patosalmi. Takana vas. senior designer Jarno Tyyskä, myyntipäällikkö Jari Mäkipää, projekti-insinööri Janne Penttilä, kokoonpanija Juha Johansén ja automaatioasentaja Sami Heikkilä.

Ferroplan PROUDLY presents: Dream Team. Edessä alhaalla vas. työnjohtaja Petri Kuittinen ja markkinointipäällikkö Minna Patosalmi. Takana vas. senior designer Jarno Tyyskä, myyntipäällikkö Jari Mäkipää, projekti-insinööri Janne Penttilä, kokoonpanija Juha Johansén ja automaatioasentaja Sami Heikkilä.

Kuva: Tarmo Valmela / Photodance Valmela

Kategoriat: Ei kategoriaa | Avainsanoina , | 4 kommenttia

Innostu vaan!

Pientä hypeä ilmassa taas, kun tuore FerroNews putkahti painosta viime viikon torstaina. Ja voi hitto, kun se on hieno, vaikka itse sanonkin! Sähköisen version pääset selaamaan tästä, mutta halutessasi postitan sinulle oman (henkisesti) hevosenhajuisen ja (oikeasti) luodinreikäisen kappaleen, jos viskaat sähköpostiini osoitetietosi: minna.patosalmi@ferroplan.fi

Lehden julkaisun kunniaksi tarjoilen tässä pääkirjoituksen, jonka sanomaa en kylliksi voi korostaa: Innostu vaan!

 

Yksi parhaista työhön liittyvistä tunteista on se, kun idea vie mennessään. Pääsee tilaan, jossa kalenterimerkinnät, kello ja nälkä eivät merkitse mitään. Tilaa voi kutsua myös innostumiseksi, joka ihan muutenkin kuuluu elämän parhaisiin fiiliksiin. Innostumisen tilassa saa aikaan, kaikki on mahdollista, eikä esteitä tai epätoivoa ole.

Innostus iski minuun, kun näin tämän lehden kannen ensimmäisen kerran, luodinreikineen päivineen. Tiesin, että tästä tulee hyvä, enkä malttanut millään odottaa valmista. Tässä se nyt vihdoin on, kymmenien tuntien kirjoitus- ja suunnittelutyön, hevosenlannanhajuisten jääkylmien kuvausten, haastatteluiden, tarkistusten ja uudelleentarkistusten jälkeen. Tiedän, että tulemme erottumaan joukosta jälleen kerran. Ja olen siitä ylpeä.

Pohdin, miten saisin muutkin teollisuudessa toimivat yritykset innostumaan erottautumisesta. Välillä jopa minut valtaa epätoivo ja maailmantuska. Mikseivät yritykset uskalla erottautua? Sitooko niiden käsiä ulkomainen emoyhtiö, puuttuvatko rohkeus ja ideat vai ovatko ne vain laiskoja?

Suomalaisen mielenlaadun tuntien yritykset eivät ole ainakaan laiskoja. Kyllä suomalaiset töitä osaavat paiskia ja tekevät sen, vaikkei aina olisi onni myötä. Ideoiden puutteen en usko senkään olevan ongelma. Olemmehan teknologian huipulla monella alalla. Ei meitä sisun tai ideoiden puutteesta voi haukkua, mutta mistä sitten?

Uskon, että ongelma piilee itsetunnossa. Siinä osassa suomalaista identiteettiä, joka lapsuudessaan on saanut kolhun. Keneltä kolhu on saatu, sitä on turha tässä pohtia, eli palataan ideaan. Kun uusi idea syntyy, seuraa innostus. Se, että sallii itsensä innostua ja lähteä viemään ideaa eteenpäin, vaatii hyvää itsetuntoa. Hyvä itsetunto ei tarkoita yltiöpositiivista kuvaa omista kyvyistä tai itsensä asettamista toisten yläpuolelle. Se tarkoittaa myönteistä realismia omia mahdollisuuksia ja rajoitteita kohtaan sekä riippumattomuutta muiden mielipiteistä. Hyvä itsetunto merkitsee kykyä sietää epäonnistumisia ja pettymyksiä. Se tarkoittaa luottamusta itseen ja omaan tekemiseen.

Ja siinä se. Hyvän itsetunnon määritelmä täyttää rohkean markkinoijan tunnusmerkit täydellisesti. (Myönnettäköön, että sissimarkkinoijan kuvitelmat omista ideoistaan eivät aina ole realistiset, mutta mitä siitä, realisteja on maailma pullollaan!)

Sinä siinä, joka luet tätä. Olet hyvä. Osaat. Pystyt. Uskalla innostua. Lupaan, et kadu.

Kategoriat: Ei kategoriaa | Avainsanoina , | Kommentit pois päältä artikkelissa Innostu vaan!

Sammakko nimeltä Suomi

Tänään ilmestyvän Yrittäjä-lehden kolumnia myös teille, olkaa hyvät:

Muistatko tarinan sammakoista kuumassa vedessä? Kerron sen joka tapauksessa. Otetaan kaksi sammakkoa. Toinen laitetaan mukavan lämpöiseen veteen, jota aletaan hiljalleen lämmittää. Toinen heitetään suoraan polttavan kuumaan veteen. Kuumaan veteen heitetetty sammakko pomppaa välittömästi pois ja pelastuu. Lämmittettävään veteen jäänyt sammakko ei edes huomaa ympäristönsä hiljalleen kuumenevan, mikä koituu sen kohtaloksi.

Suomelle lienee käynyt kuin kädenlämpöisessä vedessä lilluvalle sammakolle. Mukavassa ja riskittömässä ympäristössä tottuu tuttuun ja turvalliseen toimintatapaan, kunnes on liian myöhäistä. Olisi löydettävä ratkaisuja, joilla talous käännetään kasvuun ja poistutaan omalta mukavuusalueelta, vaikka riskinä olisikin näppien palaminen.

Eräs keino mukavanlämpöisestä vedestä poistumiseen ja uusien mahdollisuuksien hakemiseen on kansainvälistyminen. Myös valtakunnan korkeimmalta taholta viestitetään jatkuvasti, että pienten ja keskisuurten yritysten tulisi keskittyä enemmän vientiponnisteluihin. Pk-yrityksen maailmavalloitus ei kuitenkaan ole työtehtävissä sieltä helpoimmasta päästä.

Lähdimme itse perustamaan tyrtäryritystä Latviaan tammikuussa 2005. Sinisilmämme ovat sen jälkeen avautuneet monilla oppitunneilla. Erään parhaimmista opetuksista antoi ensimmäinen vuokraisäntämme, joka vuokratiloista neuvotellessamme lupasi hoitaa kaiken. Suunnitelmat hallin kunnostamiseksi oli tehty puolestamme. Myöhemmin selvisi, että hänen suunnitelmissaan oli kunnostaa tila kustannuksellamme ja savustaa meidät ulos vuokrankorotuksilla. Korotukset taas olivat kertaluokkaa 50 prosenttia. Tämän jälkeen alkoi vääntö sähkölaskuista. Naapuriyrityskin käytti sähköä meidän kustannuksellamme, eikä sähkömittaria päästy lukemaan. Sitten tontille vievä portti suljettiin. Portista kulkeaksemme meidän piti maksaa porttimaksua, joka nousi koko ajan. Muuten emme olisi päässeet töihin omaan halliimme. Portinvartija oli säännöllisesti sammuneena vahtikopissaan.

Paineet viennin käynnistämiseksi ovat suuret ja tilastojen perusteella tulevaisuuden työllistäjiä oletetaan olevan PK-yritykset. Vastoinkäymisten keskellä herääkin kysymys, onko Suomessa riittävästi kompetenssia vastata viennin ja kasvun haasteisiin nin laajamittaisesti kuin kansakuntamme elintason säilyttäminen vaatii. Mistä saada apua ja taloudellisia resursseja? Onko tuote valmis markkinoille? Onko se liian kallis? Onko tarpeeksi osaamista?

Vastaus löytyy asenteesta, taidosta ja tuurista. Ennakkoluuloton ja sitkeä yrittäjä vie yritystään pitkäjänteisesti kohti tavoitetta. Vaikka pitäisi istua latvialaisessa valtion konttorissa koko päivä jonottamassa yhtä leimaa paperiin. Omiin näkemyksiin ja intuitioon pitää luottaa. Tarkasti valikoidulla tuotteella, kohdealueen ominaispiirteet huomioon ottaen mahdollisuudet onnistumiseen kasvavat. Lisäksi erilaisten vienninedistämiseprojektien ja verkostojen hyödyntäminen nousevat tärkeään asemaan.

Reippaan koululaisen ikään ehtinyt tytäryrityksemme SIA Ferroplan työllistää kuusi henkilöä. Uusiin vuokratiloihin muutettiin pari vuotta sitten ja samalla toteutettiin merkittävä Latvian valtion tukema investointiprojekti laitekannan kasvattamiseksi. Kun tulee päivä, jolloin kaikki loksahtaa paikoilleen, muistaa, että se oli vaivan arvoista.

Kategoriat: Ei kategoriaa | Avainsanoina | 3 kommenttia

Suomi-Ruotsi -maaottelu Mallorcalla

Nyt menee aiheen vierestä, mutta on pakko kertoa teille kokemastani Suomi-Ruotsi -maaottelusta Mallorcalla. Kävimme mutkin saarella perheen kanssa pääsiäisenä.

(Lentokentästä vain sen verran, että mikään ei lämmitä jonottajan sydäntä niin kuin se, että takana seisoo joku. Edessä olevalla ihmismäärällä ei niinkään ole merkitystä).

Kielikylpy kohteessa

Vietimme viikon Alcudiassa noin kahdensadan ruotsalaisen kanssa. Suomalaisia porukassa oli parikymmentä ja kohtelimme toisiamme kuin saman leirin salaiset agentit. Kaikki suomalaiset tunnistivat toisensa, mutta koko viikkona ei tervehditty. Katseita vaihdettiin kohdatessa, että saatiin tietää omien joukkojen sijainti. Tuli tunne, että nuo turvaavat selustani, jos paha paikka tulee.

Matkasta muodostui ruotsin kielen kielikylpy. Koko hotellin henkilökunta puhui ruotsia, ohjelmat, tv, palvelu ja tekstimateriaalit olivat ruotsiksi. Altaalla kuuli vain ruotsia. Viikon lopulla huomasin ajattelevani ruotsiksi. Ei ehkä huono juttu (Nimim. Pidin lukiossa penaalin kyljessä tarraa “Ruotsinkieli vapaaehtoiseksi”). Myös meidän perheemme sotkettiin ruotsalaisiin. Ei sekään ehkä huono, kun katsoi viikon leukaan asti ulottuvia sääriä ja pitkiä vaaleita hiuksia. (Nimim. Todellakin mäyräkoira entisessä elämässä).

Turisti ja aurinkolasirusketus. All Invclusive-rannekkeen ainoa huono puoli oli se, ettei se sovi minkään vaatteen kanssa.

Turisti ja aurinkolasirusketus. All Inclusive-rannekkeen ainoa huono puoli on se, ettei se sovi minkään vaatteen kanssa.

Jumppaa med Gunilla

Voitte piirtää rastin seinään, koska meikäsissi oli raahannut lomalle mukaan juoksu- ja jumppavermeet. Ja se varsinainen rasti: Osallistuin hotellissa järjestetyille ohjatuille liikuntatunteille. Tunneille piti ilmoittautua etukäteen, laittaa nimensä ja kansallisuus listaan. Siellä oltiin sitten me, 15 Gunillaa ja Pernillaa från Sverige ja minä. Jumppa ohjattiin vain minun takiani englanniksi, muuten se olisi ollut ruotsiksi.

Olin valinnut ensimmäiseksi tunniksi LEGSolutionin, jossa siis keskitytään jalkojen lihaskunnon parantamiseen. Meikämimmi keskittyi loppuloman ajan istuutumiseen, koska tuolille ja pöntölle pystyi laskeutumaan vain suorilla käsivarsilla tukea ottaen. Mutta takaisin jumppasaliin (anteeksi, Fitness Studioon, kuten se oli nimetty). Tunnin alkaessa kyseltiin, kuka on se ainoa suomalainen? Ilmoittauduin reippaasti. Ohjaaja (ruotsalainen) sanoi, että suomalaiset ovat aina kovia tekemään töitä jumppatunneilla. Eräs ruotsalaisnainen heitti, että siinä sulle vähän paineita, mutta eihän se tiennyt kenelle huuteli. Tein päälle parit näyttävät venyttelyt vielä paremmaksi varmuudeksi.

Asettauduin salissa kahden ikänsä kuntoilleen (tai siltä ne näyttivät) naisen väliin. Molemmilla oli ilme, jonka voisin kuvitella olevan moottorisahamurhaajalla ennen viimeistä kohtaloniskua. Pelotti. Ja sitten jumpattiin. Minulta loppuivat voimat jaloista puolen välin paikkeilla, mutta arvatkaa kehtasiko antaa periksi pernilla-gunillameren keskellä. Päätin pomppia siinä, kunnes henki lähtee. Ja lähti se melkein. Tunnin jälkeen ohjaaja kysyi, oletteko OK? Minä nyökkäilin näkemieni valopilkkujen takaa sinne päin missä kuvittelin hänen olevan.

Pari päivää myöhemmin palasin salille. Kirvesmurhaaja-ystäväni olivat jälleen paikalla. Tunti sujui nyt paremmin ja lähtiessämme salilta juoksin portaat viidenteen kerrokseen, jossa huoneistomme sijaitsi, koska Pernilla tai Gunilla sattui kävelemään salilta perässäni. (Neljännen kerroksen kohdalla toivoin, että hänen kerroksensa tulisi jo kohta). Seuraavana aamuna menin jumppaan kolmannen kerran ja aamulla sain viimeisen voittoni. Paloittelijamurhaaja-kaveri tuli ennen tuntia vastaan hotellin aamiaisella siviilit päällä. Ja minä jumppavermeissä! Näin hänen katseensa, kun hän nanosekunnissa rekisteröi varustukseni ja tiesi, että olen menossa jumpalle. Ha haa, Suomi-Ruotsi 1-0!

Euroviisu ei pure pienokaisiin 

Suomen Päijät-Hämeestä tulevat lapset käyttäytyivät Espanjassa kuten olettaa voi. Ruotsin Euroviisubiisin tahdissa tanssivat ruotsalaislapset eivät saaneet heitä lämpenemään. Suomalaislapsen tunnistaa myös siitä, että he ovat ainoita, joilla on aina hattu päässä auringossa. Kuudentena lomapäivänä hidas hämäläinen 3-vuotias huikkasi ensimmäistä kertaa kerrossiivoojalle, että Hola! ja kotona kiitteli ruisleipäiltapaa toteamalla Thank you!

Suomituristi fiilistelee palmun alla.

Suomituristi fiilistelee palmun alla.

 

Back to the basics 

Mitä luulette, mitä tekee suomituristi ihan ensimmäisenä, kun palaa kotiin Epsanjan lämmöstä? Hän laittaa saunan päälle (siitä on puhuttu jo kolme viimeistä lomapäivää), syö iltapalaksi ruisleipää ja maitoa (herrajestas, miten hyvältä se voi maistua) ja tekee seuraavana päivänä lounaaksi kaurapuuroa mansikoilla ja mustikoilla höystettynä (osin myös pakon edessä, koska jääkaappi ammottaa loman jäljiltä tyhjyyttään). Lapset aloittavat limpparivieroituksen ja vanhemmat sangriavieroituksen.

Kohtalaisen näköinen aurigonlasku partsilta nähtynä. Kelpaa.

Kohtalaisen näköinen auringonlasku partsilta nähtynä. Kelpaa.

Otin lomalla kuvan varpaistani valkoisella hiekkarannalla (säästän teidät siltä) vain muistaakseni sen tunteen, kun upottaa ensimmäistä kertaa talvenvalkoiset kinttunsa hiekkaan ja antaa auringon lämmittää. Turistirusketus himmenee hiljalleen ja loputkin palaneet ihosuikaleet alkavat irrota vähitellen. Reissaaminen lämpöön on upeaa, mutta kyllä on upeaa myös tulla kotiin. Meren “tuoksun” jälkeen huomaa, miten raikasta kotoinen ulkoilma on. Ja on hyvä tulla kotiin, koska viikon jälkkäribufeen ahtamisen jälkeen lomasortsit alkoivat ikävästi kiristää hanurin kohdalta.

Loppuun on pakko mainita, että läheltä nähtynä pitkäkinttuiset olivat itse asiassa hiukan kulahtaneen näköisiä. 😉

Kategoriat: Ei kategoriaa | Avainsanoina | Kommentit pois päältä artikkelissa Suomi-Ruotsi -maaottelu Mallorcalla

Howdy Cowboy!

Tällä kertaa pääsette fiilistelemään vain kuvilla, koska uusi FerroNews ilmestyy aivan pian ja siellä ollaan tällaisissa tunnelmissa:

Sheriffi itse.

Sheriffi Itse.

Pakko jälleen kerran kiitellä omaa porukkaamme, joka kerta toisensa jälkeen lähtee mukaan näihin hullutuksiin. Lisäksi tsiljoonasti kiitos Design Kuminan Annalle, joka kursi tämänkin ihme idean upealla tavalla kasaan. 🙂

Lehdessä päästään hevoskylän uumeniin, tutustutaan Ferroplanin joukoissa ratsastaviin uusiin cowboyhin, kysellään, pelastavatko hevosenkikkareet maailman ja päästään Aavikkoseikkailulle Ferroplanille. Oho! Kuulostaa itsestänikin aika hurjalta. (Ja todella oudolta, hyvällä tavalla).

Jiiihaaaa! Kohta kädessänne on tuore FerroNews! Miltäs kuulostaa?

Kuva: Tarmo Valmela / Photodance Valmela

Kategoriat: Ei kategoriaa | Avainsanoina | Kommentit pois päältä artikkelissa Howdy Cowboy!

Kiitos blogi!

Jos joku ei vielä eilisestä facehypetyksestä sitä tajunnut, olin eilen Yle Radio Suomen suorassa radiolähetyksessä Matti Vanhasen kanssa aiheella Millä Suomi nousuun?Kun sain pyynnön tulla mukaan ohjelmaan, ensimmäinen ajatus oli, että onko niillä haastateltavista pulaa. Lopulta päädyin kuitenkin kiittelemään blogia.

Niinhän se usein menee, että yksi asia johtaa toiseen. Luulen, että tässäkin on kyse siitä. Aloitin tämän blogin kirjoittamisen kolme vuotta sitten toukokuussa ja siitä lähtien olen julkaissut artikkelin joka keskiviikko lomat poislukien.

Viime vuonna jaoin muutaman artikkelin Suomen Yrittäjille, mistä syystä sain kutsun bloggariksi yrittajat.fi-sivuston Yrittäjän ytimessä-blogiin. Tämän vuoden tammikuussa sain kutsun ministeri Jan Vapaavuoren tilaisuuteen, jossa oli lisäkseni 15 Suomen johtavaa yrittäjää ja yrityselämän vaikuttajaa keskustelemasta yritysten ja työpaikkojen tulevaisuudesta Suomessa. Seuraavaksi pääsin kolumnistiksi Yrittäjä-lehteen. Jossain tuolla välissä osallistuimme Pelastetaan duunit -ohjelmasarjaan radiossa.

Meikäläinen kuljeskelee edellemainituissa tilaisuuksissa kuin Liisa Ihmemaassa aina yhtä yllättyneenä siitä, että meidän on huomattu ja pyydetään moneen mukaan. Yrityksessämme on myös muita valtakunnan tasolla vaikuttamaan päässeitä henkilöitä ja uskon, että tämä on kaiken sen summa.

Yksi juttu kaiken kehuskelun keskellä on kuitenkin mielettömän tärkeä. Se, että te hyvät lukijat pysytte mukana joka viikko ja jaatte blogia eteenpäin. Se on se asia, jolla tämä pysyy hengissä jatkossakin. Joo kiitos blogi, mutta ennen kaikkea KIITOS LUKIJAT!

Vielä hetkeksi eilisiin tunnelmiin. Kun otetaan huomioon, että kyseessä oli radiolähetys, minulla meni yllättävän kauan miettiessä, mitä vaatteita laitan päälle ja miten hiukset. Pari minuuttia ennen suoran lähetyksen alkua jännitti niin, että teki mieli juosta karkuun.

Nyt jotain jännittää. Pari minuuttia suoran kähetyksen alkuun.

Nyt jotain jännittää. Pari minuuttia suoran lähetyksen alkuun.

Etukäteen olin harjoitellut poliitikkovastauksia, jos en sattuisi ymmärtään tai muistamaan kysymystä. Poliitikkovastaus on yleispätevä painavan mielipiteen oloinen puheenvuoro, jossa ei oikeastaan sanota mitään mistään.

Joku patsastelee studiossa.

Kiitos vielä toimittaja Teija Peltoniemelle hyvästä ohjelmasta ja Matti Vanhaselle hyvästä keskustelusta ja ylläolevan kuvan ottamisesta! 🙂

Ohjelman voitte kuunnella tästä!

Kategoriat: Ei kategoriaa | Avainsanoina | 2 kommenttia