Sähköpostiko kannattaa avata vasta kymmeneltä?

black iphone 5 on white surface

Mitä tapahtuu, kun avaat sähköpostisi?

Tästä pääset lukemaan alkuperäisen artikkelin, jossa kerrotaan miten välttää sähköpostin kiroukset. Tässä kuitenkin tiivistys aiheesta: koittaa aamu, sähköposteissa sinulta luultavasti kysytään, pyydetään tai vaaditaan jotain – vedät johtopäätökset ja ryhdyt toimimaan. Työaikasi kuluu reagointiin. Tämä voi johtaa siihen, että et voi itse kontrolloida sitä, miten työaikaasi käytät. Hallinnan tunteen puute aiheuttaa tunnetusti stressiä ja ylimääräistä kahvinjuontia.

Päivän aloitustavalla on suuri merkitys, sillä se vaikuttaa luonnollisesti koko loppupäivän kulkuun. Jos aloitat päiväsi reagoimalla kaikkeen sähköpostissa odottavaan, olet ison osan työpäivästä reaktiivisessa mielentilassa, jossa hallinta ajastasi ja huomiostasi on muilla.

Vireystila, mieliala ja tahdonvoima vaihtelee päivän mittaan. Jos olet aamupäivän tunteina, kannattaa tämä aikaikkuna käyttää tärkeimpien tai vaikeimpien töiden tekemiseen. Älä siis haaskaa parhaita työtunteja sähköpostiin, ellei se ole sinun tärkein työtehtäväsi. Sen sijaan, kokeile tätä menetelmää sähköpostisi käsittelyyn.

Mitä kannattaa tehdä sen sijaan?

Työpäivän voi aloittaa viiden minuutin päiväsuunnittelulla: katso kalenteriasi ja tehtävälistaasi ja mieti mitä sinun pitää tehdä tänään. Tämä yksinkertainen tapa virittää aivosi aktiiviseen tilaan, jossa päätät itse mikä on tärkeää ja miten käytät aikaasi. Tämän seurauksena on tunne siitä, että sait tärkeitä asioita aikaan sen sijaan, että olet juossut tulipaloja sammuttelemassa. Loppuun tiivistys: sähköposti, joka on odottanut koko yön, voi hyvin odottaa vielä tunnin tai kaksi lisää.

Kategoriat: Ei kategoriaa | Kommentit pois päältä artikkelissa Sähköpostiko kannattaa avata vasta kymmeneltä?

Mistä sinut tunnetaan?

The Smart Marketing Book -teoksessa esitellään bränditähti, josta voi pienellä muokkauksella tehdä brändihammaspyörän. Keskellä on asiakas, ja hammaspyörässä listataan asioita sekä ilmiöitä, joiden avulla yritys voi pohtia oman brändinsä rakentamista.

Hampaat ovat: tarkoitus, tieto, tarve, mielikuvat, referenssit ja varat, asiakas sijaitsee pyörän keskellä.

Näitä jokaista hammasta olisi sitten syytä pohtia, kun mielikuvaa lähdetään tietoisesti rakentamaan.

  • Tarkoitus = miksi yritys ja sen brändi on olemassa?
  • Tieto = fakta, jonka takia asiakas tietää tarvitsevansa yritystä.
  • Tarve = tilanne, jossa asiakas yhtäkkiä ymmärtää tarvitsevansa yritystä.
  • Mielikuvat ja referenssit = mitä mielikuvia ja tarinoita tulee mieleen, kun asiakas. ajattelee yritystä.
  • Pääoma = yrityksen ilme, sanat, tavat, kulttuuri, logo, vaatetus, tuoksu.

Kun jokaiseen kohtaan saa lisättyä jotain, alkaa haluttu yritysmielikuva välittyä väkisinkin maailmalle ja asiakkaille.

Kategoriat: Ei kategoriaa | Avainsanoina | Kommentit pois päältä artikkelissa Mistä sinut tunnetaan?

B2B-myynti vuonna 2021: Teamsissa ei tarvita maskia

person holding tool during daytime

HBR tarjoaa vinkkejä B2B-yrityksille, jotka etsivät uusia tapoja tehdä kauppaa pandemian edelleen vaikuttaessa maailmaan.  Myynti asiakkaille on siirtynyt etäyhteyden varaan, ja uusien asiakkaiden hankkiminen on hieman hankalaa. HBR listaa artikkelissaan muutaman neuvon, joilla myyjä pärjää muuttuneessa toimintaympäristössä.

  • Keskity nykyisten asiakkuuksien kasvattamiseen. Myyjät, joilla on vakiintunut asiakaskunta, käyttävät välillä suhteettomasti aikaa nykyisten asiakkaidensa parissa. Nykytilanne on kuitenkin otollinen sille, että myyjä voi rauhassa tutkailla nykyisiä asiakkuuksiaan etsien mahdollisuuksia laajentaa yhteistyötä ja kasvattaa myyntiä nykyiseen asiakasorganisaatioon. Jo aiemmin hankittu asiantuntemus, kokemus ja ajan myötä syntynyt luottamus helpottavat asiakkuuksien kasvattamista.
  • Seuraavat myyntikäytännöt ovat entistä tärkeämpiä virtuaalisemman myynnin maailmassa:
  • Keskity löydettävyyteen eikä vain uusien asiakkaiden löytämiseen. Jo ennen pandemiaa ostajat keräsivät paljon tietoa erilaisista ratkaisuista ja toimittajista internetistä ennen kuin ottivat yhteyttä potentiaaliseen myyjäorganisaatioon. Pandemia kiihdytti tätä kehitystä ja kasvatti myynnin ja markkinoinnin digitaalisen läsnäolon merkitystä. Keinoja digitaalisen läsnäolon lisäämisen ovat verkkosisältöjen analysointi ja jatkuva parantaminen, jotta sisältö vastaa potentiaalisen asiakkaan tarpeisiin. Muita strategioita ovat sisällön näkyvyyden parantaminen hakukoneoptimoinnilla sekä säännöllinen julkaiseminen sosiaalisessa mediassa.
  • Hyödynnä referenssejä, sillä niiden tehokkuutta ei voi alkuvaiheessa korvata millään muulla. Varsinkin nyt referenssi on tehokas työkalu uusasiakashankinnassa. Referenssin toimivat, koska ne siirtävät jo ansaitun luottamuksen nykyiseltä asiakkaalta potentiaaliselle asiakkaalle silmänräpäyksessä. Jo tehty työ on vastustamaton todiste organisaation kyvyistä.
  • Kunnollinen yhteydenpito, eli tee taustatyöt. Opi mahdollisimman paljon mahdollisista ostajista ja heidän liiketoiminnastaan. On osattava myös pohtia mikä on toiminut aiemmilla asiakkailla samankaltaisissa olosuhteissa, ja soveltaa näitä ideoita uuden liidin tarpeisiin. Tämä tarkoittaa kuuntelemista sekä nopeata ja asiantuntevaa vastaamista hankaliinkin kysymyksiin. Erottautua voi palvelulla ja osaamisella.
  • Lisää arvoa tuotteen myymiseen. Epävarmuuden lisääntyessä myyjien mahdollisuus kasvattaa arvoa omalla työllään kasvaa. Ostajat ovat haluavat tehdä viisaita päätöksiä ja ovat halukkaampia keskustelemaan myyjien kanssa, joilla on tarjota tuoreita oivalluksia sekä ratkaisuja juuri heidän ongelmiinsa. Tähän nivoutuvat aiemmat referenssit, koska myyjä pystyy ammentamaan tietoa aiemmista, samankaltaisista projekteista. Potentiaalinen asiakas kertoo mielellään haasteistaan lisää, koska huomaa saavansa niihin ratkaisuehdotuksia.
  • Vivuta nykyisiä ostajia ja päättäjiä löytääksesi uusia kontakteja tutun organisaation sisällä. Uusia asiakkaita hankkiessaan myyjät aloittavat usein luottamuksen rakentamisen yhden avainhenkilön kanssa. Kyseinen henkilö auttaa sitten myyjää muodostamaan yhteyden muihin päättäjiin koko organisaatiossa, jos kyseessä on isompi yritys. Suhdeverkoston kasvaessa myyjä saa kenties uusia oivalluksia asiakkaan tarpeista, kilpailijoista, ostoprosessista ja päätöksentekovallasta organisaatiossa.
Kategoriat: Ei kategoriaa | Kommentit pois päältä artikkelissa B2B-myynti vuonna 2021: Teamsissa ei tarvita maskia

W=widen your options

silhouette of road signage during golden hour

Päätöksenteko (työ)elämässä voi olla usein joko tai -hommaa, mutta jos haluaa vaihtelua, kannattaa kokeilla vaihtoehtojen laajentamista. Tässä muutama kikka päätöksentekoon Decisive-kirjasta.

Etsi muita vaihtoehtoja

Pelkästään vaihtoehtojen etsiminen voi auttaa. Vaihtoehtoja löytää pysähtymällä ja kysymällä: “Onko olemassa muita tapoja tehdä tämä?”

Suunnittele kysymys uudelleen

Myös kysymyksen uudelleen muotoilu voi auttaa. Jos kysyt “Investoinko/ostanko”, voit sen sijaan kysyä “Mikä on parasta käyttöä rahoille?”

Harkitse vaihtoehtoisia kustannuksia

Aina kun käytät rahaa, resurssia tai aikaa johonkin, et käytä sitä mihinkään muuhun.

Käytä katoavan vaihtoehdon testiä

Yksi tapa löytää uusia ideoita on tietoisesti kadottaa nykyiset vaihtoehdot: “Jos tämä ei olisi vaihtoehto, mitä tekisin?”

Käsittele monta vaihtoehtoa kerralla

Sen sijaan, että harkitsisit yhtä vaihtoehtoa kerrallaan, harkitse useita kerralla. Tässä esimerkkinä toimii viiden erilaisen logon analysointi ja valinta.

Jos pyydät suunnittelijaa antamaan sinulle 5 erilaista toteutusta yrityksen logosta, vieläpä niin että näet vaihtoehdot rinnakkain, voit tehdä ensimmäisen karsinnan välittömästi, sen sijaan että kommentoisit jokaista viittä vaihtoehtoa yksitellen.

Löydä ihmisiä, jotka ovat ratkaisseet ongelmasi

Jos kohtaat ongelman, löytyy maailmasta luultavasti joku, joka on kohdannut saman asian aiemmin ja tehnyt jonkin päätöksen. Nämä aiemmat kokemukset auttavat näkemään, mikä toimii ja mikä ei. Tämän takia on olemassa kirjoja, podcasteja ja koulutuksia.

Etsi samankaltaisuuksia muiden ongelmista

Jos suoraa esimerkkiä ei löydy, aina voi etsiä samankaltaista ongelmaa.  Et välttämättä löydä suoraa ratkaisua, mutta löydät hyviä ideoita ja vaihtoehtoja. Vaikka yrityksen omalta toimialalta ei löytyisi tiettyjä esimerkkejä, voit aina katsella muualle, kuten Henry Ford teki.

Kategoriat: Ei kategoriaa | Avainsanoina | Kommentit pois päältä artikkelissa W=widen your options

Ajasta, älä ole rimpula

This to do 1. Own today printed frame beside teal headset

Jos kuulut niihin ihmisiin, jotka liputtavat saapuvia sähköposteja urakalla ja lisäilevät itselleen tehtäviä päivittäin, voi punainen lippujono Outlookissa olla aikamoinen. Tekemättömien töiden lista saattaa kummitella myös epämääräisenä mielessä, koska et ole varma, mistä aloittaa tai koska olisi hyvä hetki hoitaa ne hommat. Ei muuta kuin listaa perkaamaan ja hommia ajastamaan.

  1. Aloita perkauksella. Jos löydät tehtäviä vuodelta 2019, jotka on hoidettu, niin kannattaa klikata se hoidetuksi. Lista lyhenee reippaasti, kun vanhat hommat klikkailee ensin pois.
  2. Päätä jokaiselle tehtävälle päivä, jolloin teet kyseisin homman ja lisää päivämäärä otsikkoon.
  3. Kun päivä on nyt selvillä, päätä vielä tehtävän suorittamiseen tarvittava ajankohta (ja mielellään kesto), ja lisää ne otsikkoon. Kannattaa muistaa, että aina tulee jotain, joten jos ajattelet jonkin asian hoituvan tunnissa, kannattanee sille varata esimerkiksi puolitoista tuntia.
  4. Muista ylläpitää, eli klikkaa tehdyt hommat pois muistilapuista.

Ajastuksen pointti on siinä, että tekemätön työ ei pyöri enää epämääräisenä mielessä, vaan sille on varattu hetki. Älä ole rimpula, vaan ajasta.

 

 

Kategoriat: Ei kategoriaa | Avainsanoina | Kommentit pois päältä artikkelissa Ajasta, älä ole rimpula

Juotko tänään aamukahvin vai et – ja onko sillä mitään väliä?

Me tiedämme, että jos ihmisellä on kaksi vaihtoehtoa, parasta verrataan toiseksi parhaaseen, ja näiden valintojen ero on vaihtoehtoiskustannus. Palkkaatko ammattilaisen vai teetkö itse? Juotko kahvin vai et? Tehdäänkö kaupat vai ei? Päätöksenteko helpottuu hieman.

Vaihtoehtoiskustannusta voi hahmottaa laajemmin kolmella lisäkysymyksellä:

  1. Mitä sitten?
  2. Verrattuna mihin?
  3. Minkä kustannuksella?

Usein keskitymme siihen, mitä jokin maksaa tänään. Suorat kustannukset on helppo nähdä ja laskea. “Tilaisuuslinssin” läpi katsominen ottaa luonnollisesti nämä suorat kustannukset huomioon, mutta epäsuoriakin kustannuksia voi pohtia edellä mainittujen kolmen lisäkysymyksen avulla. Epäsuorat kustannukset voidaan kyllä tiedostaa ja haarukoida, mutta niitä ei voi oikein mitata etukäteen.

Vaihtoehtoiskustannuksen tarkennukset menevät näin:

  • jos teet jotain, sillä on kustannus
  • jos et tee jotain, silläkin on kustannus
  • joka minuutti syntyy vääjäämättä kustannus, koska voisit juuri nyt olla tekemässä jotain muuta
  • ehkä tärkein: syntyy myös kustannus siitä, että et tee kerralla oikein.

Lopuksi: tunnetaan myös option paralysis, eli vaihtoehtohalvaus: ihan jokaista asiaa ei siis kannata pohtia vaihtoehtoiskustannusten kautta.

 

Kategoriat: Ei kategoriaa | Avainsanoina | Kommentit pois päältä artikkelissa Juotko tänään aamukahvin vai et – ja onko sillä mitään väliä?

Optimoi ne verkkosivut, ja muista pitää niitä myös yllä!

black red and white textile

Kaikki tietävät, että toimintaa kehitettäessä ensin katsastetaan missä mennään, sitten kehitetään tavoitteet, keinot, mittarit ja raportointi. Mitä kaiken tämän jälkeen? Muutama viikko sitten blogissa käsitetiin B2B-markkinointia, ja nyt katsotaan hieman syvemmälle aiheeseen. Tässä kolme napakkaa pointtia digitaalisesta maailmasta.

Optimoi nykyiset markkinoinnin osa-alueet. Kirjoita blogia säännöllisesti, varmista että verkkosivuiltasi löytyy selkeät yhteystiedot ja kehotukset toimintaan (tilaa uutiskirje, kysy lisätietoja) ja varmista että verkkosivujen rakenne toimii vierailijan näkökulmasta (jos et itse löydä heti tietoa, löytääkö vierailija).

Lisää verkkosivujen liikennettä. Optimoi verkkosivujen sisältöjä (tähän voi palkata asiantuntija-apua, tai opetella itse, tärkeintä on tehdä säännöllistä ja relevanttia sisältöä verkkosivuille), mieti millaisesta mainonnasta kananttaisi maksaa (some, sähköposti, hakukoneet, videot).

Myynnin ja markkinoinnin rajapinta tarvitsee kommunikaatiota. Kolme kirjainta: CRM. Ilman CRM:ää kyselet jatkuvasti yksittäisten liidien perään ja kokonaiskuvan muodostaminen vaatii excelien vierittelyä. CRM antaa mahdollisuuden suodattaa juuri sellaisia tilanneraportteja kuin tarvitset, edellyttäen että CRM-järjestelmää myös ylläpidetään säännöllisesti (esim: potentiaaliset asiakkaat, kotimaan kilpailijat, tietyllä vuosittaisella sumalla ostaneet, viimeksi 5 vuotta sitten ostaneet, tarjotut mutta hävityt jne). Tilannekuva tarkentuu sekä myynnin että markkinoinnin puolella.

Kategoriat: Ei kategoriaa | Avainsanoina , , | Kommentit pois päältä artikkelissa Optimoi ne verkkosivut, ja muista pitää niitä myös yllä!

Hyvät ideat talteen!

person holding light bulb

Organisaatiolla on olemassa ainakin neljä erilaista tapaa suhtautua uusiin ideoihin. Hyvä uutinen on, että suhtautumista uusiin ajatuksiin voi aina muuttaa, ja käytännöt ja kulttuuri elävät joka tapauksessa aina. On kuitenkin hyvä tiedostaa, että kulttuuri, joka tukee uusien ideoiden kehittelyä, vaatii hieman työstämistä ja ylläpitoa.. Tässä neljä erilaista tapaa suhtautua uusiin ajatuksiin!

  • Ideatoksinen kulttuuri: luovuus ei ole tervetullutta. Uudet ideat nähdään ärsyttävinä. Uusiin työtapoihin ja ajatuksiin suhtaudutaan välinpitämättömästi. Syntyy oravanpyörä: pessimismi vallitsee, johtuen negatiivisista kokemuksista, koska kukaan ei halua kuulla uusia ajatuksia.
  • Ideatuhlauksen kulttuuri: ideat ovat jokapäiväistä kauraa, eikä niitä ole syytä pohtia tai edistää sen enempää. Uusia ajatuksia pidetään yksinkertaisina, helppoina keksintöinä, eikä niitä käsitellä tai työstetä. Luovuus nähdään tuottavuuden täydellisenä vastakohtana. Tämä organisaatio ei käsittele uusia ideoita tehokkaasti tai järjestelmällisesti.
  • Ideaystävällinen kulttuuri: tämä kulttuuri toivottaa uudet ideat tervetulleiksi. Ihmiset tietävät, että heidän ajatuksiaan arvostetaan. He tutkailevat ideoita, ja heitä motivoi nähdä uusien ideoiden soveltamista käytäntöön.
  • Ideanälkäinen kulttuuri: ihmiset hakevat aktiivisesti uusia ideoita. He haluavat luoda merkitystä ja heitä ajaa uteliaisuus ja olettamuksien kyseenalaistaminen. Ihmiset ajattelevat, että heidän asiantuntemuksensa on vasta lähtökohta jollekin uudelle. He haluavat tuottaa uutta tietoa, sen sijaan että he käyttäisivät osaamistaan pitämään yllä jo vallitsevia hyviä käytäntöjä. Yksiöt ja verkostot toimivat ilman rajoja. Mahdottomuus nähdään motivoivana tekijänä.
Kategoriat: Ei kategoriaa | Avainsanoina , | Kommentit pois päältä artikkelissa Hyvät ideat talteen!

Kysy kolme kysymystä ihmiseltä, erotat uteliaan ongelmanratkaisijan heti!

man standing on mountain

Kuinka selvittää, onko ihmisellä ”ei rimpula” -asennetta? Tässä kolme kysymystä, joilla asia selviää.

  1. Kerro minulle itsestäsi, mutta niin, että et voi mainita mitään ansioluettelossasi olevaa?

Mistä puhut, jos et omista saavutuksistasi? Monet ihmiset puhuvat lopulta harrastuksista, kuten ruoasta, liikunnasta tai matkustamisesta. Tämä kysymys selvittää, sujuuko normaali vuorovaikutus. Toisaalta myös utelias ja avoin asenne selviää tällä kysymyksellä.

  1. Toinen on ajatuksia herättävä kysymys, joka selvittää, miten ihminen ajattelee, kun hän kohtaa ongelman. Kannattaa kysyä sellaisen, johon ei ole oikeaa vastausta, kuten: mikä maa tekee ensimmäisenä autolla ajamisesta laitonta? Ja milloin luulet sen tapahtuvan?

Näin vastaaja toivottavasti pohtii asiaa ääneen ennen vastaamista, eikä sano ensimmäistä mieleen tulevaa asiaa. Ainoa väärä vastaus on periaatteessa ”en tiedä”. Parhaat vastaukset menevät syvemmälle: ”jos näin tapahtuu, jokaisen myytävän auton on oltava itseajava”. Tämäkin kysymys testaa uteliaisuutta ja ajattelutaipumuksia.

  1. Kolmas on asiantuntijakysymys, esimerkiksi teknisellä alalla voisi kysyä näin: “arvioi omat tietosi alamme teknisestä kehityksestä asteikolla 1-10.” Jos vastaajaa vastaa yhdeksän tai kymmenen, on syytä pohtia hetki. Onko eri asia olla tekninen asiantuntija töissä, kuin ennustaa alan tulevia trendejä oman työuran ja saavutusten perusteella. Kukaan ei tiedä, mitä tapahtuu seuraavien 10 vuoden aikana tietyllä toimialalla.
Kategoriat: Ei kategoriaa | Avainsanoina | Kommentit pois päältä artikkelissa Kysy kolme kysymystä ihmiseltä, erotat uteliaan ongelmanratkaisijan heti!

Miten niitä B2B-ratkaisuja markkinoidaan?

close-up photography of black metal gears

 

 

 

 

 

 

 

Pieni kertaus markkinoinnin yhdestä peruskäsitteestä! 4P tarkoittaa seuraavaa (eli kaikki nämä tekijät vaikuttavat asiakkaan mielikuvaan yrityksestä ja tuotteesta):

  • product (tuote)
  • price (hinta)
  • promotion (promootio)
  • place (jakelu)

Kun puhutaan B2B-markkinoinnista, on syytä lisätä listaan vielä 3 p:tä. On hieman eri asia markkinoida toiselle yritykselle kuin kuluttajalle, joten tarvitaan vielä muutama P lisää:

  • people (ihmiset)
  • process (prosessit)
  • physical evidence (fyysinen ympäristö)

People

Kuluttajatuotteiden myynnissä markkinoijien ei yleensä tarvitse miettiä, kuka myy kuluttajalle hänen tuotettaan: esimerkiksi kolatölkki ei tarvitse nimettyä vastuumyyjää, loppuasiakas ostaa, jos mieli tekee.

B2B-markkinoijien on kuitenkin todistettava, että yritys tarjoaa juuri oikean ratkaisun ongelmaan. Osaavat myyjät ­­eli ne ihmiset ovat välttämättömiä, kun luottamusta rakennetaan ja investointipäätöksen syntymiseen halutaan vaikuttaa. Osaava ihminen on siis kävelevä markkinointiesite.

Process

Kun B2B-markkinointiin on lisätty ihmiset-elementti, ostoprosessista tulee tarjouksesi keskeinen myyntargumentti. Sujuva prosessi nimittäin kertoo koko organisaation osaamisesta ja saattaa olla avainasemassa asiakkaalle lisäarvoa tuotettaessa.

Koska B2B-ratkaisut, ovat usein räätälöityjä, tulee toimitusprosessista elintärkeä, koska se erottaa sinut kilpailijoista. Voisi jopa sanoa, että prosessit, kuten suunnittelu, tuotanto ja myynti sekä huollot ovat osa kokonaisratkaisua. Hyvä ratkaisu ilman toimivaa prosessia ei välttämättä riitä asiakkaalle. Eli: toimivat, selkeät prosessit ovat hyvää markkinointia.

Physical Evidence

B2B-markkinoinnissa painotetaan paljon luottamuksen aktiivista rakentamista. Tämä tapahtuu esimerkiksi erilaisilla aineellisilla ja aineettomilla tavoilla.

Niinkin jokapäiväinen asia kuin toimisto on yksi tekijä, joka vaikuttaa potentiaalisten sekä nykyisten asiakkaiden mielikuviin yrityksestäsi. B2B-myyntiin liittyy usein ​kokouksia (vuonna 2020 tosin enimmäkseen etänä toteutettavia): siksi on erittäin tärkeää, että fyysinen ympäristö on kunnossa, tehdaskierros, myyntidemot, ja kahvitarjoilu neukkarissa ovat kaikki hetkiä vakuuttaa asiakas.

Kun otetaan huomioon, että B2B-maailmassa tarjotut ratkaisut vaihtelevat – etenkin kun tarjotaan räätälöityä palvelua – suosittelut ja referenssit ovat mainioita työkaluja luottamuksen rakentamiseen. Kun tavallinen kuluttaja ostaa kolatölkin, hän tietää mitä saa, ja luottamusta ei tarvitse rakentaa. Yritystason liiketoimet ja investoinnit taas sisältävät aina jossain määrin riskejä, ja  investointipäätös edellyttävää luottamusta ennen kaupan syntyä. Eli: toimistosta ja neuvottelutilanteesta kannattaa tehdä omannäköinen ja referenssien perään kannattaa kysellä säännöllisesti.

Kategoriat: Ei kategoriaa | Avainsanoina , | Kommentit pois päältä artikkelissa Miten niitä B2B-ratkaisuja markkinoidaan?