Teollisuusalueen kesä

Nyt on kesä, koska kalenterissa lukee niin. Ihan sama mitä mittari näyttää, tai vaikka sataisi rakeita kerran päivässä. Kesä tulee myös teollisuusalueelle, vaikka sitä ei huomaa ennen kuin laskeutuu muurahaisen tasolle.

Kesä kaikilla. Myös kuormalavalla.

 

 

Vaikka läpi harmaan kiven. Tai asvaltin ja sokkelin.

 

Hmm.. tuo palkkien vihreä sävy korostaa hyvin terälehtiäni.

 

Kuvat nappasin eräänä kesäkuun lopun tavallisena päivänä teollisuustontin reunamilla rämpien. Autojen ajaessa ohi esitin puhuvani puhelimeen, jolla kuvasin jos jonkinmoista horsmaa ja lupiinia. Koneella kuvia katsellessani ajattelin, että tästä lähtien yrityksemme viralliset kuvat voisivatkin olla tällaisia:

"Ferroplan Oy:n toimitilat sijaitsevat Sampolan teollisuusalueella, kukkakedon takana".

 

Tuotteista kerrottaisiin näin:

 

"Tuotteemme ovat esimerkiksi erilaisia rullakuljettimia teollisuuden tarpeisiin".

 

 

Paitsi luonto, myös ihmiset virittävät itsensä ja varusteensa kesäkuosiin.   

Tämä on varma kesän merkki.

 

Satoi tai paistoi. Lasit tekevät kesän.

 

 

Nyt on tullut se hetki, jolloin bloggari vetäytyy lataamaan sanaista akkuaan ja toivottaa tuhannesti rentouttavaa ja aurinkoista kesää kaikille lukijoille! Blogi huilaa heinäkuun ja palaa näppikselle, kun sadonkorjuun aika alkaa olla käsillä.

 
 

 

Kategoriat: Ei kategoriaa | Avainsanoina | 7 kommenttia

Ystävämme Aasiasta

Jätteenkäsittelylaitoksen rakentaminen Vietnamiin vaatii muutakin kuin tehtaansuunnittelu- ja koneenrakennustaitoja. 14 henkilön delegaatio Vietnamista vieraili Suomessa ja Ferroplanilla toissa viikolla.

 

Toimistokin sonnustautui vieraita varten.

 

Seurue lensi Vietnamista Wieniin ja sieltä Helsinkiin. Tämän jälkeen delegaatio vieraili Espoossa, Lahdessa, Orimattilassa ja Turussa, josta matka jatkui laivalla Tukholmaan ja sieltä edelleen lentäen Pariisiin. Tämän jälkeen alkoi kotimatka kohti Vietnamia ja Saigonia. Vieraille oli suunniteltu aikataulu ja ohjelma lähes minuuttitasolla: päivittäiset ruokailut menuineen, kiertoajelut eri kaupungeissa, tehdasvierailut, ministeriövierailu ja tietenkin normit hotellit ja muut.

 

Aulassa vieraita odotti tervetulotoivotus tutulla kielellä.

 

Viikon kuluessa aasialainen mielenmaisema alkoi tulla tutuksi: lähes päivittäin muutimme jotakin aikataulua, suunnitelmaa tai ainakin ruokapaikkaa. Länsimainen ruoka ei aina herättänyt vieraissa suurta innostusta (paitsi poro) ja kiinalaiset ravintolat olivat kovassa huudossa. Ravintolassa syödessämme vietnamilaiset nostivat ensimmäisenä pöytään kotoa tuodut, kuivatut chilipalot ja chilijauheet, joiden keralla siianmätimousse ja jopa pottumuusi menivät alas. Peruna on Vietnamissa köyhien ruokaa, joten suomalaisten kymmenet pottuvariaatiot eivät saavuttaneet suurta suosiota. Riisiä tilasimme kerran, mutta sekin on vääränlaista, irtonaista pitkää riisiä.

 

Lounaalla Suomenlinnassa.

  

Kyselimme vierailta käsityksiä suomalaisista. Ensimmäinen mieleen tullut asia oli Jari Litmanen. Vietnamilaisten käsityksen mukaan suomalaiset nukkuvat paljon. Tämä johtunee pitkästä ja kylmästä talvesta, jolloin he ajattelivat meidän olevan vähän kuin talviunilla. Samaan hengenvetoon vieraat ihmettelivät, miksi syntyvyys on Suomessa kuitenkin niin alhainen.

Eroja maidemme ja niiden kansalaisten välillä tuntui olevan. Suomenlinnassa vieraillessamme sää oli epävakainen. Minä olin varustautunut kolmella paidalla ja kaulaliinalla. Vietnamilaiset eivät olleet kuvitelleet, että Suomessa olisi kesälläkin koleaa. Kun aurinko sitten iltapäivällä näyttäytyi, minä hyppäsin heti aurinkoon ja käänsin kasvoni lämpöä kohti; jokainen lyhytkin vilahdus auringosta on saatava talteen. Vieraamme taas kotona kuumaan kyllästyneinä valitsivat heti puiden varjon ja pysyivät poissa auringosta.

 

Suomenlinnan maisemissa.

  

Yhtäläisyyksiäkin löytyy. Eräs delegaation jäsen sanoi, että vietnamilaisia ja suomalaisia yhdistää ymmärrys siitä, millaista on asua suurvallan, ison maan naapurissa. Pieni Suomi Venäjän kyljessä muistuttaa paljon – niin maantieteellisesti kuin historiallisestikin Vietnamia Kiinan rajanaapurina.

 

 

Toimitusjohtajat Pentti Patosalmi (Ferroplan Oy) ja Nguyen Van Thien (Biwase Ltd.) tehdaskierroksella Ferroplanilla Orimattilassa.

 

 

Vieraat muistivat ferroplanilaisia upeilla lahjoilla.

 

 

Lahjoja kaukomailta.

 

Siinä se: vaikka tavat ja kulttuuri eroaisivat toisistaan kuin yö ja päivä, ihmisiä eri puolilla maailmaa yhdistävät ajatukset ja yhteiset kokemukset. Minä tiedän nyt, että minulla on Vietnamissa ystäviä, joiden luokse olen tervetullut. Kiitos vierailusta – Cảm ơn! Toivottavasti näemme vielä!

 

Kategoriat: Ei kategoriaa | Avainsanoina | Kommentit pois päältä artikkelissa Ystävämme Aasiasta

Tehdäänkö heti…

…vai tehdäänkö tietotekniikalla? Siihen tiivistyvät päivän fiilikset aika hyvin. Vietnamin kuulumiset jäävät ensi viikkoon, mutta kerronkin sen sijaan päivän tapahtumista.

Olin valmistellut Vietnamin blogijutun kuvineen hyvissä ajoin maanantaina ja julkaisin sen suunnitelmien mukaan tänään. Pian sain viestin ystävältä (kiitos S): linkki ei toimi. En ymmärtänyt mistä oli kyse, koska kaikki ferroplanilaiset pystyivät artikkelin lukemaan ja kännykälläkin se pelitti. Kun kävin poissa toimistolta, kännykällä ei enää nähnytkään artikkelia.

Lähetin paniikissa monta viestiä henkilölle, joka on auttanut minua kaikissa blogiongelmissa (kiitos P). Vihdoin selvisi, että meillä tehdyn operaattorimuutoksen takia ferroplanilaisten kotisivut olivat ihan omalla, eri palvelimella kuin muun maailman. Tämän takia minulla eivät näkyneet töissä myöskään kymmenet spämmiviestit, jotka olivat pommittaneet blogia pitkästä aikaa. Ei kovin kätevää.

Ongelman syy selvisi, mutta ei poistunut. Meidän oma atk-gurumme, joka on auttanut minua lukuisissa tyhmissä kysymyksissäni (kiitos J) on lomalla, joten saan apua tähän vasta ensi viikon alussa. Siihen asti pärjäillään näin: ilmoitelkaa minulle sähköpostilla, jos jotain omituista tapahtuu.

Toiminnanohjausjärjestelmämme ylläpitäjä, joka on auttanut monissa kotisivuasioissa (kiitos toinen P) totesi minulle, että kyllä tietokoneasiat ovat loppujen lopuksi todella loogisia, jos vertaa nais… siis ihmisiin.

Aurinkoista juhannusta kaikille!

Kategoriat: Ei kategoriaa | 1 kommentti

Sydämen asialla

Terveisiä yrityksemme kuntoprojektista!

Ensin oli tämä.

 

 

Ja sitten tämä.

  

Ai mitenkö kuntoprojekti, suunnistuskartta ja sydänkäyrä liittyvät toisiinsa? Minäpä kerron.

Yrityksemme viime kesänä alkanut kuntoprojekti on sisältänyt erilaisten lajien kokeilua ja viime viikolla oli suunnistuksen vuoro. Pääsimme muutaman miljoonan hyttysen kanssa ihailemaan Tallukan kauniita metsämaisemia. Meikäläinen oli kärsinyt pari viikkoa kesälentsusta, mutta koska tyyliini kuuluu kaatua saappaat jalassa, periksi ei voinut antaa ennen kuin kaikki valko-oranssit tolpat oli bongattu.

Suunnistuksen jälkeen molemmat jalkani alkoivat krampata ja sydän veti volttia 120 lasissa. Näytin varmaan aika valentinkonoselta, kun eräs herrasmies sattui paikalle. Hän tarjosi suolaa ja vichyä ja ohjasi lepäämään. Kävi ilmi, että tämä henkilö oli Tallukka-yhtiöiden johtaja Kalevi Gran. Meikäreiska otti lepiä aika huonossa hapessa ravintolan sohvalla (kyllä, ihan selvinpäin), joten Kalevi soitti tuttuun lääkärikeskukseen, jossa luvattiin ottaa minut vastaan, vaikka kello oli puoli kahdeksan illalla.

Kalevi ajoi minut lääkärikeskukseen, jossa minulta otettiin sydänkäyrä. Diagnoosi: nestehukasta johtuva pulssin vaihtelu. Ei siis mitään, mikä ei nesteitä nauttimalla ja levolla menisi ohi. Vähän hävetti, koska tähän tilanteeseen päädyttiin yhden tunnin juoksemisella metsässä. Alemmuustilani oli täydellinen, kun minua hoitanut henkilö kertoi olevansa maratoonari.

Tutkimusten ajan Kalevi odotti minua odotushuoneessa ja vei tietenkin takaisin Tallukkaan syömään. Paluumatkalla totesin, ettei kai palvelulta juuri tämän enempää voi toivoa. Kalevi käski soittaa, jos alkaisi taas heikottaa.

Tarinan opetus: Toki se, ettei huono- ja puolikuntoisena pitäisi lähteä kuntoilemaan ilman kunnon tankkausta. Mutta ennen kaikkea se, että palvelua, joka tulee suoraan sydämestä ei koskaan unohda.

Kategoriat: Ei kategoriaa | Avainsanoina | 4 kommenttia

Ruottalaisten völjyyn

”P.S. Onnea uudelle autolle, vaikka kyllä se vähän kirvelee”, luki vuosia sitten naapurien vanhemmilleni lähettämässä joulukortissa. Ihan samat fiilikset on ruotsalaisten viisuvoitosta. Lisää kirvelyä haavoihini sain, kun luin Ruotsin muotialan analyysin Suomalais-ruotsalaisen kauppakamarin tuoreesta lehdestä.

Muotialaa on tietenkin vähän kyseenalaista käsitellä teollisuusblogissa, mutta mielestäni on lähdettävä Itämerta edemmäs kalaan. On täysin käsittämätöntä, kuinka loistavia brändääjiä ruotsalaiset ovat. Tärkein tekijä menestykseen on se, että kaupalliset komponentit on osattu yhdistää designiin. Lisäksi yhtiöiden johdossa ei ole ollut suunnittelija yksin, vaan liiketoimintaa johtamassa on ollut ammattitaitoista väkeä, jotka ovat yhteistyössä luoneet vahvan brändin tarinoineen. Jos vaatesuunnittelija ei voi ohittaa kaupallisia tavoitteita, ei niitä saisi ohittaa teollisuudessakaan.

Ruotsissa on oivallettu, miten designin ja tavaramerkin yhdistelmällä luodaan lisäarvoa. Menestyjät ovat kaikki erinomaisia brändinrakentajia ja esimerkinomaisia markkinoinnissaan, vaikka eivät käytä tavanomaisia ja kalliita mainoskampanjoita. Lisäksi ruotsalaiset käyttävät suhteita saadakseen luomuksensa julkkisten käyttöön ja siten näkyvyyttä mediassa. Ja ilman häpeää ja pelkoa siitä, että joku tulee kateelliseksi.

Yhteenveto, jota voi soveltaa kaikille toimialoille:

  1. Kaupallisuus on kaupankäynnin edellytys. Tuotteet on tehty myytäviksi, eikä teknisten yksityiskohtien esittelemistä varten.
  2. Johtajat ovat ammattijohtajia, joiden tehtävä on kehittää liiketoimintaa. Yritysten hallituksiin pitäisi saada ulkopuolisia henkilöitä näkemystä tuomaan.
  3. Lisäarvon luominen. On löydettävä uusia tapoja ”paketoida” tuote palveluksi. Tarinat ovat hyvä keino.
  4. Sissimarkkinointi. Halpaa ja tehokasta, kun vaan uskaltaa.
  5. Suhteet käyttöön. Tätä ei voi korostaa liikaa. On otettava rohkeampi ote suhteiden etsimiseen ja hyödyntämiseen.

Lopuksi ote lehden Huumori-sivulta, jossa Kalle Isokallio kirjoittaa:

…”Jossain tapauksissa ruotsalaiset keksivät uuden tuotteen palaamalla vanhaan, kuten Ikea. Eihän siinä ole mitään uutta, että huonekalut kasataan itse. Hieman pitemmälle kun mennään taaksepäin, ne veistettiinkin itse. Mahtavinta Ikean liikeideassa on se, että firman suurimmat markkinat ovat teollistuneissa länsimaissa. Siis niissä, joissa on korkein palkkataso. Maailman kovapalkkaisimmat kansat kokoavat itse huonekalunsa, kun taas matalamman palkan maissa sohvan saa kaupasta valmiiksi koottuna. En ymmärrä, mutta ihailen.

Suomalaisten suhtautumista huonekalujen valmistamiseen puolestaan kuvaa vanha tarina, jossa lastu purossa sai aikaan sen, että ukko lähti oitis puronpenkalta kirves kädessä ylävirtaan tutkimaan, ettei kai minun puroni varrella joku vain veistele itselleen keittiön tuolia.”

Urheilun eroista kansojemme välillä Isokallio kirjoittaa näin:

…”Vasta kun hiihdoissa siirryttiin väliaikalähdöistä yhteislähtöihin, ruotsalaiset alkoivat pärjätä. Ovat sen verran seurallisempia, että tykkäävät lykkiä ryhmässä. Suomalaiset hiihtelisivät edelleenkin mieluummin omin nokkineen. Seurallisemmin hiihdetään korkeintaan viesteissä, siinä kun ei tarvitse jutella omankaan joukkueen jäsenille. Riittää kun läimäyttää mykkänä lapasella selkään.”

 

Lähde: FinSve magazine Kevät 2012

Kategoriat: Ei kategoriaa | Avainsanoina | 4 kommenttia

James Bond meets Ferroplan

Tästä se ajatus sitten lähti: Miss Moneypenny-työpaikkailmoituksesta, jolla haimme palvelukseemme toimistosihteeriä viime syksynä. Palaute ilmoituksesta oli niin hyvää, että teema löysi tiensä asiakaslehden sivuille asti.

Kun teema oli valittu, ideoita syntyi sata minuutissa. Suurin haaste oli kääntää ajatusmaailma niin, ettei juttujen kärkenä ollut teknisen tiedon korostaminen, vaan kiinnostuksen herättävä ulkoasu sekä lyhyet ja ytimekkäät tekstit.

Kuvia metsästettiin aina Vietnamista ja Latviasta saakka, juttuja kirjoitettiin hiki päässä ja kirjoitusvirheitä kyylättiin sen sata kertaa. Lopulta postissa saapui ensimmäinen vedos painosta. Järkytys valtasi mielen, kun Ferroplanin-punainen oli muuttunut porkkananpunaiseksi ja otsikoiden fontit olivat sikin sokin. Päätimme pyytää tarjouksen toisesta painosta. Myös ensimmäiselle painolle annettiin mahdollisuus korjata vedos, mutta sitä ei koskaan kuulunut. Valitettavasti sen painon peli on meidän osalta pelattu.

Uusi vedos saapui nopeasti ja lehden vastaanottajat valittiin tarkasti myynnin porukan kanssa. Sitten alkoi armoton osoitetarrojen liimaus ja lehtien kärräys postiin. Koko homman kruunasi pari päivää myöhemmin sähköpostilla saapunut viesti:

 

Hei Minna!

Lehti tuli ja saatte siitä täydet pisteet. Persoonallinen ja rohkea, aivan kuten tekijänsäkin. Muut asiakaslehdet laitan aina suoraan roskiin, mutta tämänhän olisin katsonut vaikkei tuttuja oltaisikaan.

 

 Ja tässä se nyt on: FerroNews 2012, vauhtia ja etenkin vaarallisia tilanteita.

Kaikenlaista palautetta otan vastaan edelleen erittäin mielelläni!

 

P.S. Äänestä suosikki-Bondiasi Facebook-sivuillamme; voit voittaa yllärin!

Kategoriat: Ei kategoriaa | Avainsanoina , | 1 kommentti

Mammutin muisti

Tapahtui kymmenen vuotta sitten: Ostin kodinkoneliikkeestä tulostimen. Kyselin myyjältä neuvoja varmistaakseni sopivuuden tietokoneeseeni. Asiantuntevan oloinen myyjä varmisti, että tulostimessa oli oikeanlainen liitiin.

Raahasin tulostimen muiden matkatavaroiden ohella junalla Vaasaan. Tuskallisen matkan päätteeksi saisin opiskelijakämppääni oman tulostimen! Järkytys oli melkoinen, kun tulostin ei sopinutkaan tietokoneeseen. Alkoi yhtä hikinen paluumatka mukana tulostin, joka ei edes mahtunut junan tavarahyllylle.

Palasin kodinkoneliikkeeseen jo melko kypsänä raahaamaan uudeksi ulokkeekseni muodostunutta tulostinta. Ajatuksena oli palauttaa tulostin ja ostaa tilalle uusi. Myyjä (ei sama kuin viimeksi) tuli luokseni ja selitin asian hänelle: Oli neuvottu ostamaan tämä tulostin, mutta se ei sopinutkaan. Myyjä iski minua päähän henkisellä metrin halolla sanomalla, että puhun täyttä potaskaa; heidän myyjänsä ei olisi koskaan antanut tuollaisia neuvoja. Heitti vielä sangolla vettä kiukaalle toteamalla, että palautus ei ole mahdollinen ja infotiskiltä ulosmennessä voi hakea hyvitykseksi lahjakortin heidän liikkeeseensä.

Jos norsulla on pitkä muisti, meikäläinen on epäilemättä ollut entisessä elämässään mammutti. Kävelin ulos liikkeestä lahjakortin kanssa, annoin sen ensimmäiselle tutulle ja vannoin, vannoin, etten koskaan enää astu jalallanikaan liikkeeseen. Lupaus on pitänyt. Lisäksi kirjoitin aiheesta koulussa seminaarityön ja olen parhaani mukaan kertonut kaikille tuttavilleni kokemastani vääryydestä.

Tutkimusten mukaan 90% erittäin hyvää palvelua saaneista on kertonut siitä eteenpäin. Erittäin hyvästä palvelusta kerrotaan noin kuudelle ystävälle. 93% erittäin huonoa palvelua saaneista on kertonut siitä eteenpäin. Erittäin huonosta palvelusta kerrotaan noin kahdeksalle ystävälle.

P.S. Se nyt vaan on tyhmää…

 

Tutkimuslähde: Taloustutkimus Oy: Suosittelun vaikutus ostopäätöksiin paikallispalvelun valinnassa, Fonectan asiakaslehti 1/2012.

Kategoriat: Ei kategoriaa | Avainsanoina , | 10 kommenttia

Kullanarvoinen kahvitauko

Yritysten edustajat ramppaavat erilaisissa koulutuksissa päivätolkulla vuosittain. Vaikka koulutuksen aiheena olisi kuinka kiinnostava alvin kolmikantakauppa, koulutuksesta on mahdollista saada irti paljon enemmän kuin kalvosulkeisten ensimmäinen sivu antaa ymmärtää.

  1. Kahvitauko. Kahvitauko on koulutuksen tärkein osa. Tauon aikana verkostoidutaan muiden seminaarivieraiden kanssa ja vaihdetaan käyntikortteja. Kaikki seuraavat kohdat tähtäävät kahvitauon hyödyntämisen maksimointiin.
  2. Paikka. Saavu koulutuspaikalle ajoissa, että pääset valitsemaan eturivin paikan. Tällä viestität aktiivisuudestasi kouluttajalle ja muille koulutukseen saapuneille.
  3. Kysy. Valmistele pari nasevaa kysymystä tai kommenttia aiheeseen liittyen. Kun tulee aika esittää kysymyksiä, heitä omasi ensimmäisenä. Eturivin paikalta esitetty ensimmäinen kysymys saa sinut jäämään kaikkien mieleen. Muista kysymysten laatu!
  4. Saavu yksin. Lähde koulutukseen yksin, älä turvaudu kollegaan, esimieheen tai alaiseen. Yksin olet paljon helpommin lähestyttävä kuin porukassa ja aktivoidut myös itse etsimään juttuseuraa.
  5. Verkostoidu! Puhelimeen tulleet viestit ehdit purkaa muulloin kuin kullanarvoisella kahvitauolla. Koskaan et tiedä, milloin tulee tilaisuus vetää ”Hei, mehän ollaan oltu samassa koulutuksessa” –kortti esiin. Viisas hyödyntää kaikki suhteet.

Sopikaa yrityksessänne, että jokainen koulutuksessa kävijä tekee muistiinpanoista tai koulutusmateriaalista omin kätösin yhteenvedon, jonka voi esitellä sopiville henkilöille. Tällöin opittu asia tulee kerrattua tuoreeltaan. Tämän jälkeen ota käyttöön yksi koulutuksessa oppimasi asia. Näin tehtävälista ei kasva ahdistavaksi ja tulee tehtyä edes jotain. Hyviä koulutuspäiviä!

P.S. Muista ottaa tarpeeksi käyntikortteja mukaan!

Kategoriat: Ei kategoriaa | Avainsanoina | Kommentit pois päältä artikkelissa Kullanarvoinen kahvitauko

Kalvosulkeisten kuolema

Jokainen tietää sen tunteen, kun juuri ennen esityksen alkua luennoitsijan PowerPoint-esityksen vasemmassa alareunassa vilahtaa teksti Slide 1 of 57. Tuska valtaa mielen, keho valuu penkinselkämystä myöten lattiaa kohti.

Epätoivon tunnelma kruunautuu, kun esiintyjä ilmoittaa, että juttua on niin paljon, että menee varmaan yliajalle. Lisäksi ensimmäisen kalvon kohdalla hän sanoo kolmeen kertaan kertovansa siitä ja siitä aiheesta myöhemmin LISÄÄ.

Kalvosulkeiset ovat alkaneet.

Kukaan ei ansaitse 57 kalvon tykitystä mistään aiheesta. On luennoitsijan vastuulla tehdä esityksestä miellyttävämpi. Sain mahtavan neuvon Confidentum Oy:n Sakari Oikariselta, joka kertoi, että minkä tahansa esityksen voi vetää läpi 3-4 kalvolla. Ja näin se tapahtuu:

  1. Runko. Esitys jaotellaan kolmeen osaan, jotka ovat Epäilys, Tuomio ja Pelastus. Tämä on klassinen tapa esitellä mikä tahansa aihe. Jokainen osio esitellään yhdellä kalvolla. Tekniikka toimii myös teksteissä. Tsekkaa esimerkiksi blogipostaus Häntä pystyyn vaikka hakaneulalla, jossa jaottelua on hyödynnetty.
  2. Esitysjärjestys. Esittele aina ensin se aihe, jonka takia sinut on pyydetty paikalle esiintymään. Näytä viimeisenä yksi kalvo, jossa kerrot itsestäsi ja yrityksestäsi. Näin kuulijoille jää paremmin mieleen sinulle tärkein asia.
  3. Tarina. Kerro asiasi tarinan muodossa. Ihmiset jaksavat kuunnella tarinoita, koska ne tempaavat mukaansa. Kertomus voi pohjautua vaikka kaupan kassajonossa syntyneistä ajatuksista. Nobelistiksi ei tarvitse tähdätä. Arkielämän stoorit ovat parhaita.
  4. Harjoittele. Pajata esitys läpi yksinäsi pariin kertaan ja ota aikaa kellosta. Annetun ajan ylittäminen on erittäin epäkohteliasta ja epäammattimaista.

Esiinny itsevarmasti, vaikka ei yhtään tuntuisi siltä. Anna palaa niin, että porukka putoaa penkeiltään muusta syystä kuin tylsyydestä. Tämän jälkeen vain otat vastaan selkääntaputukset ja pyynnöt tulla esiintymään muuallekin. Go Go!

Kategoriat: Ei kategoriaa | Avainsanoina , | 6 kommenttia

Blogi: my baby, my love

Kuvittelin olevani objektiivinen bloggari, yleisön nöyrä palvelija. Viime aikoina on kuitenkin käynyt ilmi, että blogin arvostelijat saavat leijonaemon kimppuunsa. Sähköpostitse käyty keskustelu erään teollisuusyritysten piirissä tunnetun lehden päätoimittajan kanssa sai kierrokset nousemaan.

Tarkoituksena oli tehdä lehteen juttu Suomen ainoasta teollisuusblogista. Lähetin päätoimittajalle tekstin, joka käsitteli blogin aloittamista, benchmarkausta ja asemaa alansa ainoana blogina. Sain takaisin ilmoituksen, että tekstiä muutettiin, koska Suomen ainoa teollisuusblogi -viittausta ei voi käyttää sellaisenaan.

Minä vastasin näin:

Totuus kuitenkin on, että blogi on Suomen ainoa teollisuusblogi. Eikö lehdistön velvollisuus ole tuoda asiat julki sellaisina kuin ne ovat? Mainintaa ei ole pakko tehdä otsikossa, mutta tekstissä pitää käydä ilmi, että kyseessä on tiettävästi Suomen ainoa teollisuusblogi. Jos olemme kovalla ja pitkäjänteisellä työllä tämän sijan ansainneet, kunnia sille, kelle se kuuluu.

Päätoimittajalta tuli takaisin vastaus:

No ongelmaksi näen enemmän sen (koska olen lukenut blogiasi), että blogi ei käsittele aivan tarpeeksi laaja-alaisesti teollisuutta yleensä, jotta uskaltaisin sitä siksi näinkin julkisesti tituulerata ja vieläpä ainoaksi. Se on enemmän teidän yrityksen oma blogi ja aiheet pyörivät pitkälti teidän yrityksen tapahtumien ympärillä.

Teollisuusblogi antaa käsityksen, että blogissa kommentoidaan ja pohditaan teollisuusaloja ja niiden toimintaympäristöä hieman laveammin.

Ja minä siihen, että:

Okei, laita sitten niin, että se on Suomen ainoa teollisuusyrityksen ylläpitämä blogi. Siitä kai ei olla eri mieltä, että Ferroplan on teollisuusyritys? Jos laitat niin, että se on minun sanomani, ei varmaan kukaan hyökkää sinun kimppuusi tuosta tittelistä.

Tavoitteenani on löytää ja kannustaa muita teollisuusyrityksiä samaan ja nimenomaan kirjoittamaan ”aiheista, jotka pyörivät pitkälti yrityksen tapahtumien ympärillä”. Siinähän se koko pointti juuri onkin.

 

Meikäläisellä kiehahti heti, kun joku yritti kertoa minulle, ”Suomen ainoalle teollisuusbloggarille”, miten teollisuusblogia pitäisi kirjoittaa. Se siitä nöyryydestä. Oli miten oli, tulevaisuudessakaan tässä blogissa ei käsitellä teknologiateollisuuden suhdannebarometreja eikä kuljettimissa käytettyjen pulttien kierteitystä.

Lopulta pääsimme yhteisymmärrykseen sisällöstä ja jostain syystä allekirjoittaneen nimi joutui myös lehden kanteen. Liekö myös mustalle listalle?

Kategoriat: Ei kategoriaa | Avainsanoina | 2 kommenttia