The Big Bang eli kuinka huomio herätetään

Esittelimme Ferroplan Lavapinoajaa Tampereen Logistiikkamessuilla tänä syksynä. Messuosastolla olimme yhdessä Intolog-ketjun eli jälleenmyyjäverkostomme kanssa.

Lavapinoaja herätti paljon kiinnostusta, kunhan vain jaksoi syöttää ja purkaa kuormalavoja taukoamatta. Samalla käytävällä meidän kanssamme esiteltiin muitakin tuotteita, eikä kyynärpäiden osumiltakaan vältytty. Kerran purkaessani lavaa pinoajasta jouduin odottamaan hetken ennen kuin sain koko lavan vedettyä ulos pinoajasta, jolloin valokennot luulivat kuormalavan menneen ohi. Tästä seurauksena pinoaja laski kuormalavat alas ja synnytti samalla veretseisauttavan pamauksen.

Tämän jälkeen koko Tampereen Messu- ja Urheilukeskus tiesi, missä Ferroplan Lavapinoaja sijaitsee. Minä taas loistin kilvan ferroplaninpunaisen paitani kanssa ja vakuuttelin pelästyneille messuesittelijöille, että kaikki oli hyvin.

Muutaman puhelun jälkeen sain hälyytettyä paikalla kollegani, myyntijohtaja Erkki Mäkelän, jonka kanssa tutkimme vauriot. Niitä ei ollut, mutta pinoaja oli jumissa. Tämän jälkeen Erkki ja paikalle sattunut Pohjanmaan Hylly- ja Trukkitalo Oy:n Matti Vehkaperä romuttivat automaattisen Lavapinoajan käsitteen nostamalla kuormalavat käsin oikealle paikalleen. Tämän jälkeen pinoaja toimi moitteettomasti. Saimme arvokasta tietoa tuotekehitykseen, ja pystyimme parantamaan Lavapinoajaa edelleen.

Kiitän Ferroplanin puolesta Mattia avusta! Automaatti kun ei voi koskaan kokonaan korvata ihmistä.

Lavapinoajan tuotevastaava, myyntipäällikkö Jari Mäkipää ja Ferroplan Lavapinoaja Tampereen Logistiikkamessuilla.

Kategoriat: Ei kategoriaa | Avainsanoina | Kommentit pois päältä artikkelissa The Big Bang eli kuinka huomio herätetään

Valita vaan!

Eräs perhe kärsi koko lomamatkansa ajan hotellihuoneen vessan toimimattomuudesta. Asiasta ei valitettu paikan päällä, mutta jälkeenpäin matkatoimisto sai kuulla kunniansa. Tällöin asia ei ollut enää korjattavissa, joten perhe koki saaneensa huonoa palvelua ja kertoi asiasta kaikille tutuilleen.

Esimerkki on palvelun tarjoajan painajainen. Tapahtuneesta virheestä ei saada tietoa, eikä sitä voida korjata. Kun asia on ajautunut liian pitkälle, tuloksena on asiakas, joka valittaa kaikille tuntemilleen ihmisille. Ihmiset taas uskovat enemmän tuttujensa suosituksia kuin yritysten hunajaisia lupauksia hyvästä palvelusta. Valittava asiakas on yritykselle kultaakin kalliimpi mahdollisuus, josta on syytä pitää kiinni kynsin hampain. Hyvin hoidettu reklamaatiotilanne jää nimittäin asiakkaalle mieleen positiivisempana kokemuksena kuin ettei virhettä olisi alun perin syntynytkään. 

Valittaminen on aiheena lähellä sydäntäni niin yksityis- kuin yrityspuolellakin. Koulussa halusin tehdä seminaarityöni kuluttajien valituskäyttäytymisestä, mutta opettajan mielestä aihe ei ollut hyvä, koska suomalaiset ovat niin huonoja valittamaan. Pieni tarkennus: suomalaiset ovat hyviä valittamaan, mutta he eivät halua tehdä sitä julkisesti (paitsi lehtien yleisönosastolla nimettöminä). Kohdatessaan huonoa palvelua suomalaiset kestävät hampaita kiristellen. Suomalaiset ovat vaarallisia valittajia, koska he valittavat kotona, työpaikoilla ja illanistujaisissa.

Asiakas ei suinkaan aina ole oikeassa, mutta arvioidessaan saamaansa palvelua hän on oikeassa. Asiakkaan velvollisuus on huonoa palvelua kohdatessaan valittaa. Muuten palvelu ei voi parantua. Yrityksen velvollisuus taas on korjata asiakkaan esilletuomat virheet.

Ei muuta kuin valittamaan!

Kategoriat: Ei kategoriaa | Avainsanoina | Kommentit pois päältä artikkelissa Valita vaan!

Kannusta kilpailijaa

Sissimarkkinoinnin vastakohta on massamarkkinointi. Massamarkkinoinnin tavoite on tavoitella kaikkia mahdollisia kansalaisia. Tämä johtaa siihen, että massamarkkinoija pelkää jatkuvasti suututtavansa kohderyhmänsä. Lisäksi massamarkkinoijaa vainoaa pelko jopa siitä, että kilpailija suuttuu. Seuraava esimerkki saattaa järkyttää herkimpiä massamarkkinoijia:

 

Virginia Beachin McDonald’s oli vuosia alueensa aino pikaruokapaikka. Se saavutti yli 2 miljoonan dollarin vuosimyynnin, joka oli yli kaksinkertainen keskimääräiseen McDonald’s-ravintolaan verrattuna.

Sitten Wendy’s rakensi ravintolan viereiseen kiinteistöön ja alkoi mainostaa suuria avajaisia. Avajaispäivänä McDonald’s-yrittäjä pystytti ison julisteen ravintolansa eteen: ”OLEMME SULJETTUNA UUDEN NAAPURIMME KUNNIAKSI. MENKÄÄ KÄYMÄÄN SIELLÄ.”

Wendy’s oli laskenut saavansa 45-50 prosentin markkinaosuuden avajaispäivänään – ei suinkaan sataa prosenttia. Jonot olivat valtavat, ihmiset ärtyivät ja ruoka oli surkeaa. Lopulta puolelta päivin keittiöstä loppui liha kokonaan.

Wendy’s sulki ravintolansa kolme kuukautta myöhemmin.

 

On vaikea keksiä, miksei markkinointi saisi häiritä edes kilpailijaa.

Lähde: Parantainen: Sissimarkkinointi. Jeff Slutskyn esitys ”Confessions Of A Street Fighter” National Association of Trailer Manufacturers –järjestön kokouksessa Los Angelesissa helmikuussa 2002.

Kategoriat: Ei kategoriaa | Avainsanoina | Kommentit pois päältä artikkelissa Kannusta kilpailijaa

(muisti)Tikusta asiaa

Pyysin tarjouksia mainosmuistitikuista Ferroplanin logolla. Ostopäätös venyi ja vanui, mutta olin vihdoin päätynyt yhteen toimittajaan. Pyysin saada nähdä vielä viimeisten muutosten mukaisen vedoksen. Pidin pyyntöä muodollisena asiana ennen tilausta. Tunne oli kuin metrin koivuhalolla päähän, kun sain seuraavan vastauksen kysymykseeni, saatko toimitettua vedoksen meille:

Hei,

 En saa valitettavasti.

 Kiitos ja hyvää syksyn jatkoa

 

Kysyin mitä kohteliaimmin, tarkoittaako tämä sitä, ettei tikkuja toimiteta enää. Sain vastauksen:

Tarkoittaa sitä, että me emme toimita vedoksia ennen tilauksia. Tehtiin Teille ensimmäinen vedos, mutta emme tee useita vedoksia asiakkaille, ketkä on vasta ostoaikeissa.

Emme säilytä myöskään asiakkaiden logoja, koska meille tulee satoja logoja kuukaudessa. Säilytetään siis vain ja ainoastaan asiakkaiden logoja, jotka ovat tehneet jo tilauksen.

Toivottavasti tämä selvensi asiaa, miksi emme tee Teille vedosta.

 

Tähän ei liene ole tarpeen lisätä mitään. Tikut ostin muualta.

Kategoriat: Ei kategoriaa | Avainsanoina , | 2 kommenttia

Rohkeat rokkaavat

Kun toteuttaa valtavirrasta poikkeavaa markkinointia ja uskaltaa nostaa itsensä framille, on varauduttava mutinoihin. Muutosvastarinta on yksi ihmisen perusominaisuuksista, jolle jokainen meistä joskus antautuu.

Jos ottaa oikein koville, avaan Sissimarkkinointi-kirjan ohella toisen raamattuni, Gurumarkkinoinnin ja lukaisen nopeasti sivut 107-109, jonka jälkeen olen taas oikeilla junaraiteilla. Markkinoinnin on nimittäin kuljettava eteenpäin kuin juna, vaikka joku yrittäisi välillä heitellä kapuloita raiteille.

Tiivistettynä sanoma on tämä:

  1. Uskalla toimia valtavirrasta poikkevasti. Tiedät onnistuneesi, kun joku suuttuu tai alkaa vähätellä tuloksiasi.
  2. Olet oikealla tiellä, kun kilpailijasi alkavat ennustaa tuhoasi ja kertovat muillekin, että olen markkinahäirikkö. Markkinahäirikkö on vuorineuvostakin merkittävämpi arvonimi. Vain häiriköt ovat koskaan uudistaneet toimialan jämähtäneitä käytäntöjä.
  3. Kun joku kollegasi kyselee närkästyneenä, ”edustaako tämä mauttomuus todella yrityksemme arvoja?”, tiedät saaneesi aikaa jotain sellaista, jolla on merkitystä. Muuten kukaan ei jaksaisi protestoida.
  4. Rohkea kampanja synnyttää aina soraääniä. Tavoitteena on, että kännykästäsi alkaa kuulua huutoa. Se on rokkaavan projektin tunnusmerkki.

Viesti, joka miellyttää kaikkia on harvoin tehokas.

Lähde: Apunen & Parantainen: Gurumarkkinointi

Kategoriat: Ei kategoriaa | Avainsanoina , | Kommentit pois päältä artikkelissa Rohkeat rokkaavat

Nokia on huono referenssi

Olen etsinyt yrityksellemme uutta mainostoimistoa yhteistyökumppaniksi. Tehtävä tuntui ajatuksen tasolla mukavalta hommalta, mutta ei ole sen helpompaa kuin muukaan rekrytointi.

Kaksi naapurikaupungin isohkoa toimistoa on käynyt meillä esittelemässä toimintaansa – ja ennen kaikkea referenssejään. Referensseiksi valikoituvat aina kaikkein suurimmat, usein kansainväliset yritykset. Se, että joku muu on meitä ennen käyttänyt yrityksen palveluja on tietenkin valinnanpelkoa hälventävä tieto. Pk-yrityksen edustajana en kuitenkaan koe suurta valaistumista siinä, että YIT tai ABB ovat meidän kanssa samassa mainostoimistossa.

Suurten yritysten mainoskampanjat ja markkinoinnin suuntaviivat määrätään usein jossain Helsingin pääkonttorissa tai ruotsalaisessa emoyhtiössä, eikä niihin ole juuri nokan koputtaminen paikallisesti toimivalla mainostoimistolla. Tästä seurauksena on sisällöllisesti huono referenssi. Nimeä löytyy, mutta ideaa ei. Suuryritysten byrokraattiset portaat eivät paljon uutuuksia mainosmarkkinoille syydä.

En etsi mainostoimistoa, joka on toiminut satakymmenen vuotta ja sillä on viisi Suomen suurinta yritystä asiakkainaan. En etsi mainostoimistoa, jolla on eniten työntekijöitä, paras tekninen osaaminen ja viimeisimmät ohjelmistot. Sen sijaan etsin toimistoa, jolla on parhaat ideat, oikeat ihmiset ja aito halu kehittää asiakasyrityksen eli minun toimintaani. Tärkeintä on löytää toimiva yhteys yhteistyötä tekevien ihmisten välille.

Nimim. Markkinointi on sydämen asia.

Kategoriat: Ei kategoriaa | Avainsanoina , | 1 kommentti

Kuuma kirjanpitäjä

Ei, en viittaa otsikolla itseeni. Luin tällä viikolla lehtijutun, jossa kerrottiin tilitoimistojen kärsivän massiivisesta työvoimapulasta, koska ala koetaan hakijoiden keskuudessa niin epäseksikkääksi. Töitä toimistoilla riittää yli oman tarpeen.

Tilitoimistot ovat malliesimerkki alasta, jonka toiminnassa ei ole laajassa mittakaavassa tapahtunut muutosta viimeiseen sataan vuoteen. Tilitoimistossa työskennellyt henkilö kertoi, että palkat ovat matalat, työ on yksitoikkoista ja asiakasta veloitetaan kirjoitettujen numeroiden lukumäärän perusteella. Oman kokemukseni mukaan tilitoimisto ei ota kantaa asiakasyrityksen asioihin. Kuukausittaiset numerot hakataan kirjanpitoon säntillisesti, mutta ilman intohimoa kehittää omaa tai asiakkaan työtä. 

Tässä on loistava paikka tilitoimistolle, joka haluaa olla rohkea, erilainen ja ryhtyä asiantuntijaksi. Pölli resepti ihan vapaasti:

  1. Taikinan ainekset. Osaavaa ja ammattitaitoista väkeä sinulla jo on, jos toimistosi pyörii tälläkin hetkellä. Nyt on aika järjestellä rivit uudelleen.
  2. Täyte. Muuta palvelu rivikohtaisesta veloituksesta kokonaispalveluksi, johon kuuluu muutakin kuin kuukausiajon tuottaminen. Anna vinkkejä veroista, kouluta asiakasta tulkitsemaan välitilinpäätöstä, tarjoa kilpailijoiden taloustietoja tai toimialalukuja.
  3. Kuorrutus. Tee toimistosi väen kanssa alastonkalenteri (otsikolla Mekö muka epäseksikkäitä?!), jolla markkinoit palvelua. Jaa kalenteria myös alan oppilaitoksiin, jolloin tulevat työntekijät näkevät kenen yrityksessä on paras meininki.
  4. Nauti. Parhaassa tapauksessa saat itse valita lukuisten työnhakijoiden joukosta parhaimmat. Kaikki haluavat olla mukana voittajajoukkueessa.

Go tilitoimisto Go!

Kategoriat: Ei kategoriaa | Avainsanoina , | Kommentit pois päältä artikkelissa Kuuma kirjanpitäjä

Kummalliset kuljetukset

Juttelin myyjiemme Antti Viljasen ja Pauli Räihän kanssa lounaspöydässä huolintaliikkeiden värikkäistä toimintatavoista. Tositarinat ovat sepitteitä kummallisempia.

Pauli kertoi lähetyksestä, joka piti toimittaa asiakkaalle kiireellä. Asiakkaalle oli luvattu, että toimitus on perillä seuraavana aamuna. Rekka lähti pihastamme illalla. Aamun koittaessa asiakas soitti savuavan kävyn katkuisen puhelun:

– Toimitus ei ole tullut perille, olette valehtelijoita koko sakki.

Pienen selvittelyn jälkeen kävi ilmi, että rekka oli ajanut talviliukkailla ojaan, mutta kenellekään ei ollut ilmoitettu tapahtuneesta.

Pauli kertoi vielä toisen tositarinan. Odotimme kiireellistä komponenttien toimitusta. Saimme kuulla, että tavara oli saapunut satamaan monta päivää sitten, mutta yksikään rekka ei huolinut lastia kyytiin. Tavara kun oli erikoisen pitkä ja vähän vaikeasti lastattava, yksikään kuski ei halunnut ottaa sitä kyytiin. Helpoimmat lähetykset pääsivät kyytiin ensimmäisinä.

Antti kertoi seuraavan tarinan. Lähetimme toimituksen asiakkaalle toiselle puolelle Suomea. Kuljetus lähti meiltä mallikkaasti, mutta myöhemmin asiakas soitti ja kysyi, miksi tavaraa ei näy. Kävi ilmi, että toimitettu tuote oli yksinkertaisesti kadonnut matkalla, eikä sitä löytynyt mistään. Teimme uuden tuotteen ja lähetimme sen asiakkaalle. Puoli vuotta myöhemmin asiakas lähti ajamaan kotipaikkakunnaltaan kohti Orimattilaa ja Ferroplania. Matkan keskivälissä, erään pellonlaidassa häntä kohtasi yllättävä näky: tavara, joka oli kadonnut kuusi kuukautta sitten. Kuljetusliike oli purkanut kyseisessä kohdassa lastiaan ja jotain oli jäänyt jälkeen.

Kategoriat: Ei kategoriaa | Avainsanoina | Kommentit pois päältä artikkelissa Kummalliset kuljetukset

Kuukauden työntekijä; Ferroplanin koko henkilöstö

Saimme tilauksen kahdesta suuritöisestä kuljettimesta, jotka tulivat tuotantoon toissaviikolla. Koska kokoonpanon työmäärä oli suuri ja aikataulu tiukka, aloitimme kuljettimien kokoonpanon, vaikka osa komponenteista oli vielä hitsaamatta ja pintakäsittelemättä. Kokoonpano eteni hyvin, kunnes eräänä iltapäivänä hieman ennen kotiinlähtöä huomattiin ongelma; kokoonpanossa seuraavana tarvittavat osat olivat hitsattuina, mutta pintakäsittely eli raepuhallus ja maalaus puuttuivat.

– Hitto, kun osaisi puhaltaa, sais heti aamusta maalaukseen, tuumasi asentajamme Pasi.

Totesin vieressä seisovan toisen asentajamme, Ekin, osaavan käyttää laitteita, josko opastaisi. Puolen tunnin kuluttua olivat kappaleet puhallettuina ja olin tyytyväinen; kappaleet saataisiin heti aamusta maalaukseen ja kokoonpano voisi jatkua iltapäivällä. Juuri kun olin lähdössä kotiin, huomasin Ekin vetäisseen päälleen maalarinhaalarin (huom. siis sama asentaja, joka lähti kokoonpanosta opettamaan raepuhalluksen), ja maalaavan osat ennen kotiinlähtöään! Tämän oma-aloitteisen toiminnan vuoksi kokoonpano saatiin jatkumaan heti aamusta.

Työnjohtajan vakanssilla vastuullani ovat kaikki tuotannon vaiheet ja 25 ammattilaista. Suurin osa pystyy hoitamaan kahta tai useampaa tehtävää, minkä ansiosta työn ohjaaminen on joustavaa. Pienen porukan ollessa kyseessä on tärkeää, että työntekijöitä on helposti siirrettävissä sinne, missä tarve on suurin ja saada näin tuotanto etenemään tasaisesti. Tekijöiden löytyminen omasta porukasta mahdollistaa nopeat, osapäiväisetkin siirrot, joihin esimerkiksi vuokrafirmojen kanssa ei pystyttäisi. Kun tähän yhdistetään porukan oma-aloitteisuus, joustavuus ja tahto ratkaista ongelmat, saadaan hyvät lähtökohdat laadukkaiden kuljetinratkaisujen tekemiselle.

Kategoriat: Ei kategoriaa | Avainsanoina | Kommentit pois päältä artikkelissa Kuukauden työntekijä; Ferroplanin koko henkilöstö

Miss Moneypenny löytyi!

Haimme elokuun lopulla yritykseemme toimistosihteeriä. Ilmoitus julkaistiin Etelä-Suomen Sanomissa ja www.mol.fi:ssä. Hakemuksia tuli 45 kappaletta, hakijoista 44 oli naisia ja yksi mies. Hakemukset olivat erittäin tasokkaita, taidolla ja tunteella laadittuja.

Neljänkymmenenviiden joukosta haastatteluihin pyydettiin kuusi hakijaa. Kohtasimme miellyttäviä, iloisia, reippaita, tyylikkäitä ja fiksuja ihmisiä, joiden väliltä valitseminen tuotti työtä.

Haastattelut sujuivat kitkattomasti, mutta mieleeni jäi, kun erityisen tyylikäs rouva istui vastapäätä ja vilkuili silloin tällöin jalkojani. Vähän ajan kuluttua huomasin, että suorien housujeni punttien alta pilkottivat sukat, joiden varsissa vilkutti hassu pörröhiiren kuva. Henkilöstöpäällikkö sai äkillisen yskänpuuskan. Kuviteltu talouspäällikön arvovaltani sai pienen kolhun, mutta haastattelu jatkettiin loppuun asti pokerinaamalla.

Viimeinen valinta perustui ominaisuuksien, koulutuksen ja kokemuksen monimutkaiseen yhdistelmään ja uskon tehneemme oikean ratkaisun. Yhden ihmisen valintaa himmentää vain se, että 44 hyvää tyyppiä jäivät valinnan ulkopuolelle.

Toivotan koko sydämestäni kaikille hakijoille onnea tulevaan ja kiitän kiinnostuksesta yritystämme kohtaan!

Kategoriat: Ei kategoriaa | Avainsanoina | Kommentit pois päältä artikkelissa Miss Moneypenny löytyi!