Yrittäjä ulos poterosta!

Tällä viikolla saan ilon ja kunnian päästää ääneen Ferroplanin toimitusjohtajan Pentti Patosalmen, joka kehoitti Kauppakamari-lehden numerossa 3/2014 yrittäjiä ryömimään poteroistaan ihmisten ilmoille:

 

Suomalaisten yritysten tämän hetken kehittymisnäkymät eivät näytä erityisen hyviltä. Näyttää siltä, että edessä on 90-luvun alun tilanne kannattavuuden ja kasvun osalta. Mikäli yritykset ei lähde rohkeasti uusille markkinoille jopa uusilla tuotteilla, edessä on kituminen ja näivettyminen.

Kotimaisen kysynnän ja investointien hiipuessa katseet on suunnattava Suomen rajojen ulkopuolelle. Niinpä valtakunnan päättäjät ovat lanseeranneet Team Finland-brändin. Juuri päivitetyssä Team Finlandin strategiassa kerrotaan palvelujen koostuvan kansainvälistymisneuvonnasta, koulutuksesta ja verkostoitumisesta sekä antavan tietoa mahdollisuuksista ja riskeistä maailmalla. Lisäksi strategiaan kuuluu vaikuttamiseen liittyvät palvelut kohdemaissa, verkoistumismatkat ja rahoitusjärjestelyt.

Minulla oli mahdollisuus osallistua 28.8.2014 Team Finland-päivään Helsingissä. Paikalla oli yli 400 osallistujaa. Hämmästykseni oli suuri, kun paikalla oli edustettuina vain kymmenisen yritystä. Kaikki muut olivat julkisen hallinnon edustajia. Tilaisuudessa käytiin vilkasta keskustelua ja minäkin sain viimein paneelin loppupuolella käyttää palautepuheenvuoron. Koska mukana oli myös lähetystöjen edustajia ympäri maailman, sain oivan tilaisuuden markkinoida osaamistamme.

Kun paneeli päättyi, luokseni ryntäsi kiinnostuneita ihmisiä jonoksi saakka. Käyntikortit kävivät hyvin kaupaksi. Minulta kysyttiin halukkuutta markkinoille menoon Aasiaan, Itä-Eurooppaan, Etelä-Amerikkaan. Tässäpä oli loistava tilaisuus verkostoitua. Mutta missä olivat muut yritykset?

Kun Suomessa Team Finland-ajatukseen on sitoutuneena satoja virkamiehiä, on meillä yrittäjillä peiliin katsomisen paikka. Jäävätkö yritykset kädet ristissä odottamaan, että julkiset organisaatiot kaivavat yritykset koloistaan ja vievät ne asiakkaiden luokse valmiille kaupoille? Kehoitan yrityksiä poistumaan mukavuusalueeltaan ja lähtemään kohti uutta jopa riskiä lisäten.

Maailmalle mars!

Kategoriat: Ei kategoriaa | Avainsanoina | 3 kommenttia

Tom Hanksina Tom Hanksin paikalla

Muistatteko, kun kirjoitin LADECin huikeasta kampanjasta muutama viikko sitten postauksessa Kiitos Tyra Banks! ? Kyseessä on uudenlainen yhteistyömalli, jolla vahvistetaan Lahden seudun positiivista näkyvyyttä. Osana tätä joukkovoimaista ajatusta toteutettiin (oikeasti) rohkea ”Operaatio L.B.R.”, jonka puitteissa kuvattiin upeat sankarikuvaukset Lahden Sibeliustalossa elokuussa.

Ja nyt on tullut se hetki, kun saan julkistaa kuvat! Kampanja alkaa tänään ja samalla aukeaa myös operaation virallinen sivusto täällä. Kuvausten perusteella toteutettiin neljä elokuvajulistetta, jotka pohjautuvat todellisten elokuvien julisteisiin. Tunnistatko leffat?

valiojoukko

 

uudistajat

 

pelintekijät

 

etulinjassa

En saanut itse vaikuttaa siihen, missä julisteessa olen esillä, mutta eipä olisi omalle kohdalle paremmin voinut osua. Etulinjassa olemisella on minulle nyt aivan erityinen merkitys ja tulevaisuudessa positio sen kuin korostuu. Lisäksi en voisi olla enempää samaa mieltä siitä, että Asenne ei ole katoava luonnonvara.

Vimosen päälle ammattimaisten julisteiden lisäksi jokaisesta “elokuvasta” on tehty oma video ja musiikki, jotka löytyvät operaation sivuilta julisteiden yhteydestä. Kampanja tulee olemaan esillä mm. Kauppalehdessä ja Talouselämässä, Helsingin katumainonnassa ja Helsinki-Vantaan lentokentän wifi-verkossa. Lisäksi mukana on sähköposti- ja printtisuoraa. Olen pelkällä ilolla ja ylpeydellä mukana ja uskon muidenkin mukana olevien yritysten tuntevan samoin.

Odotin jotain todella hienoa, mutta tässä tapauksessa odotukseni ylittyivät tuhannesti. Onpahan taas jotain, mitä vanhana muistella! 🙂

Kategoriat: Ei kategoriaa | Avainsanoina | 8 kommenttia

Sitkeys kunniaan!

Hurraa, kunniakirja ja erityismaininta pokattu Suomen Paras Yritysblogi 2014 -kisassa! Pelkästään finaaliin pääsy oli orimattilalaisen, pienen metallifirman blogille mahtava juttu, kun muut finalistit olivat OP-Pohjola, Atria, Otava ja S-Ryhmä.

Lavalla

Voittajaksi valittiin OP-Pohjolan Taloudessa.fi –yritysblogi ja vuoden blogikirjoituksena palkittiin Atrian Hyvä Ruoka – Parempi Mieli –blogin kirjoitus Jäljitettävyys paljastaa hyvässä huomassa kasvaneen broilerinPaljon onnea voittajille ja hienoille kirjoituksille!

voittajat

Tuomaristo luonnehti Ferroplanin blogia:

Ferroplanin blogi on teollisuusblogien pioneeri ja erottuu omassa viiteryhmässään. Se on tehnyt pitkäjänteistä ja sitkeää työtä jo vuodesta 2011.

Kunniakirja

Minä taas lähetän tuhannet kiitokset kaikille blogin sitkeille ja pitkäjänteisille lukijoille, jotka olette olleet mukana nämä vuodet. Tästä jatketaan eteenpäin, pää pystyssä ja kohti uusia tuulia! Näissä tunnelmissa on mukava toivottaa loistavaa viikonloppua! 🙂

Kategoriat: Ei kategoriaa | Avainsanoina | 4 kommenttia

Loput messumutinat

Nyt on aika pureskella Alihankintamessut loppuun. Sanottavaa jäi oikeastaan vain positiivista.

Kuten uumoilinkin, osastomme porukka oli mukana menossa ja meiningissä loistavalla asenteella. Tyypit olivat kollanneet pukuvuokraamoja ja löytäneet upeat vermeet teemaa täydentämään.

Saloon people

Huolimatta siitä, vallitseeko messuosastolla jonkinlainen teema vai ei pari juttua vetävät porukkaa puoleensa aina. Ensimmäinen on liike. Kun jokin kone tai laite liikkuu, nousee, laskee, pyörii tai tekee mitä tekee, katse jää siihen kiinni. Osastollamme pyörivä laatikkokuljetin osoitti suorastaan hypnotisoivia kykyjä ja jouduin monesti käskemään itseäni olemaan toljottamatta loputonta laatikoiden piirileikkiä. Myös monet ohikulkijat seisoivat ja tuijottivat liikettä ja saivat silmin nähden ravistella itsensä hetken kuluttua hereille.

Kovaa kuljettimella!

Toinen puoleensavetävä tekijä on kisa. Ammattilaiset inspiroivat nopeasti messuosastolle sopivan kilpailun, joka oli pelikorttien viskominen laatikkoon. Ideana oli yksinkertaisesti heittää 10 pelikorttia laatikkoon yksi kerrallaan. Aina, kun joku viskeli kortteja boksiin, oli takana odottamassa viisi muuta, jotka halusivat kokeilla myös. Kolmen päivän paras tulos oli viisi kymmenestä.

Kortinheitto

Kolmas huomiotekijä ovat iloiset messutytöt. Vaikka tekniikka & talous otti kantaa naisia halveeraavasta markkinoinnista, on piru vie pakko sanoa, että se toimii. Tottahan voi ja pitääkin olla liikkeellä tyylillä, mutta ei siitä ainakaan meille haittaa ole ollut, että ystävälliset ja kauniit messutytöt ottavat ihmiset osastolla vastaan. Tästä suuri kiitos Heidille ja Pauliinalle, jotka hoitivat homman kotiin 100-0.

Messutytöt, ou jee!

Palaute osastostamme oli ihan huikeeta. Vaikka olimme liikkeellä edellisvuotta perinteisemmällä teemalla, erottauduimme jälleen joukosta ja sen saimme kuulla eri kanavien kautta. Vieläkin hienompaa oli kuulla vähintään kerran tunnissa, että ”Muistan kyllä teidät viime vuodesta ja halusin tulla katsomaan, mitä olette tänä vuonna keksineet”. Mitä muuta markkinoija voi toivoa, kuin että jää mieleen! Kiitos kaikille osallistujille ja messuja valmistelleille! The Saloon is closed.

Sheriffi

P.S. Ensi vuoden teema on jo suunnittelussa W. Viittasen kanssa eli täältä pesee ja linkoaa taas! 😀

Kategoriat: Ei kategoriaa | Avainsanoina | 1 kommentti

Tampere-terkut

Howdy ho, nääs ja terkut Tampereelta! Nyt päästään fiilistelemään messumenoja.

Messuosaston meiningit ylhäältä käsin. Saimme saman avaran osaston E1000 kuin viime vuonnakin.

Messuosaston meiningit ylhäältä käsin. Saimme saman avaran osaston E1000 kuin viime vuonnakin.

Kolikot

Kultakolikot kuuluvat teemaan. Ei ehkä kannata yrittää maksaa näillä…mut nam!

Tytöt

Welcome to Saloon! Jälleen kerran upealla asenteella liikkeellä olevat messutyttömme (meillä on aina parhaat messutytöt!) Pauliina ja Heidi.

Ulko-ovi

Ulko-ovella jengiä tervehtii ja toivottaa tervetulleeksi osastollemme askeettinen asetelma.

kullat

Kullat kulkevat kovaa kuljettimella.

Paalit ja kuljetin

Ja oljet myös. Osastollamme on kuulemma hyvin maanläheinen tuoksu. Johtuneeko kahdestakymmenestä olkipaalista?

Tervetuloa moikkaamaan osastolle E1000!

Kategoriat: Ei kategoriaa | Avainsanoina | 2 kommenttia

Kullitetut kivet ja muuta messumaniaa

Hei muistattehan, että Alihankinta 2014 -messut ovat ihan tossa nurkan takana. Minä muistan ja koska messuihin on aikaa vain 12 päivää (ei hyvänen aika, kiire tulee taas!), on aika fiilistellä valmisteluja.

Kuten sanottua, viime vuotisesta Suomen Pinkeimmästä Tehtaasta on hullun vaikea parantaa, mutta perinteinenkin teema on viihdyttävä, kun ollaan liikkeellä hyvällä asenteella. Wild Westiä on toki nähty aikasemminkin, mutta mitäs sanot Tampereen pisimmästä saluunan baaritiskistä? Ja siis hei:

Voiko tätä fiilistelyä vastustaa kukaan?

Viime vuotiseen tapaan osastomme sijaitsee uudessa E-hallissa osastolla E1000. Päänäytteilleasettajan Wiitta Oy:n lisäksi siellä patsastelevat (vai ratsastelevat?) Enekos Oy, Viitos-Metalli Oy, Sasmetor Oy, Heinolan kaupunki ja myö. Tuntuisi olevan aika nasakka jengi kasassa taas.

Kuljetin sai esiintymislavan, josta pyyhin kyllä pölyt ennen messuja.

Kuljetin sai esiintymislavan, josta pyyhin kyllä pölyt ennen messuja.

Rekvisiitan etsiminen on eräs hauskimmista teemaan liittyvistä tehtävistä. Tällä kertaa ollaan koluttu maalaistalon vanhaa tallia, etsitty olkipaalien toimittajaa, kaiveltu kaapeista stetsonit ja bootsit (jokaisella itseään kunnioittavalla orimattilalaisella on stetsoni ja bootsit, vaikkeivät myöntäisikään), tilattu baarituoleja, pelikortteja, laminaattia (kyllä, luit oikein, laminaattia) ja selattu tuhansia aiheeseen liittyviä kuvia (siis olen todellakin katsonut muitakin kuvia kuin sitä yhtä cowboyn kuvaa!!).

Uuuu, niin autenttista, että!

Uuuu, niin autenttista, että!

Kuten asiaan kuuluu pakka on tässä kohtaa aivan levällään ja tuntuu, ettei tästä tule valmista ollenkaan. Mutta tulee kuitenkin aina. Me ollaan messuilla ihan kohta ja toivon, että näen siellä juuri sinut! Tervetuloa mukaan Williin menoon!

Lopuksi arvoitus: Mitä messuihin liittyvää mahtaa Ferroplanin sekopäinen markkinointiosasto puuhata tässä kuvassa? Parhaat arvaukset palkitaan! 🙂

kuva kullitettu

Yo! Vai oliko se sittenkin Howdy?

 

(Cowgirl-kuva Googlesta).

Kategoriat: Ei kategoriaa | Avainsanoina , | 4 kommenttia

Kiitos Tyra Banks!

Huutelen aina rohkean markkinoinnin perään ja joskus metsä vastaa niin kuin olen sen halunnut vastaavan.

Sain alkukesästä yhteydenoton LADECin markkinointipäällikköltä Tarja Pelliseltä, jolla olikin aika huikeeta kerrottavaa. Oli syntynyt tarve uudenlaiselle yhteistyölle, jolla vahvistetaan Lahden seudun positiivista näkyvyyttä. Osana tätä joukkovoimaista ajatusta olisi myös elokuussa toteutettava (oikeasti) rohkea “Operaatio L.B.R.”. Operaatio on ensimmäinen yhteinen isku sanoman viemiseksi eteenpäin ja se tuo esille Lahden seutua ja sen yrityksiä.

Tarja esitteli ideaa ja noin puolessa välissä aloin päästä mukaan juoneen. Tämä porukka aikoi todella toteuttaa ennennäkemättömän markkinointikampanjan, jonka ideana on, että paikallisten yritysten edustajat kuvataan “sankarikuvauksissa” ja istutetaan tunnettuihin leffajulisteisiin julkkisten paikalle.

No hei! Arvatkaa innostuinko! En meinannut penkillä pysyä ja lopulta Tarja päästi minut tuskistani ja pyysi mukaan kuvauksiin. Mietin päätöstäni osallistua noin sadasosa nanosekunnin verran.

Saavuin kuvauspäivän aamuna paikalle ilman meikkiä, kuten oli pyydetty. Kuvausjärjestelyt (kuten myös tulevien leffajulisteiden teknisen toteutuksen) hoiti huippuammattimaisesti Markkinointiosakeyhtiö i2. Tsemppasin itseäni, koska ei ole varsinainen unelmatilanne mennä tapaamaan 20 uutta ihmistä au naturel. (Joo myönnetään, olen turhamainen).

NYT on tukka hyvin ja näkyy kello!!

NYT on kuulkaa tukka hyvin ja näkyy kello!!

Pääsin heti ensimmäisenä meikkiin ja kampaukseen, ja tunsin itseni tosi V.I.P:ksi. Kun astelin takaisin muiden pariin, sain esitellä kuvausmeikistä johtuen itseni uudelleen kaikille. Se siitä sisäisestä kauneudesta.

Itse kuvaaminen on amatöörille kangistava tilanne, vaikka olisi kuinka katsonut Huippumallin jokaisen jakson ja harjoitellut etukäteen Tyra Banksin parhaita poseerauksia peilin edessä.

Making of Operaatio L.B.R. Näytänkö Tom Hanksilta ;) ?

Making of Operaatio L.B.R. Näytänkö Tom Hanksilta 😉 ?

Sain nähdä muutamia otetuista kuvista ja witsit, että ammattilaiset osaa! (Niin siis en minä, mutta juurikin ne muut). Odotan kauhunsekaisella innolla, missä kaikkialla saa omaan lärviin syksyllä törmätä. Jos näet minut bussipysäkin mainoksessa, piirrä viiksistä nätit! 😉

 

Kategoriat: Ei kategoriaa | Avainsanoina | Kommentit pois päältä artikkelissa Kiitos Tyra Banks!

Tukea

Olin mukana keskustelutilaisuudessa, jossa pohdittiin nuorten työllistämistä ja työllistymistä. Ongelmat eivät ehkä olekaan siellä, missä niiden arvellaan olevan.

Tilaisuudessa puhuttiin pitkään nuorten mahdollisuuksien parantamisesta rekrytointitilanteissa. Pääsevätkö nuoret edes haastatteluun ja jos pääsevät, miten he pärjäävät niissä, kun vastassa ovat kokeneemmat hakijat.

Nuorten asenne työn tekemistä kohtaan puhutti paljon. On olemassa nuoria, jotka eivät edes halua työllistyä. Joku nuori oli todennut tylsästä työstä, “ettei oikein näe itseään sellaisessa työssä”.

Todettiin, että nuorilla on myös erilainen työaikakäsitys kuin perinteisesti ajatellaan. Heille kahdeksasta neljään on utopiaa: työtä tehdään mieluummin vaikka kellon ympäri silloin kun on flow päällä ja otetaan rennommin toisena päivänä. (Tämän toteuttaminen missä tahansa tehtaassa on kyllä haastavaa).

Kävi ilmi, että nuorten työnhakijoiden määrässä on suuria vaihteluja eri alojen välillä. Seksikkäillä aloilla kuten mainos- ja lehtialoilla hakijoita riittää ja siellä työnantaja voi valita parhaat päältä. Vähemmän seksikkäillä aloilla kuten perinteinen konepaja- ja metalliteollisuus otetaan se mitä saadaan, jos sitäkään. Meillä on tuuria, koska olemme toistaiseksi löytäneet riveihimme parhaat tyypit, mutta ei tänne tunkua ole. (Olen hyvin huolissani alamme vetovoimaisuudesta kuten kirjoitin artikkelissa HOT Metal).

On olemassa kuitenkin yksi asia, joka vesittää kaiken edellisen, vaikka haasteisiin keksittäisiin juuri oikeat ratkaisut. Kuten mikään yritys ei lomauta tai irtisano ketään huvin vuoksi, yksikään yritys ei myöskään rekrytoi ketään huvin vuoksi. Vaikka valtio tarjoaisi millaiset tuet nuorten työllistämiseen, heitä ei – kuten ei ketään muutakaan, rekrytoida, jos töitä ei ole. Yritykset tarvitsevat lisää töitä. Kun se toteutuu, keskustelen mielelläni lisää rekrytointitilanteiden optimoimisesta kenen tahansa näkökulmasta.

Viimeiseksi esitän kysymyksen, jonka esitin myös tilaisuuden päätteeksi. Missä ovat nuoret tästä keskustelusta? Minä ainakin haluaisin kuulla heidän rehellisen mielipiteensä nykyajan työmarkkinoista, miten he tilanteen näkevät ja miksi sekä miten he näkevät toimialojen väliset vetovoimatekijät.

Avaan keskustelun, sana on vapaa.

Kategoriat: Ei kategoriaa | Avainsanoina | 9 kommenttia

Apua apua!

Äiti on sanonut, ettei saa turhaan huutaa apua, mutta katsotaan nyt, mitä tästä seuraa.

Me suomalaiset ollaan aika sissejä. Mentaliteetti on sellainen, että yksinään on pärjättävä omien huolien ja murheiden kanssa. Kun jokin asia oikein painaa, purraan hammasta vähän kovempaa ja päätetään, että minä pärjään kyllä.

Paineistetussa nyky-yhteiskunnassa, jossa töiden säilyminen on luotettavimmissakin työnantajataloissa  epävarmaa, pärjäämisen ajattelumalli korostuu. Kun jokaisen työpaikka on jatkuvan uhan alla, ei heikkoutta ole syytä näyttää. Pörssiyhtiöt ovat tässä aivan oma lukunsa.

Paineen alla parhaat tulokset tehdään, mutta rajansa kaikella. Kun oikein väsyy, on jokaisen myönnettävä, ettei tulos siitä enää parane, vaan päinvastoin. Ja silti hammasta purraan edelleen. Kyllä minä pärjään, minä selviydyn kyllä, ei tässä mitään hätää. Lopputulos voi olla niin surullinen, etten halua siihen tässä edes mennä.

On olemassa toinenkin vaihtoehto. Pyytää apua. Hyvällä itsetunnolla varustettu ihminen ymmärtää, milloin tulos ei enää voi parantua, vaan on aika delegoida tai pyytää apua. Asioille voi nimittäin aina tehdä jotain. Delegointi tai avunpyyntö eivät suinkaan tarkoita, että pitää heittää hanskat tiskiin. Se tarkoittaa sitä, ettei jätä asiaa heitteille, vaan ottaa vastuun hoitaa se loppuun tavalla tai toisella. Avun pyytäminen ei osoita heikkoutta, vaan vastuun ottamista.

Kaikki eivät ymmärrä tai voi pyytää apua. Siihenkin löytyy konsti. Tarjoa apua. Kun näet jonkun olevan paineessa, kysy miten voit auttaa. Useinkaan konkreettisiin toimiin ei tarvitse ryhtyä. Monia auttaa jo se, että tietää apua olevan tarvittaessa tarjolla. Pelkkä puhuminen auttaa usein jäsentämään ajatuksia ja näkemään tilanteen kauempaa ja selkeämmin.

Ei ole häpeä pyytää apua.

Tajusitteko yhtään, mitä ajoin tässä takaa? 🙂

Kategoriat: Ei kategoriaa | Avainsanoina | Kommentit pois päältä artikkelissa Apua apua!

Välitilinpäätös – Hyvää kesää!

On aika tehdä välitilinpäätös. Ei sellainen, jossa myyntikate on sitä ja käyttökate tätä, vaan ynnätä yhteen puolen vuoden vinkeet ja toivotella hyvää kesää.

kymppikakku

Ferroplan liittyi viime vuonna kymppikerhoon – siis liikevaihdollisesti, ja sitä juhlittiin koko porukan voimin tänä vuonna. Kiitos kymppikerhojäsenyydestä kuuluukin kaikille, koska liikevaihtotavoite heitettiin ilmaan viime vuoden lopulla ja kaikki lähtivät sitä tosissaan tavoittelemaan. Kakun tilaajalle (allekirjoittanut) jäi haasteeksi enää varmistaa, että nollia oli koristeessa oikea määrä. (Pari kertaa oli pakko tarkistaa).

NRR

Vuoden aikana on toteutettu pari muhkeaa projektia, jotka ovat kokonaisratkaisuina sellaisia, joita kehtaa esitellä referensseinä ja paukutella siinä samalla henkseleitä. Vaikka vuosi on ollut omalla tavallaan haastava, sieltä löytyy myös teknisiä helmiä. Ja hei! Sen takiahan me joka aamu töihin tullaan, että saadaan asiakas tyytyväiseksi parhailla ratkaisuilla.

levyvarasto

Markkinoinnin helmistä nousee ykköseksi asiakaslehti FerroNews, jota tahkottiin kansiin melkein viisi kuukautta (joo joo, ei nyt joka sekunti, mutta niin kauan alkuperäisidean päätyminen lehdeksi kesti). Omia voimia hyödynnetään aina kun mahdollista ja lehden kuvauksissa käytetty seriffin tähti leikattiin omalla laserilla. Ja kyllä, se on minulla visusti tallessa, että voin vetäistä seriffi-kortin tarvittaessa esiin. 😉

tähti

Vuoden vinkein sähköposti saapui minulle tässä kevään korvalla, kun sain viestin menneisyydestä.

s-posti

Vuonna 1970 minulle lähetetty posti kiinnosti kovasti, koska paitsi että sähköpostia ei silloin ollut, ei ollut minuakaan, koska synnyin 10 vuotta myöhemmin. Onneksi ehdin ikuistaa postin kännykän kameraan; se nimittäin häipyi postilaatikosta omia aikojaan. Spooky!

Suolana ja sokerina pohjalla saatte maistaa palan kesäistä lähirunoa. Sen on kirjoittanut lahtelainen sanataiteilija ja runoilija Lealiisa Kivikari, joka sattuu olemaan meikänaisen kirjoitusguru. Hän on se hahmo, joka leijailee edessäni, kun mietin adjektiivien harkittua käyttöä ja sanojen tautologiaa. Sain kunnian olla Lealiisan luovan kirjoituksen opissa vuoden ja se teki minuun lähtemättömän vaikutuksen. Mutta läpinät seis ja runon myötä vielä kerran: Aurinkoista, lämmintä ja kaikin puolin onnellista kesää juuri sinulle!

 

Mielessäni kalliosaari

talo sen laella, valkeat verhot

verannalla lämmin ilmavirta talosta sisään ja ulos.

 

Istun tuolilla, jossa on pehmeä päällys

posliininen pyöreä kahvikuppi kämmenten varassa.

 

Aamu lepää minussa.

 

Vilpolan varjosta katson veden selkää

näen kaiken tarkasti, kauas

 

en tiedä onko tämä kuva

uni, muisto vai tulevaisuus –

 

Lealiisa Kivikari (Talo kalliosaarella 2013)

 

 

Tätä lisää! (Aurinkoa, jäätelöä ja kauniita sanoja)

toivoo kaikille bloggarinne MMPa

kesätyttö

Kategoriat: Ei kategoriaa | Avainsanoina , | Kommentit pois päältä artikkelissa Välitilinpäätös – Hyvää kesää!