Teollisessa maailmassa erottautuminen on aikamoinen työmaa

Teollinen myynti ja markkinointi vaatii suuria tilauksia ja pitkäaikaisia ​​asiakkuuksia, mikä tekee myynnistä usein monimutkaisempaa. Vaikeaa, mutta palkitsevaa, kuten lista osoittaa.

Pitkä myyntisykli

Luonnollinen seuraus teollisen markkinan monimutkaisuudesta on pidempi myyntisykli. Koko prosessi pyörii jatkuvan arvioinnin ja analysoinnin ympärillä. Tätä piirrettä ei pidä nähdä negatiivisena, sillä syntyvä kauppa on pitkän prosessin arvoinen.

Markkinointi vaatii monipuolista, tapauskohtaista lähestymistapaa

Teollinen markkinointi voi tarkoittaa, että jokainen tuote ja palvelu vaatii erilaisen markkinointistrategian. Strategiat, joilla myydään valmiita tuotteita hyllystä, eivät toimi myytäessä suuria projekteja. Tämäkään ei sinällään ole negatiivinen piirre, mutta se täytyy tiedostaa. Ei ole olemassa valmista kaavaa.

Vähän markkinatietoa

Kuluttajamaailmasta on saatavilla paljon tilastotietoja, mutta hyödyllisen b2b-markkinatiedon kerääminen vaatii huomattavan määrän työtä ja kokemusta. On analysoitava markkinaa, toimialaa ja yrityksiä perusteellisesti. Tiedot toimialan erityispiirteistä, kuten työntekijöiden lukumäärä, linjanopeudet ja resurssit auttavat ymmärtämään kenttää ja potentiaalisia asiakkaita.

Mainonta ei yleensä seuraa trendejä

Teollisuuden mainonta ei yleensä keskity trendeihin pitkän myyntisyklin vuoksi, vaikka megatrendit toki vaikuttavat kaikkeen. On kuitenkin ajatonta puhua tuotteen hyödyistä.

Päättäjien käytöksen ennustaminen

Teollinen markkinointi on suunnattu ryhmälle, ei yksilölle. On tehtävä vaikutus erilaisiin ihmisiin, joilla kaikilla on erilaisia ​​mielipiteitä ja eri määrä valtaa. Mahdollisten ostajien kanssa on ratkaisevan tärkeää ylläpitää hyvää viestintää;  tällä panostuksella luodaan kestäviä asiakkuuksia.

Tarjouksella voi voittaa

Yksittäinen kuluttaja ostaa tai sitten ei, tarjouksien kilpailuttaminen on harvinaista. Toisaalta teollinen kauppa  pyörii lähes yksinomaan tarjousten ja tarjousten ympärillä.

Tarjouksen liitteet ja tekniset tiedot voivat joskus olla satoja sivuja pitkiä, ja niissä täsmennetään tuote ja hinnat. Hyvin tehty tarjous auttaa saamaan nimen paperiin: tässäkin on siis tilaisuus erottua muista.

Kategoriat: Ei kategoriaa | Avainsanoina , | Kommentit pois päältä artikkelissa Teollisessa maailmassa erottautuminen on aikamoinen työmaa

Miksi CAT vaihtoi jäyhästä konebrändistä kepeään sisältömarkkinointiin?

Caterpillar eli CAT ei ole paljoa mainostanut suurelle yleisölle, ja miksi heidän pitäisikään? Raskaan teollisuuden koneet  ja palvelut eivät välttämättä tavoita potentiaalisia asiakkaita perinteisissä medioissa, kuten televisiossa tai lehdissä.

Caterpillar on kuitenkin muuttanut rohkeasti markkinointiaan, ja puhuttelee nyt suurempaa yleisöä. Yritys on julkaissut esimerkiksi videon viidestä raskaasta koneestaan ​​pelaamassa Jenga-peliä 300 kilon puuelementeillä. Videon pääset katsomaan tästä.

MUUTOS

Caterpillarilla on aina lähestynyt markkinointia melko perinteisesti, mutta se aloitti muutoksen muutama vuosi sitten. Raskaan koneteollisuuden yritykset toimivat usein hyvin perinteisesti ja asiantuntijalähtöisesti. CAT on erittäin vahva, ikoninen brändi, eikä yritys ol plutitänyt suurta meteliä itsestään. Muutama vuosi sitten CAT loi “Built for It” -sloganin ja alkoi rakentaa brändiä sen varaan. Sen sijaan, että se olisi keskittynyt ensisijaisesti brändin vahtimiseen, CAT halusi helpottaa kuluttajien vuorovaikutusta brändin kanssa ja löi kepeämmän vaihteen silmään.

STRATEGIA

Mutta miksi teollisen brändin pitäisi luoda sisältöä, joka vetoaa laajaan yleisöön? Strategian tavoitteena ei ollut pelkästään asiakkaiden, vaan myös potentiaalisten työntekijöiden ja muiden sidosryhmien houkutteleminen sisällöllä, joka kiinnostaa ja innostaa. Caterpillarin tuottama sisältö esittelee  toki brändin tuotteita ja palveluita laajasti: sisällöt vihtelevat maisemointi- ja rakennusajoneuvoista huoltovinkkeihin. Joskus suhde brändiin syntyy jo pienenä: moni työntekijä sekä asiakas on kertonut pienenä leikkineensä CAT-lelukaivurilla: näin mielikuvan rakentaminen alkaa jo pienestä pitäen. Jenga-videon tavoitteena oli lisätä yleistä bränditietoisuutta, jossa se onnistuikin mainiosti.

Kategoriat: Ei kategoriaa | Avainsanoina | Kommentit pois päältä artikkelissa Miksi CAT vaihtoi jäyhästä konebrändistä kepeään sisältömarkkinointiin?

Määrittele kohteliaisuus

HBR käsittelee käytöstapoja. Kaikkihan osaavat käytöstavat, itsestään selvää. Vai onko? Toisten huomioiminen on asia, jonka jokaisen aikuisen oletetaan tietävän ja osaavan. Ihmisten odotukset kuitenkin saattavat olla erilaisia. Ehkä juuri tämän takia niistä tulisi keskustella ääneen.  Kun määritetään tiettyjä periaatteita, koko työyhteisölle, on hyödyllistä keskustella siitä, mitä kohteliaisuus käytännössä tarkoittaa.

On tärkeää määritellä tarkasti, mitä huomaavaisuus tarkoittaa jokapäiväisessä työssä. Tämä ei onnistu sanelemalla. Koko organisaation on keskusteltava siitä, miltä huomaavaisuus näyttää. On myös osattava vuorovaikutustaitoja: kuinka antaa ja vastaanottaa palautetta, kuinka kuunnella ja kuinka säilyttää maltti hankalissa tilanteissa.

Kalifornialaisen asianajotoimisto Bryan Cave & Partners kysyi henkilöstöltään, minkälaiset normit sopisivat heidän organisaatiolleen. Henkilöstö sai nimetä nimesi säännöt, joita he olivat valmiita noudattamaan. Yritys nivoi nämä “käytöskoodiksi”. Tämän normiston käyttöönotto vaikutti positiivisesti työntekijöiden hyvinvointiin.

Yrityksen yhdessä sovitut käytösnormit näyttivät tältä:

Tervehdimme toisiamme.

Sanomme kiitos.

Kohtelemme toisiamme tasapuolisesti ja kunnioittavasti olosuhteista riippumatta.

Ymmärrämme käyttäytymisemme vaikutuksen muihin.

Otamme mielellämme palautetta toisiltamme.

Olemme helposti lähestyttäviä.

Olemme suoria, empaattisia ja rehellisiä.

Tunnustamme muiden työpanoksen tärkeyden.

Kunnioitamme toistemme aikasitoumuksia.

Käsittelemme myös hankalat asiat.

Kategoriat: Ei kategoriaa | Avainsanoina | Kommentit pois päältä artikkelissa Määrittele kohteliaisuus

Voittaako nopein päätöksentekijä?

Ehkä. OODA-konsepti auttaa tekemään nopeita päätöksiä: observe, orient, decide & act -konsepti perustuu siihen, että se kumman päätöslooppi on nopeampi, voittaa lopulta. Tässä lyhyt tiivistelmä OODA:sta, jota sovelletaan erilaisissa organisaatioissa sekä urheilulajeissa.

Observe eli tarkkaile: ensin on tunnistettava ongelma, jotta saadaan käsitys sisäisestä ja ulkoisesta ympäristöstä. Yrityksessä tämä voidaan rinnastaa tiedonkeruuseen: kerätään kaikki tiedot nykyisestä organisaation tilasta, mahdollisista kilpailijoista ja markkinoista. Avaintekijä on maailman monimutkaisuuden tunnustaminen. Kaikki tiedot ovat vain ajallisia tilannekuvia, ja niitä tulee käsitellä sellaisina. Tieto vanhenee. Siksi yksiköiden on kerättävä kaikki saatavilla oleva tieto mahdollisimman nopeasti, jotta niitä voidaan käyttää aidosti päätöksenteon perusteena.

Orient eli orientaatio: Orientaatiovaiheessa pohditaan havaintojen arvoa ja mietitään, mitä pitäisi tehdä seuraavaksi. Tämä vaatii tilannetietoisuutta ja ymmärrystä, jotta tietoinen päätös voidaan tehdä. Koska päätökset ovat joskus tiedostamattomia tai vaistomaisia, tässä vaiheessa pohditaan, miten ja miksi päätökset tehdään, ennen kuin valitaan toimintatapa. Organisaatiossa voidaan luoda skenaarioita, ja pohtia niiden tuloksia ja vaikuttimia.

Decide eli päätä: Päätösvaiheessa tehdään ehdotus toimintasuunnitelmasta ja otetaan huomioon kaikki mahdolliset päätöksen seuraukset. Yrityksessä tämä tarkoittaa kokouksia tai keskusteluita.

Act eli toimi: toiminta tarkoittaa toteuttamista ja mahdollisia muutoksia, jotka on tehtävä päätöksen johdosta. Tämä vaihe voi sisältää myös mitä tahansa testausta, joka vaaditaan ennen virallista toimintoa, kuten A/B-testaus.

Kaiken tämän jälkeen looppi alkaa alusta.

Kategoriat: Ei kategoriaa | Avainsanoina | Kommentit pois päältä artikkelissa Voittaako nopein päätöksentekijä?

Hyvinvointia

Mitäpä sitä ihminen vuoden alkajaisiksi muuta tekisi kuin käynnistäisi hyvinvointihankkeen! Ai että hyvinvointihankkeella onkin kyseenalainen kaiku. Ensimmäisenä tulee mieleen lautasmallia esittelevä ravintovalmentaja, joka suosittelee syömään aamiaisen, vaikka ei uppoa millään.

Niinpä. Päätimme. Tehdä. Jotain. Muuta.

Hankkeemme perustuu tasapainoon, joka koostuu neljästä osa-alueesta: Liikunnasta, Ravinnosta, Mielestä ja Unesta. Jos yksikin noista sakkaa, sakkaa kohta kaikki muutkin. Jos sä et nuku, älä uneksi myöskään painonhallinnasta tai liikunnasta mielenrauhasta nyt puhumattakaan. Jos panostat maratoniin, mutta ravinto ei tue sitä yhtään, en tiiä mitä siitä sitten tulee. Jos pää hajoo, veikkaan, että kaikki muut osa-alueet hajoilee siinä samalla. Jii än ee.

Taklaamme tasapainoa julkaisemalla joka perjantain seuraavan viikon Haasteet, joita tehdään omaan tahtiin viikon aikana, jos ja kun siltä tuntuu. Ajatuksena on, että jokainen ferroplanilainen tekisi viikoittain neljä hyvinvointiin vaikuttavaa tekoa. Siitä syntyy kuukausien aikana iso repullinen hyvinvointia edistäviä juttuja, tähän mennessä 32 hyvinvointiin vaikuttavaa tekoa per lärvi tänä vuonna!

Mitä me sitten tehdään? Nythän on jo kahdeksas viikko menossa kovaa vauhtia, joten voin kertoa tähänastisista Haasteista spoilaamatta seuraavia. Olemme tehneet mm. seuraavaa:

Käyty kävelyllä kahvitauolla, roikuttu, harrastettu hengästyttävää liikuntaa, punnerrettu, pelattu sählyä. Lisäksi tuuletettu makkaria ja tehty siitä ajaton ja kännykätön vyöhyke, vähennetty alkoholia ja vältetty raskasta syömistä ja liikuntaa ennen nukkumaanmenoa. Ja vielä kiitetty ja kehuttu työkaveria, annettu hänelle työrauha, soitettu kaverille, pidetty tauot ja listattu iloa tuottavia asioita. Eikä siinäkään vielä kaikki, lisäksi ollaan syöty välipalahedelmiä, juotu vettä, vähennetty suolaa ja sokeria, syöty kasviksia, aamupalaa, välipalaa ja pyydetty kaveri mukaan lounaalle.

Ohje on, että aina, kun homma on hoidettu, pudotetaan värillinen mutteri aihetta vastaavaan mukiin. Mukissa oleva raja kertoo perjantaina, ovatko viikon Haasteet läpäisty vai ei. Tarpeeksi viikkoja läpäisemällä meitä kaikki odottaa yhteinen yllätys (joka on yllätys vielä itsellenikin!). Viikon voi läpäistä vain niin, että jokaisessa mukissa on riittävä määrä muttereita. Siis tasapaino ratkaisee.

Viikolla 3 selviydyttiin näin hyvin.

Helmikuussa, kun rajoitukset höllenivät pääsimme vihdoin starttaamaan Ferroplanin oman sählyvuoron, siitä on sitten höntsä ja leikkimieli kaukana niin kuin varmaan arvaattekin. 😀

Välipalahedelmistä piti kertoa sen verran, että Haastetta jelpataksemme tilasimme tammikuun ajalle hedelmiä ferroplanilaisten syötäväksi. 40 kiloa banskua, omppua ja appelsiineja tuli joka tammikuun maanantai ja kaikki meni aina, mahtavaa!

Hyvinvointihankkeemme lähestyy kevään edetessä loppuaan ja myös palkinto siintää jo silmissä. Siitä lisää ensi jaksossa! 😉

Kategoriat: Ei kategoriaa | Avainsanoina , , | Kommentit pois päältä artikkelissa Hyvinvointia

Kumppania hakemassa

Oletko ollut joskus huonossa suhteessa? Tarkennan, että puhun liiketoimintasuhteesta. Huonossa suhteessa osapuolten tasapaino on jotenkin vinksallaan. Vaikka alihankkija- ja päämiesroolit kuuluvat liiketoimintasuhteeseen, homma ei toimi niin, että toinen päätyy projektin päätteeksi kuolleena maakuoppaan. Tai toimii se hyvin lyhyen aikaa, mutta ei pitkällä tähtäimellä.

Olen kuullut yrityksistä, joiden ostajat saavat bonusta, jos saavat sopimussakot alihankkijalta. Olen kuullut myös yrityksistä, jotka hinnoittelevat viivästyssakot hintaan, koska jos parempi työmaa ilmaantuu, voidaan jättää ensimmäinen työmaa kesken maksamalla sopimussakot, jotka asiakas on jo maksanut.

Kuulostaako hyvältä suhteelta? Kumppanuudelta?

Minusta kuulostaa siltä, että tuolla tavalla eivät tienaa muut kuin lakimiehet.

Elämme hyvin perinteisellä toimialalla. Messujen nimi on Alihankintamessut edelleen vuonna 2021 ja on ensi vuonnakin. Se kertoo toimintatavasta, jolla on menty niin kauan kuin teollisuutta on ollut olemassa. Nopea uudistuminen ei meinaa mahtua samaan lauseeseen koneenrakennuksen kanssa. (Mahtui kuitenkin). Jo aikaa sitten yhdeksi trendiksi on tunnistettu kumppanuuksien rakentaminen, mutta aivan räjähdysmäisesti se ei ole vielä lyönyt itseään läpi.

Viime aikoina kumppanuus ja strateginen kumppanuus ovat kuitenkin putkahdelleet eri yhteyksissä esiin. Joko on kumppanuuden kevät vai paleltuvatko liian aikaiset taimet ensimetreille?

Haluan tietysti heittäytyä kumppanuuteen ihan kokonaan, mutta mietitään hetki, mitä se tarkoittaa. Nando Malmelinin kirjan Radikaali uudistuminen mukaan se tarkoittaa yritysten välistä toimintaa, jossa uusia ideoita ja käytäntöjä kehitetään yhdessä. Toimialan ulkopuolisia uhkia ja mahdollisuuksia tarkastellaan ja ennakoidaan molempien kiikareiden läpi.  Tiiviissä yhteistyössä kumppanit voivat hyödyntää toistensa osaamista ja näkemyksiä ja luoda uutta liiketoimintaa. Rahana kumppanuus tarkoittaa jopa 20 – 30 %:n kustannusetua. Tällainen yhteistyö voi muodostua kilpailueduksi, hyödyttää molempia osapuolia.

Kumppanuuden ruudussa yhteistä polkua on takana sen verran, että tiedetään, mitä mikäkin maksaa, ja että hommat tulee hoidettua molemmin puolin sovitusti. Jonkinlainen perustoimitus- tai kauppasopimus on tehty, joten aikaa ei kulu paperinpyörittämiseen. Ennen kaikkea se tarkoittaa molemminpuolista luottamusta. Aikaa ja energiaa ei hukata perusasioista vääntämiseen, vaan ne voidaan käyttää yhteisen bisneksen löytämiseen.

Kumppanuus edellyttää, että kumppaneilla on samankaltainen arvomaailma ja halu toimia yhdessä. Kumppanit menevät eteenpäin rinnakkain, samaan suuntaan, eivät köydenvetoa käyden. Tämä haastaa perinteisen päämies – alihankkija –kuvion. Valta ja vastuu hyvästä yhteistyöstä kuuluvat molemmille. Joskus on kysyttävä itseltään, haluanko olla oikeassa vai onnellinen.

Olen alkanut tehdä Ferroplanille listaa strategisista kumppaneistamme, niin toimittajista kuin asiakkaista. Listalle pääsyyn on vain yksi kriteeri. Kysyn, voiko tähän yritykseen ja sen ihmisiin luottaa. Jos kyllä, sylimme on avoin.

Mietin, jos kumppanuus lyö itsensä läpi, muuttuvatko Alihankintamessut Kumppanimessuiksi?

Kategoriat: Ei kategoriaa | Avainsanoina , | Kommentit pois päältä artikkelissa Kumppania hakemassa

Erkon: Customization makes Pallet Master different

Erkon Tilhulpmiddelen is a company that is located in Leiderdorp. It specializes in ergonomical lifting solutions. The company is known for products that help people by making their work easier. Erkon strives to make workers happy. The company has served customers from food, pharma, wood, chemicals, metal, logistics, retail, automotive and healthcare industries since 1974. Currently, Ferroplan and Erkon are working together by offering the best pallet dispensing solutions for the customers in Netherlands and central Europe.

Excavations have shown that during the Iron Age, at the Leiderdorp area, hunters and fishers lived on the dry places around the river. Nowadays, the age is different, but iron is still used to build pallet dispensers, which are sold at the area, for example.

Bert Rijsbergen

“Ferroplan contacted us about six years ago: they presented their Pallet Master product and proposed a partnership. Our cooperation with the previous pallet dispenser company had ended because of different views on marketing, so we were interested”, explains Bert Rijsbergen, the owner of Erkon Tilhulpmiddelen.

A deal was agreed upon: Erkon would become a dealer for the Pallet Master products, with the promise that there would not be any pressure to sell certain number of dispensers. This resulted in a fruitful relationship and the results speak for themselves: sales figures have shown steady growth every year.

Why the cooperation with Erkon has worked out so well? “Sales-wise, Erkon is currently one of the best dealers for our Pallet Master product line. I believe that the partnership will continue to be fruitful, since we are working on some significant proposals together right now. The best thing is that I can count on Erkon to sell Pallet Masters at a steady pace during the year”, Janne Kenttämaa, the product manager for Pallet Master explains.

What about the opinion on the product itself?

“Ferroplan makes very reliable pallet dispensers and are worth selling. They are easy to install and to operate”, Rijsbergen observes.

The best thing that makes a difference and stands out?

“Our customers have special requests regarding the pallet dispenser features, and Pallet Master products are customizable. This is very important because in many cases it leaves the competition behind”, Rijsbergen continues.

“We can meet even the most complicated requests for customized pallet dispensers. Our in-house design department ensures that we can fulfil various special requests”, says Kenttämaa.

What does customization mean then? For instance, a dispenser can be designed for a special pallet size, for plastic pallets or even for metal containers. Dispensers can be integrated with conveyors.  Dispensers can also be designed and equipped for cold storage spaces. For food handling, stainless steel is used. Other special options include galvanized steel, and special colors are also available. A dispenser can also be designed for stacking less common pallet quantities, for instance, 7 or 10 pallets.

Erkon website (in Dutch): https://www.erkon.nl/site/home

Pallet Master website: https://palletmaster.fi/pm/en/main/

Kategoriat: Ei kategoriaa | Avainsanoina , | Kommentit pois päältä artikkelissa Erkon: Customization makes Pallet Master different

Miten olla kiinnostava?

ALTISTUSVAIKUTUS

Mitä enemmän näemme jotain, sitä enemmän alamme pitää siitä ja luotamme siihen. Siksi tuottelias markkinoija altistaa valitut kohderyhmät säännöllisesti omille viesteilleen ja käyttää myös toistoa hyödykseen.

Oppitunti?

Näy johdonmukaisesti ja säännöllisesti, sähköisesti ja painettuna. Käytä samoja sisältöjä uudestaan. Näy ja kuulu.

STATUS QUO -harha

Vastustamme muutosta ja suosimme tuttua.

Käytä tilastoja, faktoja ja tarinoita saadaksesi entiset, nykyiset ja tulevat asiakkaat ymmärtämään, että nykytilanteesta kiinnipitäminen sisältää riskejä.

Oppitunti?

Näytä riski, joka voi realisoitua, jos on tekemättä mitään: kerro riskeistä jos huoltoväli pitenee tai ohjelmistoja ei päivitetä.

SOSIAALINEN TODISTE

Luotamme enemmän asioihin, joihin muut ihmiset jo julkisesti luottavat.

Siksi älykkäät markkinoijat hyödyntävät referenssejä sekä tekstinä, kuvina että videoina.

Oppitunti?

Anna muiden myydä puolestasi. On helppo kertoa, miksi itse on hyvä, mutta uskottavampaa on antaa asiakaan kertoa.

BANDWAGON-efekti

Teemme todennäköisemmin jotain, jos kaikki muut tekevät niin

McDonald’s alkoi 1957 näyttää kylteissään, kuinka monta asiakasta he olivat palvelleet. Nykyään McDonald’s palvelee 62 miljoonaa asiakasta päivittäin.

Oppitunti?

Esittele suosiota: näytä montako projektia tai asiakata on hoidettu tänä vuonna, tässä kuussa tai tällä viikolla.

RAJOITETTU SAATAVUUS

Arvostamme asioita enemmän, kun niitä on rajoitetusti saatavilla.

Kun Apple julkaisee uuden tuotteen, se rajoittaa saatavuutta: syntyy jonoa, taistelua ja ilmaista mainosta.

Oppitunti?

Saatavuuden väheneminen (ja vähentäminen) tai resurssien tiukkuus ja siitä tiedottaminen voi lisätä kysyntää: kannattaa tarvittaessa todeta, että tilaukset kannattaa tehdä nyt tai viimeistään ensi viikolla, koska tilauskirja pursuaa kohta ylitse tai resurssit paukkuvat.

Kategoriat: Ei kategoriaa | Avainsanoina | Kommentit pois päältä artikkelissa Miten olla kiinnostava?

Hyvinvointia kylmyydestä?

stainless steel pool handlebar

Onko kylmä? Ei se mitään, niin välillä pitääkin. Vaikeat ja ärsyttävät asiat ovat joskus niitä terveellisimpiä. Tässä vinkit kylmästä saatavaan hyvinvointiin.

Kylmä vähentää kipua. Se lisää kipua lievittävien hormonien, noradrenaliinin ja kipukynnystä nostavan beta-endorfiinin tuotantoa. Paikallinen kylmähoito esimerkiksi kylmäpussilla helpottaa esimerkiksi rasitusvammojen ja tulehtuneiden nivelten kipua.

Ruskea rasva aktivoituu kylmässä. Kylmyys vaikuttaa myös elimistön ruskeaan rasvaan, jota tutkitaan paljon. Ruskea rasva on pienen lapsen tärkein lämmöntuottaja, mutta myös aikuisilla ihmisillä on sitä. Ruskeaa rasvaa on isojen valtimoiden, sydänpussin ja munuaisten ympärillä. Sen tärkein tehtävä on polttaa energiaa lämmöksi. Se siis kuluttaa energiaa ja tuottaa samalla lämpöä. Miten kylmä ja ruskea rasva sitten liittyvät toisiinsa? Kylmä aktivoi ja lisää ruskean rasvan määrää. Se nostaa ruskean rasvan glukoosinkäyttöä niin, että kaloreita palaa enemmän. Tehokkain keino aktivoida ruskean rasvan toimintaa on säännöllinen kylmäaltistus. Se saattaa lisätä energiankulutusta ja parantaa sokeriaineenvaihduntaa.

Kylmä hoitaa stressiä. Jos uskaltaa uida jäisessä vedessä tai ottaa kylmän suihkun, väsymys katoaa. Toisaalta avanto voi myös rauhoittaa. Kylmäaltistuksen ristiriitaiset vaikutukset selittyvät hormoneilla. On hyvä tietää, että elimistö käyttää stressihormoneja lämpötasapainon ylläpitämiseen. Jos stressihormonien määrät ovat matalalla, kun ihminen menee kylmään, elimistö nostaa niiden tasoa. Jos ne taas ovat korkealla, kylmä kuluttaa niitä. Kun hyppää avantoon kiihtyneenä, stressihormonien määrä laskee ja rauha laskeutuu omaan mieleen. Kylmää voidaankin käyttää stressin hoidossa. Jos taas on hankalaa käynnistyä aamulla, kylmä suihku saa adrenaliini- ja kortisolitasot nousemaan. Silloin tuntee, että virkistyy. Kylmäaltistus nostaa vireystilaa, parantaen havainnointikykyä ja tiedonkäsittelyn valmiuksia.

Kategoriat: Ei kategoriaa | Avainsanoina | Kommentit pois päältä artikkelissa Hyvinvointia kylmyydestä?

Se on kaksi kolmesta: laatu, nopeus tai hinta

On olemassa ikivanha, saavuttamaton kolmio: voit saada tuotteen tai palvelun nopeasti, halvalla tai laadukkaasti, mutta et voi saada kaikkea yhtä aikaa. Voit valita kaksi kolmesta. Tätä kuviota kutsutaan tavoittamattomaksi kolmioksi. Kolmiota voit tarkastella täällä.

Teoria siis sanelee, että yrityksen on mahdotonta tuottaa laatua nopealla toimitusajalla ja matalalla hinnalla. Ihannemaailmassa yritykset tuottaisivat korkealaatuisia tuotteita murto-osalla kustannuksista ja ajasta, Jokaista osa-aluetta voikin parantaa, mutta kaikkien kolmen tavoittelu menee hankalaksi. Kuluttajat yhdistävät korkeat hinnat korkeaan laatuun ja halvat hinnat huonoon laatuun, oli todellinen laatu hyvää tai ei.

Myyntivolyymiin luottaminen ja matalalla hinnalla kilpailu ei toimi kaikissa olosuhteissa. Liian hyvää ollakseen totta -käsite nousee esiin. Kuvittele, että saksalainen, tunnettu autonvalmistaja alkaisi myydä 50 000 euron autojaan 20 000 eurolla. Herää epäilys: onko tuote viallinen? Mistä on säästetty? Kuluttajina olemme tottuneita yhdistämään hinnan laatuun ja palveluun. Saat sen mistä maksat, joten on valittava kaksi kolmesta (laatu, nopeus tai hinta).

Yrityksen näkökulmasta panostus riippuu viime kädessä arvoista ja missiosta. Kolmion avulla voidaan ottaa askel taaksepäin ja analysoida tavoitta, prosesseja ja sitä, mitä kohdeyleisö haluaa. Jos yrityksen kohderyhmä etsii laadukasta tuotetta ja tavoitteena on luoda laadukas tuote, kaikki on hyvin. Jos kohdeyleisösi kuitenkin etsii keskilaatuista tuotetta nopealla toimituksella ja alhaisella hinnalla, on pohdittava, kannattaako juuri tähän kohderyhmään panostaa, sillä alkuperäiset tavoitteet ja arvot ovat vaakalaudalla.

Kaikkien kolmion pisteiden tavoittelu on todennäköisesti huonoa liiketoimintaa. Jos yrityksellä on hämmästyttävän hyvä, laadukas tuote, miksi haluaisit myydä sitä halvalla? Tai jos yritys pystyy toimittamaan nopeasti, miksi myydä samaan hintaan kuin kilpailijat, jotka ovat hitaampia toimituksissaan? Asiakkaat yhdistävät hinnan laatuun, oli se totta tai ei.


Kategoriat: Ei kategoriaa | Avainsanoina , | Kommentit pois päältä artikkelissa Se on kaksi kolmesta: laatu, nopeus tai hinta